کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وزیر دفاع آمریکا: ایران به نقطه مذاکره نزدیک می‌‌شود

پومپئو: اروپا به باج‌خواهی‌های ایران پایان بدهد

16 شهريور 1398 ساعت 9:20

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع آمریکا گفته است فشارها بر ایران تاثیر داشته و به نظر می‌رسد ایران به تدریج به نقطه مذاکره نزدیک می‌شود.  مایک پمپئو نیز از کاهش تعهدات برجامی ایران انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول خواند.


به گزارش خبرگزاری آلمان مارک اسپر، که روز جمعه ۱۷ شهریور (ششم سپتامبر) در اندیشکده رویال یونایتد در لندن سخنرانی می‌کرد، اضافه کرد علیرغم این که ایران سعی می‌کند به "خودنمایی در منطقه" ادامه دهد، اما سیاست فشار حداکثری بر این کشور نتیجه داده و تا "نقطه‌ای که بتوان با آن مذاکره کرد فاصله کمی دارد". او مجددا بر خواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با همتای ایرانی‌اش تاکید کرد و گفت: «هدف ما این است که آنها را پای میز مذاکره بکشانیم.» دونالد ترامپ روز چهارشنبه ۱۵ شهریور (چهارم سپتامبر) به خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود که «رهبری ایران تمایل دارد با آمریکا مذاکره شود و با این کشور معامله کند.» این در حالی است که ایران از روز جمعه ششم سپتامبر گام سوم در کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرده است. خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از دبی، خبر از ارسال نامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا داد که در آن جزئیات بیشتری در مورد این گام به خانم موگرینی اطلاع داده شده است.

هم‌زمان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز ضمن اشاره به آمادگی ترامپ برای گفت‌وگو با رهبران ایران از این که این کشور به سیاست منطقه‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد و از تعهدات برجامی خود کاسته انتقاد کرد و آن را غیرقابل قبول خواند. وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: «ایران اعلام کرده همه محدودیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه هسته‌ای را زیرپاخواهد گذاشت. این واقعیت که ایران امکانات غنی‌سازی اورانیوم را هم‌چنان حفظ کرده، نشان‌دهنده یکی از ضعف‌های اساسی توافق هسته‌ای است.» وی در پیامی دیگر نوشت: «مطمئن هستم بریتانیا، فرانسه آلمان و همه ملت‌های متمدن جهان، اقدامات قاطعی را برای متوقف کردن زورگویی‌های اتمی ایران انجام خواهند داد.»

مایک پمپئو همچنین روز جمعه ۱۵ شهریور در گفتگو با یک شبکه رادیویی محلی در جریان سفر به ایالت کانزاس تصمیم تازه ایران به آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی را «نپذیرفتنی» خواند و گفت: «آنها [ایرانی‌ها] به تازگی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند تحقیق و توسعه سامانه‌های تسلیحات هسته‌ای خود ادامه داده و بیشتر کنند. این پذیرفتنی نیست.» وزیر خارجه ایالات متحده افزود: رژیم ایران یک مشکل اساسی در منطقه خاورمیانه است. از مشکلات عراق تا تهدید امنیت اسرائیل به دلیل فعالیت‌های ایران است. ایران بود که رژیم اسد را سرپا نگه داشت. مردم ایران مردمی بی‌نظیر و کشور ایران یک کشور فوق العاده است اما رژیم ایران بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است. وی افزود: من به نمایندگی از مردم ایران، ونزوئلا و چین صحبت می‌کنم چون آنها از حقوق خدادادیشان محروم شده‌اند. پمیئو ادامه داد: آمریکا تنها کشوری است که به طور مداوم نقض حقوق بشر در همه جای جهان را گزارش و پیگیری می‌کند. دولت چین در دو سال گذشته یک میلیون مسلمان اویغور را زندانی کرده و آزار می‌دهد. چین می‌گوید آنها را تحت آموزش قرار داده‌ایم اما این یک دروغ است.


کد مطلب: 187112

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187112/پومپئو-اروپا-باج-خواهی-های-ایران-پایان-بدهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir