به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۱۸۷۲۸۴

ساخت دستگاهی برای تشخیص مصرف ماریجوانا

گروه علم و فناوری: محققان آمریکایی دستگاهی ساخته‌اند که علاوه بر تشخیص مصرف ماریجوانا، میزان مصرف این ماده را نیز شناسایی می‌کند.
ساخت دستگاهی برای تشخیص مصرف ماریجوانا
اصولا آزمایش مصرف الکل کار بسیار ساده‌ای است و با استفاده از تنفس فرد می‌توان به مصرف و یا عدم مصرف الکل فرد پی برد.ولی تایید مصرف ماده مخدر ماریجوانا کار پیچیده‌ای است. به همین دلیل دانشمندان دستگاهی ساخته‌اند که این پیچیدگی را برطرف می‌کند.محققان دانشگاه " پیتسبرگ  "( Pittsburgh) آمریکا دستگاهی تنفسی ساخته‌اند که می‌تواند میزان " تتراهیدروکانابینول"( THC) را اندازه گیری کند. این ماده شیمیایی ترکیب غالب روانگردان در ماریجوانا است.در حال حاضر، آزمایش مصرف این ماده مخدر با استفاده از تست خون و ادرار انجام می‌شود. ولی این آزمایش در مورد اینکه فرد اخیرا تحت تاثیر این ماده مخدر بوده یا خیر، چیزی مشخص نمی‌کند.ولی دستگاهی که محققان آمریکایی ساخته اند، از نانولوله‌های کربنی استفاده می‌کند که به مولکول‌های" تتراهیدروکانابینول" می‌چسبند.هدف استفاده از نانولوله‌های کربنی تعیین ترکیبات این ماده مخدر با دقتی بسیار بالاست."سین هوانگ" محقق ارشد پروژه اظهار کرد: نانولوله‌های کربنی نیمه هادی که ما در این دستکاه استفاده کردیم، تا چند سال پیش در دسترس نبودند.


وی ادامه داد: ما از "یادگیری ماشین" استفاده کردیم تا به دستگاه بیاموزیم که وجود ماده " تتراهیدروکانابینول" را شناسایی کند.این تشخیص در حالی انجام می‌شود که اگر فرد مواد دیگری مانند الکل هم مصرف کرده باشد، باز دستگاه بتواند مصرف ماریجوانا را تعیین کند.تیم تحقیقاتی پروژه معتقدند که روش آن‌ها بهترین راه برای تشخیص وجود " تتراهیدروکانابینول" محسوب می‌شود.آزمایش نمونه اولیه این دستگاه نشان می‌دهد که می‌تواند وجود " تتراهیدروکانابینول" را از موادی چون دی‌اکسید کربن، آب، اتانول، متانول و استون را متمایز کند.محققان پروژه اظهار کردند، شاید این دستگاه هنوز سیستم کاملی نداشته نباشد، ولی گامی رو به جلو است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: هوش مصنوعی