کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در پی کشته شدن یک سرباز آمریکا در افغانستان؛ترامپ مذاکرات صلح با طالبان را متوقف کرد

18 شهريور 1398 ساعت 1:03

گروه بین‌الملل: در پی کشته شدن یک سرباز آمریکایی در افغانستان و تشدید حملات تروریستی اخیر طالبان در افغانستان، رئیس‌جمهور آمریکا نشست محرمانه‌ای که قرار بود روز یکشنبه با رهبران طالبان در کمپ‌دیوید داشته باشد، را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کرده است.


دونالد ترامپ در این باره گفت: به دلیل آنکه طالبان به خیال افزایش توان چانه‌زنی خود، یک عملیات تروریستی را که به کشته شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر منجر شده، به عهده گرفته‌اند، این نشست را لغو کرده است. همچنین در پی افزایش‌ خشونت‌های اخیر طالبان در افغانستان، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که اگر چه آمریکا در تلاش برای دستیابی به توافق با طالبان است اما این بدان معنی نخواهد بود که واشنگتن هر گونه توافقی را با این گروه می‌پذیرد.

 «مارک اسپر» طی سخنرانی در یک نشست خبری در فرانسه مدعی شد که آمریکا در حال تلاش برای دستیابی به یک "توافق خوب" با طالبان است. وی اظهار داشت: «دیدگاه ایالات متحده این است که بهترین راه برای آینده افغانستان، رسیدن به یک توافق سیاسی است و این بدان معنا نیست که ما هرگونه توافقی را امضا کنیم؛ اما ما برای دستیابی به صلح و آتش بس در افغانستان تلاش می کنیم.» 

«صدیق صدیقی»، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در توئیتی نوشت: « دولت افغانستان از اظهارات اخیر وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در مورد پایان جنگ و خشونت‌های طالبان استقبال می کند. حکومت افغانستان از هر گونه تلاش در این روند که منجر به تامین صلح پایدار و پایان جنگ در افغانستان گردد حمایت می کند. مردم افغانستان خواهان صلح در کشورشان هستند. »

این در حالی است که پیش از این، حکومت افغانستان خواهان توضیح درباره متن توافق‌نامه طالبان با آمریکا شده بود. «زلمی خلیل‌زاد»، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، هفته گذشته پس از پایان نهمین دور مذاکراتش با طالبان، متن توافق‌نامه‌ حاصل شده با طالبان را با دولت افغانستان به اشتراک گذاشت. دو روز بعد، حکومت افغانستان اعلام کرد که نسبت به این توافق نگرانی‌هایی دارد که باید رفع شود. همچنین قرار بود «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا به این کشور سفر کند اما گزارش ها از تعویق سفر وی حکایت دارند.

خلیل‌زاد، روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری طلوع ‌نیوز اعلام کرد که در توافق با طالبان قرار است، نخست پنج هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی را از افغانستان خارج کنند و در عوض طالبان حملات و خشونت های خود را در این کشور کاهش دهد. اما هنوز مصاحبه خلیل‌زاد با طلوع‌ نیوز به پایان نرسیده بود که طالبان به اردوگاه موسوم به «گرین ویلج» در کابل حمله کردند. در این حمله که با یک خودرو پر از مواد منفجره صورت گرفته بود، حدود ۱۶ تن که هشت تن از آنها خارجی بودند جان باخته و بیش از صد تن دیگر زخمی شدند. دو روز پس از این حمله، طالبان یک خودرو بمب گذاری شده دیگر را در یکی از مناطق کابل منفجر کرد. در این حادثه نیز ۱۰ تن از جمله دو خارجی کشته و بیش از چهل تن دیگر زخمی شده‌اند. حکومت افغانستان، می‌گوید که هرگونه توافقی میان طالبان و آمریکا، باید به کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در کشور منجر شود.

از سوی دیگر، در پی اعلام رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر توقف گفت‌وگوهای صلح آمریکا با طالبان و لغو دیدار او با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان در این مورد، گروه طالبان در اولین واکنش رسمی‌ خود تأکید کرد، تصمیم ترامپ بیشتر از همه به ضرر آمریکا تمام خواهد شد. طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تاوان این کار بیش از هر کسی به خود آمریکا می‌رسد، اعتبار آمریکا را متضرر می‌کند و تلفات جانی و مالی آمریکا را بیشتر و نقش آمریکا را در تعامل سیاسی متزلزل معرفی می‌کند. این گروه بنیادگرا درباره حمله هفته پیش خود نیز در این بیانیه افزود: پیش از امضای توافقنامه عکس‌العمل نشان دادن به یک حمله، بیانگر صبر نیست. مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: از سرگیری مذاکرات با طالبان مشروط بر این است که این گروه نگرش خود را تغییر دهد و به تعهدات خود احترام بگذارد.


کد مطلب: 187259

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187259/پی-کشته-شدن-یک-سرباز-آمریکا-افغانستان-ترامپ-مذاکرات-صلح-طالبان-متوقف

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir