به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ساعت ۰۱:۵۷
کد مطلب : ۱۸۶۹۹۸

آمریكا: تحریم۱۶شرکت،۱۱کشتی و ۱۰فرد ایرانی

گروه بین‌الملل: آمریکا ۱۶ شرکت، ۱۱ کشتی و ۱۰ فرد "تحت هدایت سپاه" را مشمول تحریم‌ کرد؛ از جمله رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و فرمانده اسبق قرارگاه خاتم‌الانبیا. برای ارائه اطلاعات از چرخه مالی سپاه نیز ۱۵میلیون دلار پاداش تعیین شده است.
استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا
استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا
به گزارش رویترز، یک روز پس از تحریم سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضا و مرکز تحقیقات فضایی ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم یک شبکه انتقال نفت این کشور خبر داد. خزانه‌داری ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) اعلام کرد این شبکه تحت کنترل سپاه پاسداران قرار دارد و عامل مبادله بیش از ۷۵۰میلیون دلار نفت بوده که عمدتا به دست سوریه رسیده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایران درآمد حاصل از فروش این نفت را خرج گروه‌هایی چون حزب‌الله کرده که عامل بی‌ثباتی خاورمیانه هستند. مجموعه‌ مورد تحریم، "شبکه نفت در خدمت تروریسم" خوانده شده است. 

دولت آمریکا ۱۵ میلیون دلار پاداش نیز برای اطلاعات مربوط به گردش مالی سپاه پاسداران تعیین کرده است. این خبرگزاری به نقل از استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا نوشت: «هر شخص یا شرکتی که با شبکه حمل و نقل تحریم شده معامله کند، درمعرض مجازات‌های مالی این وزارت‌خانه قرار خواهد گرفت.»

کشتی‌های تحریم شده، نفتکش یا کشتی‌های ویژه حمل فرآورده‌های پتروشیمی هستند. نام رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دوم احمدی‌نژاد و پسرش در میان افراد تحریم‌شده قرار دارد. رستم قاسمی پیش از تصدی وزارت نفت، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا بود. قاسمی قبلا نیز در فهرست تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا قرار داشت. در میان شرکت‌های تحریم شده، سه شرکت لبنانی، سه شرکت اماراتی، سه شرکت سوری، سه شرکت هندی و یک شرکت سنگاپوری به چشم می‌خورد. شرکت همراهان پیشرو ایران و شرکت بیمه کیش ایرانی هستند. "مهدی گروپ" مستقر در هند  نیز که خدمه شبکه‌های کشتیرانی ایرانی را تامین می‌کند، از شرکت‌های تحریم‌شده است. 

کشتی‌های بونیتا کویین، جاسمین، سارک، سوبار، سولان و تور ۲ جزء کشتی‌ها و نفتکش‌های تحریم شده هستند. برایان هوک رئیس "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که هدف واشنگتن از تشدید تحریم‌ها، بازگشت ایران به میز مذاکره است. رویترز به نقل از او نوشت شبکه‌ای که تحریم شده در ماه‌های گذشته ده میلیون بشکه نفت جابجا کرده است.