به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب : ۱۸۷۱۷۴
بولتون: آژانس از احتمال وجود فعالیت یا مواد اتمی اعلام نشده ایران خبر داده است

گام تازه ایران، تنش با آمریکا را تشدید خواهد کرد

گروه بین‌الملل: مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شده است که آمریکا و اعضای شورای حکام خواهان دریافت گزارش کامل در سریع‌ترین زمان ممکن هستند و همزمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که، اقدام تازه ایران، تنش این کشور با آمریکا را تشدید خواهد کرد.
گام تازه ایران، تنش با آمریکا را تشدید خواهد کرد
جان بولتون، گفته است، به تازگی آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام این آژانس اطلاع داده که احتمال دارد تهران مواد و یا فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده داشته باشد. جان بولتون در توییتی نوشته است: در حالی سرپرست آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای حکام خود را مطلع کرده که ممکن است تهران مواد و یا فعالیت‌های هسته‌ای را پنهان کرده باشد. ما به دیگر کشورهای عضو شورای حکام می‌پیوندیم که مشتاق دریافت گزارش کامل در اسرع وقت هستند.

در همین زمینه، نشریه «واشینگتن اگزامانیر» ۳۰ اوت در گزارشی به نقل از برخی از منابع مطلع نوشته بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش آتی خود نسبت به برخی از فعالیت «غیرقانونی» و «مخفیانه» اتمی ایران ابراز نگرانی خواهد کرد. این نشریه به نقل از یک مقام ارشد یکی از کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت: ارزیابی ما از لحن (این گزارش) این است که ایران چیزی را از آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای مخفی می‌کند که مربوط به توافقنامه پادمان نظارتی است، که معمولاً به معنای مواد هسته‌ای اعلام نشده است. هنوز مقام‌های ایران به این اظهارات جان بولتون واکنشی نشان نداده‌اند.

در حالی جان بولتون از گزارش درباره احتمال فعالیت های پنهانی هسته ای ایران خبر داده که سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه اعلام کرد که جمهوری اسلامی در قالب اجرای «گام سوم کاهش تعهدات» خود در چارچوب برجام، گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید را آغاز کرده است. یک مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه به آسوشیتدپرس گفت که از گزارش توسعه «سانتریفیوژهای ایران» خبر دارد. این مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است: بازرسان آژانس در ایران حضور دارند و هرگونه فعالیت مرتبط را به آژانس انرژی هسته ای بین المللی گزارش خواهند داد. پیشتر گزارش شده بود کورنل فروتا، دبیرکل موقت آژانس اتمی امروز به تهران راهی تهران می‌شود و یکشنبه با مقام های بلندپایه ایرانی دیدار خواهد کرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص «گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید » گفته است، سانتریفیوژهای جدید چند برابر سانتریفیوژهای فعلی ظرفیت دارند که سانتریفیوژ آی. آر. ۶. اس یکی از آنها است. 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دهم خرداد در گزارش فصلی خود از نصب تا ۳۳ سانتریفیوژ آی‌آر ۶ خبر داده و اعلام کرده بود ایران تنها ده دستگاه از این ماشین‌ها را با هگزافلوراید اورانیوم خوراک‌دهی کرده است. براساس توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴، ایران تنها می تواند به ۵۰۶۰ سانتریفیوژهای نسل اول IR-1 برای غنی سازی اورانیوم با چرخش سریع گاز هگزافلوئورید اورانیوم تزریق کند. آسوشیتدپرس می‌گوید، با راه اندازی این سانتریفیوژهای پیشرفته، بر اساس پیش بینی کارشناسان در صورتی که ایران تصمیم بگیرد به سمت تولید سلاح اتمی حرکت کند، کمتر از یک سال زمان لازم دارد تا مواد مورد نیاز ساخت یک بمب را تولید کند. این خبرگزاری می افزاید، اقدام تازه ایران، تنش این کشور با آمریکا را تشدید خواهد کرد.

پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۸ در خصوص پرونده «پی ام دی» یا همان جنبه احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود اما این پرونده در جریان دستیابی به توافق برجام بسته شد. آژانس در جلسه ویژه شورای حکام،۵ آذر سال ۹۴، با گزارش مدیرکل، این پرونده را بست. در یکی از گزارش‌های آژانس اعلام شده بود که نشانه‌هایی از وجود اورانیوم در پارچین پیدا کرده است. به عبارت دیگر، در این تأسیسات به هر دلیلی اورانیوم وجود داشته، اما منبع یا دلیل آلودگی مشخص نبوده یا اینکه فعالیت‌های مرتبطی در خود پارچین انجام شده است.
برچسب ها: جان بولتون