به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۱۸۷۳۳۰

مشاور امنیت ملی كاخ سفید استعفا داد

گروه بین‌الملل: در حالیكه دونالد ترامپ می‌گوید مشاور امنیت ملی خود جان بولتون را برکنار کرد و دلیل آن را اختلاف نظرش با وی در بسیاری موارد اعلام کرد، اما جان بولتون در توییتی نوشته است که خود او شب گذشته درخواست استعفا کرده و ترامپ به او گفته "بگذار فردا در این باره صحبت کنیم".
رئیس‌جمهور آمریکا، در حساب توییتری خود نوشت که مشاور امنیت ملی خود جان بولتون را برکنار کرده است. او نوشت که از بولتون خواسته است استعفا دهد و بولتون صبح سه‌شنبه (به وقت محلی آمریکا) استعفانامه خود را تحویل داده است. ترامپ در تویيت خود از خدمات بولتون تشکر کرد و گفت هفته آینده مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید را معرفی خواهد کرد. دونالد ترامپ در توییت دیگری نوشته است: «شب گذشته [دوشنبه ۱۸ شهریور] به بولتون اطلاع داده‌ام که دیگر کاخ سفید به خدمات او نیازی ندارد. من مانند خیلی‌ها در دولت، به شدت با بسیاری از پیشنهادهای ایشان مخالف هستم.»

اما جان بولتون در توییتی نوشته است که خود او شب گذشته درخواست استعفا کرده و ترامپ به او گفته "بگذار فردا در این باره صحبت کنیم". بولتون که به مدت یک سال و نیم به عنوان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید کار می‌کرد، به عنوان سیاستمداری تندرو در عرصه سیاست خارجی شناخته شده است. او سومین مشاور امنیتی ترامپ بود و کارش را از آوریل ۲۰۱۸ آغاز کرده و جانشین ژنرال مک‌ماستر شده بود. به گزارش رسانه‌های آمریکایی، بولتون همواره مواضع تندی در برابر ایران و کره شمالی داشته است. بولتون همچنین از ابتدا مخالف شرکت آمریکا در مذاکرات با طالبان درباره برقراری صلح در افغانستان بوده است.

رئیس جمهور آمریکا چند بار درباره بولتون با مزاح سخن گفته و او را مشوق شروع جنگ خوانده بود. ترامپ از جمله گفته بود که بولتون هنوز هیچ جنگی ندیده که از آن خوشش نیامده باشد. دونالد ترامپ دوشنبه ۹ سپتامبر اعلام کرد که هیچ اعتراضی نسبت به دیدار رو در رو با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ندارد. او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که مقامات ایران می‌خواهند مشکل‌شان را حل کنند. ترامپ سپس با اشاره به تورم در ایران گفت که آمریکا می‌تواند مشکل ایران را ظرف ۲۴ ساعت حل کند.
بولتون در یکی از آخرین موضع‌گیری‌هایش درباره ایران و دیدار میان ترامپ و روحانی در تاریخ ۲۷ اوت (پنجم شهریور) گفته بود که پیشنهاد ترامپ برای دیدار با روحانی و رهبران ایران به معنای چرخشی در سیاست آمریکا علیه آن کشور نیست. مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود: «ترامپ برای گفت‌وگو حاضر است با هر کسی دیدار کند.» بولتون ترامپ را یک "معامله‌گر" خوانده بود که همیشه آماده دیدار، مذاکره و معامله است.

آخرین توئیت‌های جان بولتون قبل از برکناری
جان بولتون که حدود یک ساعت پیش خبر برکناری او از سمت مشاور امنیت ملی آمریکا منتشر شد، در ۲۴ ساعت گذشته توئیت‌هایی درباره ۱۱ سپتامبر، مبارزه با گروه‌های تروریستی و ایران منتشر کرده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده آمریکا حدود یک ساعت قبل از انتشار خبر برکناری خود، در توئیترش نوشت: وقتی این هفته درباره حمله وحشتناک ۱۱ سپتامبر تأمل می‌کنیم، مهم است به خاطر داشته باشیم که در مبارزه با گروه‌های تروریستی اسلام‌گرای افراطی به کجا رسیده‌ایم و چه اندازه از کار باقی مانده است.
ما در مقابل رژیم‌هایی که از تروریسم حمایت و خشونت علیه آمریکا و هم‌پیمانانمان را تشویق می‌کنند، با قدرت ایستاده‌ایم. او در توئیت دیگری نوشت: اکنون که تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد دو هفته باقی است، می‌توانید مطمئن باشید که ایران در این مدت روی فریبکاری کار می‌کند. بیایید اتفاقات مهم را مرور کنیم که از آخرین رویداد آغاز می‌شود. ایران نفی کرد که «آدریان دریا ۱» به سمت سوریه می‌رود اما بعد امروز تأیید کرد که نفت این کشتی در سوریه تخلیه شده است. بولتون توئیت دیگری هم طی ۲۴ ساعت گذشته منتشر کرد و نوشت: این هفته هجدهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است. وقتی خبر وقوع این حمله را که جان بسیاری از آمریکایی‌ها را به رعشه انداخت، شنیدید، کجا بودید؟
برچسب ها: دونالد ترامپ