کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ایران در آستانه اخذ سند "حذف سرخک"

ایسنا , 19 شهريور 1398 ساعت 11:04

گروه جامعه: رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از اخذ "سند حذف سرخک از کشور" از سوی سازمان جهانی بهداشت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.


دکتر سیدمحسن زهرایی با اشاره به نقش رسانه در فرهنگسازی برای واکسیناسیون، گفت: درحالی که در چند ماه گذشته اخبار زیادی مبنی بر شیوع بیماری سرخک در کشورهای اروپای غربی و آمریکا شنیده‌ایم، اما در ایران کمترین میزان شیوع سرخک در چندماه گذشته را شاهد بوده‌ایم که این موضوع به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون کشوری میسر شده است.وی افزود: واکسن سرخک در کشورمان در دو نوبت ۱۲ماهگی و ۱۸ ماهگی در قالب واکسن سه ظرفیتی سرخک، سرخجه و اوریون به کودکان عرضه می‌شود. واکسیناسیون سرخک از سال ۱۳۴۷ در کشور آغاز شده است. پیش از انقلاب برنامه مدونی برای آن وجود نداشت، اما از سال ۱۳۶۳ برنامه جامع واکسیناسیون کشوری به شکل جدی آغاز شد. اگر در برخی نقاط نیز تعدادی افراد بزرگسال واکسن دریافت نکرده باشند، طی یک عملیات ایمن‌سازی تکمیلی، مجدد آن افراد نیز واکسن دریافت خواهند کرد.زهرایی در خصوص دریافت سند "حذف سرخک از کشور" از سوی سازمان بهداشت جهانی،‌ گفت: حدود یک سال است که در حال تلاش برای دستابی به این مهم هستیم. سند حذف سرخک از کشور تدوین شده و پس از درخواست سازمان بهداشت جهانی از کشورهای شرق مدیترانه، این سند جهت بررسی‌های بیشتر در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. در صورتی که بررسی‌ها موثر باشد، می‌توانیم تا دو ماه آینده مژده دریافت سند حذف سرخک از کشور را به مردم بدهیم.

وی  تاکید کرد: البته دریافت سند حذف سرخک از کشور به هیچ عنوان به معنای آن نیست که می‌توانیم پوشش واکسیناسیون خود را متوقف کنیم؛ چرا که همواره امکان ورود ویروس به کشور از طریق مرزها و مسافرت به کشورهای دیگر وجود خواهد داشت.وی در ادامه با اشاره به شیوع بیماری سرخک در کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان ادامه داد: با توجه به حجم سفرهای صورت گرفته از کشورهای همسایه، تنها پوشش بالای واکسیناسیون، ایران را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد.رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به ایام محرم و اربعین گفت: اکنون نیز با توجه به افزایش حجم سفرها به کشور عراق با آغاز ماه محرم، یکی از اقدامات وزارت بهداشت در راستای آگاهی‌رسانی نسبت به بیماری سرخک، ارائه آموزش‌های لازم به زائرین است که اگر در جریان سفر خود به این کشور با موارد مشکوکی نظیر تب و بروز دانه‌های قرمز رنگ مواجه شدند که از نشانه‌های بیماری سرخک است، باید بدانند که ظرف مدت سه هفته ممکن است به بیماری سرخک مبتلا شوند؛‌ به همین دلیل توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش دهند.


کد مطلب: 187324

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187324/ایران-آستانه-اخذ-سند-حذف-سرخک

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir