به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۱۸۷۳۱۳

آغازمسیردوساله یوزهای ایران تاجام جهانی قطر

گروه ورزشی: تیم ملی ایران در نخستین بازی خود در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف هنگ کنگ می‌رود.
آغازمسیردوساله یوزهای ایران تاجام جهانی قطر
ماراتن انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ از چند ماه قبل با برگزاری چند دیدار در آسیا آغاز شد و از هفته گذشته مرحله دوم انتخابی در آسیا آغاز شده است.تیم ملی فوتبال ایران به عنوان صدرنشین فوتبال آسیا در رده بندی فیفا، بعد از یک هفته استراحت، در روز دوم بازی‌ها در شرق آسیا به مصاف هنگ کنگ می‌رود تا مسیری پر پیچ و خم تا رسیدن به جام جهانی فوتبال در قطر را طی کند و برای سومین بار متوالی به این رویداد بزرگ فوتبال جهان راه یابد. این دیدار امروز (سه شنبه) ساعت ۱۷ به وقت ایران برگزار می‌شود.شاگردان ویلموتس بدون انجام بازی دوستانه طی روزهای گذشته، به مصاف تیم نه چندان مطرح و قدرتمند هنگ کنگ می‌روند که در خارج از زمین فوتبال نیز دولت مرکزی این کشور، شاهد اعتراضات مردمی در خیابان‌ها و اماکن مهم پایتخت این کشور است.با این وجود تیم ملی علی رغم اخبار گوناگون مبنی بر تعطیلی فرودگاه این کشور و نبود امنیت، به راحتی وارد هنگ کنگ شده و تاکنون بدون مشکل تمریناتش را برگزار کرده است.

* تیم ملی ایران
تیم ملی ایران که به تعبیر کارشناسان در گروه مرگ انتخابی جام جهانی قرار گرفته، برای صعود از این گروه باید بر دو تیم نسبتا خوب عراق و بحرین غلبه کند و به طور مستقیم به مرحله پایانی راه یابد.به همین خاطر کسب پیروزی پرگل مقابل هنگ کنگ برای ایران حائز اهمیت است. با این وجود، تیم ملی تا برگزاری این دیدار اردو و بازی دوستانه‌ای نداشته و صرفا به چند جلسه تمرین در تهران و هنگ کنگ بسنده کرده است.هر چند برگزاری بازی مقابل هنگ کنگ برای ایران کار دشواری محسوب نمی‌شود اما در موقعیت مشابه، تیم‌هایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی که در این هفته رقبای آسانی را دارند، با تیم‌های خوبی دیدار دوستانه برگزار کردند.

البته از زمان انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ که ایران با برانکو مقابل اردن به مشکل خورد و به سختی به مرحله نهایی راه یافت، تیم ملی کار دشواری در این مرحله نداشته است.حضور ویلموتس روی نیمکت ایران بزرگترین تغییر برای این تیم محسوب می‌شود که بعد از گذشت هشت سال ایران مرحله انتخابی را با چهره جدیدی شروع می کند.ویلموتس که کمتر از چهار ماه قبل به تیم ملی ملحق شده، دو، سه چهره جدید را به تیمش اضافه کرده و نخستین گام‌های تغییر چهره تیم ملی را برداشته است.او برای این دیدار ۲۴ نفر را به همراه خودش به هنگ کنگ برده که اشکان دژاگه در پای پرواز به جمع ملی‌پوشان ملحق شد تا کماکان پیراهن شماره ۲۱ تیم ملی را بر تن کند.

* تیم ملی هنگ کنگ
هنگ کنگ زودتر از ایران نخستین بازی خود را در مرحله دوم انتخابی جام جهانی قطر برگزار کرد. این تیم در نخستین بازی به مصاف کامبوج رفت و در خانه حریف به تساوی یک بر یک رضایت داد.بعد از مساوی، پاتلاینن، سرمربی فنلاندی تیم ملی هنگ کنگ در مورد این نتیجه گفت که از عملکرد شاگردانش راضی است اما از دست دادن پیروزی و کسب مساوی موجب نارضایتی او است.هدایت هنگ کنگ از  سال ۲۰۱۹ به این سرمربی فنلاندی واگذار شده است. او بعد از ناکامی در راه رسیدن به جام ملت های آسیا روی نیمکت هنگ کنگ نشست.نقطه اتکای هنگ کنگ روی بازیکنان دو ملیتی است که در تیم ملی این کشور به میدان می روند؛ بازیکنانی که به مراتب بهتر از بازیکنانی بومی هنگ کنگ هستند اما در عمل فاصله زیادی با فوتبال سطح اول آسیا دارند.این نفرات که ساختار تدافعی و تهاجمی هنگ کنگ را قبضه کرده اند از دو تا سه سال پیش به اردوی تیم ملی دعوت شدند و هر یک میانگین بین ۱۵ تا ۲۵ بازی ملی در کارنامه خود با پیراهن هنگ کنگ دارند که سرشناس ترین آنها را می توان روبرتو، اندی راسل، دنی کانسلا و هلیو در خط دفاع و ساندرو، آلکس آکانده و جیمز ها در خط حمله قلمداد کرد.

*محل بازی
طبق اعلام رسمی مسئولان برگزاری رقابت ها این مصاف در "هنگ کنگ استادیوم" یا همان"سو کون پو" به عنوان مرکز اصلی میزبانی رویدادهای مهم ورزشی در رشته های فوتبال، راگبی و ... برگزار می‌شود.ظرفیت این ورزشگاه ۴۰ هزار نفر است که انتظار می‌رود هواداران هنگ کنگی همانند سایر کشورهای فوتبال دوست شرق آسیا آن را پر کنند. البته نگرانی‌های دولت محلی مبنی بر نمایش اعتراضات مردمی در این ورزشگاه وجود دارد.

* سایر بازی‌های گروه
در سایر بازی‌های این گروه بحرین و کامبوج به مصاف هم می روند و عراق به استراحت می‌پردازد.با توجه به نتایج هفته نخست و مساوی شدن بازی عراق با بحرین و کامبوج با هنگ کنگ، هر چهار تیم یک امتیازی هستند و ایران بدون انجام بازی در قعر جدول است.
مرجع : ایسنا