به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۱۸۷۱۷۰

شیر طلای جشنواره ونیز به «جوکر» رسید

گروه هنری: هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز به ایستگاه پایانی رسید و شیر طلایی این دوره از جشنواره به فیلم تحسین شده «جوکر» اهدا شد.
جشنواره ونیز
جشنواره ونیز
در روز پایانی جشنواره فیلم ونیز «جوکر» با شیر طلایی به خانه برگشت. اگر دو سال گذشته را معیار بگیریم، باید از هم‌اکنون چند اسکار بهترین فیلم را برای «جوکر» کنار بگذاریم، چرا که در دو سال گذشته فیلم‌های برنده این جایزه به چند اسکار هم رسیده‌اند.
«جوکر» بهترین فیلم جشنواره ونیز شد
در شب هیات داوران بخش بین‌الملل هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز به ریاست لوکرسیا مارتل برای معرفی برنده به صحنه رفتند و در آغاز جایزه نخست بخش اصلی مراسم که جایزه مارچلو ماستریانی برای استعدادی نوظهور بود را به توبی والاس برای فیلم «بیبی‌توث/ دندان‌شیری» اهدا کردند. در مرحله بعدی نوبت به جایزه ویژه هیات داوران رسید که برای فیلم «مافیا دیگر مثل سابق نیست» به فرانکو مارسکو اهدا شد.
جشنواره‌ای پرحاشیه که خلاف جریان آب شنا می‌کند
هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز در هیاهوی بسیاری برگزار شد. این جشنواره از سال گذشته مورد انتقاد فراوان بود که زنان فیلمساز را نادیده می‌گیرد و آن‌ها را در جشنواره مشارکت نمی‌دهد. این انتقادها امسال شکل تندتری هم گرفت، وقتی آلبرتو باربرا تصمیم گرفت دو فیلمساز با شهرت بد یعنی نیت پارکر و رومن پولانسکی را در بخش اصلی رقابت بپذیرد. البته جشنواره ونیز به این انتقادها بی‌توجه بود و تا آنجا که توانست مقاومت کرد. این مقاومت بی‌پاداش هم نبود. چرا که اکثر منتقدان سینمایی هم نظر بودند که فیلم‌های نیت پارکر و رومن پولانسکی از ارزش سینمایی و هنری بالایی برخوردار هستند. در ادامه مراسم جایزه بهترین فیلمنامه را هنرمند هنک‌کنگی برای فیلم «شماره ۷ خیابان چری»‌ از آن خود کرد.
افق‌های ونیز و دست خالی «متری شیش و نیم»
در حالی که بسیاری از ایرانیان علاقه‌مندان سینما دوست داشتند مثل دو سال پیش شاهد درخشش فیلم‌ ایرانی حاضر در جشنواره باشند، «متری شیش و نیم» نتوانست مثل «بدون تاریخ، بدون امضا» بدرخشد و دست خالی از ونیز بیرون رفت. دو سال پیش نوید محمدزاده و وحید جلیلوند جوایز بهترین بازیگر مرد و بهترین کارگردانی بخش افق‌ها را از آن خود کرده‌ بودند.
انتخاب غافلگیرکننده بهترین بازیگر مرد
بهترین بازیگر مرد این دوره از جشنواره ونیز یک ایتالیایی به نام لوکا مارینلی برای بازی در فیلم «مارتین ایدن» رسید. این در حالی بود که بازی واکین فینیکس در «جوکر» آنقدر خیره‌کننده بود که بسیاری از منتقدان او را شانس اصلی دریافت جایزه می‌دانستند. جایزه بهترین بازیگر زن هم در این دوره از جشنواره برای بازی در فیلم «گلوریا موندی» به آریان آسکاراید اهدا شد.

کسانی که در مراسم نبودند و جایزه گرفتند
در این دوره از جشنواره کارگردانان مشهوری حضور داشتند و در میان آن‌ها روی اندرسون بود که عنوان بهترین را از آن خود کرد. البته روی اندرسون خودش در مراسم حاضر نبود که جایزه را دریافت کند. رومن پولانسکی هم در مراسم نبود و جایزه گرفت. البته دلیل حضور نداشتن او با روی اندرسون فرق داشت. پولانسکی از ترس اینکه مبادا به آمریکا استرداد شود و آنجا به زندان بیافتد حاضر نشد در مراسم شرکت کند. پولانسکی جایزه بزرگ هیات داوران را دریافت کرد.
«جوکر» بهترین فیلم جشنواره ونیز شد
«جوکر» بهترین فیلم جشنواره
درست است که واکین فینیکس جایزه بهترین بازیگر مرد را نگرفت اما طبیعی بود، چرا که «جوکر» بهترین فیلم مراسم شد و کمتر پیش می‌آید که در یک جشنواره با این جوایز محدود چند جایزه به یک فیلم بدهند. «جوکر» از ابتدای نمایش میان منتقدان سینما جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده بود و اهدای شیر طلایی به فیلم نشان داد که هیات داوری هم با آن‌ها هم‌نظر است.
«جوکر» بهترین فیلم جشنواره ونیز شد
برندگان جوایز جشنواره فیلم ونیز
جایزه مارچلو ماستریانی: توبی والاس برای بازی در «دندان شیری»
جایزه ویژه هیات داوران: فرانکو مارسکو برای «مافیا دیگر مثل سابق نیست»
جایزه بهترین فیلمنامه: میگلیور سینگیاتورا برای «شماره ۷ خیابان چری»
جایزه بهترین بازیگر مرد: لوکا مارینلی در «مارتین ایدن»
جایزه بهترین بازیگر زن: آریان آسکاراید در «گلوریا موندی»
جایزه بهترین کارگردان: روی اندرسون برای «درباره جاودانی»
جایزه بزرگ هیات داوران: رومن پولانسکی برای «یک افسر و یک جاسوس»
جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز (شیر طلایی): «جوکر»
برندگان بخش افق‌های ونیز
بهترین فیلم: «آتلانتیس» به کارگردانی والنتین واسیانوویچ
بهترین کارگردان: تیو کورت برای «سپید بر سپید»
جایزه ویژه هیئت داوران: «حکم» به کارگردانی ریموند ریباس‌گوتیرس
بهترین بازیگر مرد: سامی بوعجیله برای «یک پسر» به کارگردانی مهدی البرساوی
بهترین بازیگر زن: مارتا نیتو برای «مادر» به کارگردانی رودریگو سوروگوین
بهترین فیلمنامه: جسیکا پالو و فیلیپ لیوره برای«رونیر» به کارگردانی جسیکا پالو
بهترین فیلم‌ کوتاه: «عزیز» به کارگردانی صائم صادق
گزارش از فرزاد مظفری
برچسب ها: جشنواره ونیز