به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۱۸۷۰۷۱

بهمنی:دزدان،شرایط را برای دزدی مناسب می‌بینند

گروه اقتصادی: این روز‌ها دادگاه‌ها صحنه و میدان محاکمه بسیاری از متهمان به فساد اقتصادی در کشور شده است؛ متهمانی که توانسته اند با رانت و ارتباطات ویژه، ثروت‌های بادآورده بسیاری را از آن خود کنند؛ از سلطان قیر، سکه و ارز گرفته تا سلطان گوشت همه در پای محاکمه هستند.
بهمنی:دزدان،شرایط را برای دزدی مناسب می‌بینند
اما نکته در این میان اینکه با وجود آغاز مبارزه با مفسدان، هنوز نمودی در جامعه نمی بینیم و اثری از این مبارزات در سفره‌های مردم به چشم نمی آید و هنوز عده بسیاری ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های ضروری را از دولت می‌گیرند، ولی کالایی با این قیمت در هیچ بازاری یافت نمی‌شود!همچنین با اینکه مدیران خودرویی کشور به اتهام اخلال در بازار خودرو بازداشت هستند، هیچ خودروسازی حاضر نیست قیمت‌ها را به چند ماه قبل بازگرداند و همچنان اگر خودرویی تولید می شود، با همان قیمت چند برابر به دست مصرف کننده می‌رسد؛ اخلالگران بازار گوشت محاکمه می‌شوند، ولی قیمت گوشت باز هم افزایش می یابد و به ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد؛ اینها حلقه های مفقوده‌ای است که مشخص نیست سر آن به کجا بند شده؟!برخی نمایندگان مجلس از بچه سلطان سخن به میان می آورند و بر این باورند که سلاطین بازار‌ در امنیت کامل زندگی می‌کنند و بچه سلطان‌ها را به دام انداخته اند؛ اما عده‌ای دیگر می گویند، فساد سیستمی شده و باید سیستم آن را خشکاند.

محمود بهمنی در این باره اظهار داشت: همه اقداماتی که قوه قضاییه در دستگیری مفسدان اقتصادی انجام داده است، کار درستی بوده و باید تا وقتی کامل به ریشه کن شدن فساد در کشور منجر شود، ادامه داشته باشد.وی گفت: همه این اقدامات درست؛ اما ما باید زمینه‌های فساد و انحراف را در کشور از بین ببریم. زمانی که ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به یک عده خاص اختصاص می‌دهیم، از این اتفاقات رخ خواهد داد، ولی اگر ما نظارت را درست انجام دهیم، کسی نمی‌تواند کالای با ارز ۴۲۰۰ تومانی را با قیمت ارز ۱۲۰۰۰ تومانی به فروش برساند و بخشی از آن را اصلا نیاورد.وی همچنین یادآور شد: تفاوت نرخ، سقف، امضای طلایی، نوبت و بسیاری از این قبیل اقدامات، باعث ایجاد فساد در کشور می‌شود و باید از ایجاد این موارد جلوگیری کنیم. باید همه چیز سیستمی شود تا این موارد تکرار نشود، چون در غیر این صورت، باز هم شاهد فساد در کشور خواهیم بود.

این نماینده گفت: دزدی یک دزد، به دلیل وجود زمینه مناسبی است که برایش ایجاد کرده ایم. اگر زمینه فراهم و مناسب نباشد، هرگز این کار را نمی‌کند. کسی که کالا وارد می‌کند و گران می‌فروشد، یا ارز را می‌گیرد و کالا وارد نمی‌کند به دلیل وجود شرایطی است که برایش فراهم کرده ایم. چرا ما می‌گوییم در خانه را باز نگذارید تا همسایه دزد نشود؟ یا از ضرب‌المثل‌های این چنینی اسفاده می‌کنیم، چون هنگامی که در باز باشد، هر کسی می‌تواند در آن سرک بکشد و افراد سودجو، از خدایشان است که در بازی ببینند و آن را غارت کنند؛ بنابراین باید سیستم‌ها را درست کرده و ارتباط مردم را با ادارات سیستمی‌تر کنیم. باید کاری کنیم که کسی از روش دستی استفاده نکند. در این صورت فساد کنار خواهد رفت و این گونه ما با علت‌ها مبارزه می کنیم.بهمنی در پایان افزود: مبارزه‌ای که امروز قوه قضاییه شروع کرده، مبارزه با معلول هاست، حال آنکه باید علت‌ها را از بین ببریم. نمی‌شود شیر باز باشد و ما کاسه کاسه آب از حوض بیرون بریزیم؛ تا زمانی که شیر باز است، هر چقدر آب بردارید، باز هم حوض شما پر می‌شود.
مرجع : تابناک