کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اپلیکیشنی برای کاهش افسردگی

ایسنا , 19 شهريور 1398 ساعت 10:52

گروه علم و فناوری: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از بکارگیری نرم افزارهای کاربردی تحت تلفن همراه می‌توان افسردگی را کاهش داد.


پریناز کیوانداریان، امیرحسن منجمی و عاطفه احمدی در مقاله ای به بررسی "نرم افزار تحت تلفن همراه برای بهبود افسردگی در بانوان ۱۸ تا ۴۵ سال" پرداختند.بنا بر این تحقیق، جامعه سالم و متعادل جامعه‌ای است که در آن افراد از سلامت روان برخوردار و در عرصه های اجتماعی فعال باشند. در حال حاضر افسردگی به عنوان بیماری قرن شناخته می‌شود که در کل دنیا و ایران یکی از شایع ترین اختلالات روانی است، به طوری که آن را سرماخوردگی روان پزشکی می‌دانند.تغییر شرایط زندگی، افزایش استرس و غم و ناراحتی مداوم باعث بروزافسردگی می شود. بالا رفتن آمار بسیاری از خودکشی‌ها می‌تواند در نتیجه عدم توجه به موقع به افسردگی فرد در مراحل ابتدایی باشد. از همین رو نیاز به روش های درمانی مناسب برای پیشگیری و بهبود افسردگی از ملزومات هر جامعه است. امروزه، با توجه به مراجعه نکردن بسیاری از افراد به پزشک و بالابودن هزینه های درمان، این بیماری در حال فراگیر شدن است.

در این تحقیق، ابزار جدیدی برای پیشگیری، بهبود و اطلاع رسانی این اختلال طراحی شد تا به وسیله آن بتوان تاثیر مثبتی بر افسردگی به دست آورد. به همین خاطر با توجه به در دسترس بودن تلفن های هوشمند برای عموم، برنامه کاربردی تحت سیستم عامل اندروید طراحی و پس از مشورت با اساتید در رشته های روانشناسی و کامپیوتری این ابزار طراحی و سپس پیاده سازی شد و در نهایت بعد از بررسی اثر بخشی آن، تعدادی از زنان جامعه در رنج سنی ۱۸ تا ۴۵ سال در سطح استان اصفهان انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش شامل۲۶ نفر بود که نرم افزار در اختیار آنها قرار گرفت و گروه کنترل با تعداد ۲۳ نفر زیر نظر پزشک متخصص با روش مشاوره گروهی درمان شدند.ارزیابی آماری حاصل از پژوهش نشان می دهد که گروه کنترل ۳.۸ درصد کاهش افسردگی و گروه آزمایش ۸.۶۷ درصد کاهش افسردگی داشته است. نتیجه این مطالعه نشان داد که با استفاده از بکارگیری نرم افزارهای کاربردی تحت تلفن همراه می توان افسردگی را کاهش داد.


کد مطلب: 187318

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187318/اپلیکیشنی-کاهش-افسردگی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir