کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتخابات روسیه

پیروزی ضعیف حامیان پوتین؛ مشارکت ۲۲درصد!

18 شهريور 1398 ساعت 19:46

گروه بین‌آلملل: در انتخابات محلی روسیه، حزب حامی ولادیمیر پوتین گرچه پیروز رقابت‌ها شد اما به نسبت دوره قبل آرای زیادی از دست داد. در مسکو مشارکت در انتخابات کمتر از ۲۲ درصد بوده است!


به گزارش دویچه‌وله، انتخابات محلی و منطقه‌ای روسیه روز یک‌شنبه ۱۷ شهریور (هشتم سپتامبر) برگزار شد و تا بامداد دوشنبه تقریبا تمام آرایی که به صندوق ریخته شده، شمرده شده است. این انتخابات با اعتراض‌ها و انتقادهای شدید داخلی و بین‌المللی همراه بود زیرا بسیاری از نامزدان تشکل‌های اپوزیسیون امکان شرکت در رقابت‌ها را نداشتند. خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های روسی گزارش داده که حزب "روسیه واحد" از ۴۵ کرسی شورای شهر مسکو تنها موفق به کسب ۲۶ کرسی شده است. این حزب تشکل اصلی وفادار به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به شمار می‌رود که از آن به عنوان "حزب کرملین" نیز یاد می‌شود. حزب روسیه واحد در انتخابات محلی پنج سال پیش ۲۸ کرسی به دست آورده بود. در انتخابات سال ۲۰۱۴، به جز کرسی‌هایی که نصیب نامزدان عضو "حزب کرملین" شده بود ده کرسی دیگر نیز به کسانی رسید که عضو رسمی حزب نبودند اما از افراد نزدیک به آن و وفادار پوتین محسوب می‌شدند.
از دست رفتن یک سوم کرسی‌ها
منابع خبری بر این اساس می‌گویند حامیان ولادیمیر پوتین یک سوم از کرسی‌های شورای شهر مسکو را از دست داده‌اند که به معنای شکستی آشکار به رغم کسب اکثریت آرا است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، از نامزدانی که در انتخابات روز یک‌شنبه به شورای شهر مسکو راه یافته‌اند فقط ۹ نفر از اعضای کنونی این شورا هستند. گفته می‌شود که رهبر حزب روسیه واحد در مسکو نیز کرسی خود را از دست داده است. مطابق آخرین نتایج اعلام شده، کمونیست‌های روس که تا کنون صاحب پنج کرسی در شورای شهر مسکو بودند موفق شده‌اند تعداد کرسی‌های خود را به ۱۳ یا ۱۴ کرسی افزایش دهند.
پیامی برای انتخابات ملی سال ۲۰۲۱
بسیاری از ناظران انتخابات محلی و منطقه‌ای در روسیه را برای برآورد وضعیت انتخابات ملی سال ۲۰۲۱ بسیار با اهمیت ارزیابی می‌کنند. گرچه یکی از معضلات اپوزیسیون که در انتخابات روز یک‌شنبه نیز رخ داد، جلوگیری از شرکت بسیاری از نامزدان آن در رقابت‌های انتخاباتی است. آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه پیش از رای‌گیری روز یک‌شنبه، از شهروندان روس خواسته بود با یک "انتخاب تاکتیکی" آرای خود را به نفع رقیبان حزب روسیه واحد به صندوق بریزند تا از راه‌یابی نامزدان جریان حامی پوتین به شورای محلی جلوگیری کنند.

گرچه تشکل‌های اپوزیسیون سه کرسی شورای شهر مسکو را بیشتر به دست نیاورده‌اند، از دست رفتن یک سوم کرسی‌های حزب حاکم برای حامیان پوتین ناکامی محسوب می‌شود. برآورد می‌شود که حزب حاکم روسیه به کمترین میزان محبوبیت در میان شهروندان در یک دهه گذشته سقوط کرده باشد. ناخشنودی مردم از این حزب به دلیل وضع یا تغییر برخی قوانین، از جمله افزایش سن بازنشستگی است. روز یک‌شنبه و همزمان با انتخابات شوراهای شهر و شهرداران، ۱۱ فرماندار محلی و اعضای پارلمان‌های ۱۶ منطقه نیز انتخاب شده‌اند. روسیه کشور پهناوری است با ۱۱ منطقه دارای اختلاف ساعت با مرکز. هنوز نتایج انتخابات در تمام مناطق مشخص نشده اما انتظار می‌رود حزب روسیه واحد در تمام کشور پیشتاز انتخابات باشد.

انتخابات در سایه اعتراض و تظاهرات
در هفته‌های پیش از انتخابات حرکت‌های اعتراضی و تظاهرات گسترده‌ای علیه جلوگیری از حضور نامزدان منتقد ولادیمیر پوتین و حزب حاکم در رقابت‌ها در جریان بود که در مواردی با دخالت خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبرو شد. پوتین در واکنش به اعتراض‌ها به حذف بسیاری از منتقدان که شمار زیادی از حوزه‌های انتخاباتی را غیر رقابتی کرده، گفته است که تعداد نامزدهای شرکت کننده در رقابت‌های انتخاباتی خیلی مهم نیست بلکه "کیفیت" آنها مهم است.
 
به رغم نارضایتی شهروندان از "حزب کرملین" ظاهرا هنوز شخص ولادیمیر پوتین از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است و حدود ۶۰ درصد شهروندان از عملکرد او رضایت دارند. وزارت کشور روسیه و مسئولان برگزاری انتخابات می‌گویند در جریان رای‌گیری روز یک‌شنبه تخلف قابل اعتنایی ثبت نشده است. با این همه در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر شده که ظاهرا نشان می‌دهد برخی از افراد چند بار رای داده‌اند.


کد مطلب: 187304

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187304/پیروزی-ضعیف-حامیان-پوتین-مشارکت-۲۲درصد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir