به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ساعت ۰۱:۱۶
کد مطلب : ۱۸۷۳۳۶

نگرانی اتحادیه اروپا از نصب سانتریفوژهای تازه

گروه بین‌الملل: سخنگوی اتحادیه اروپا اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران را "ناسازگار" با توافق اتمی با این کشور خواند و هشدار داد که این گام می‌تواند "به گونه‌ای قابل توجه" ظرفیت ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را بالا ببرد.
نگرانی اتحادیه اروپا از نصب سانتریفوژهای تازه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور (دهم سپتامبر) با اشاره به این توافق منعقد در سال ۲۰۱۵ این گام را "کاهشی دیگر در تعهدات برجامی ایران" قلمداد کرد. ایران چند روز پیش از نصب سانتریفوژهای جدید تحقیقاتی در قالب گام سوم کاهش‌ تعهدات برجامی خود خبر داد. این کشور همچنین در این گام از بخشی از محدودیت‌هایی که برای غنی‌سازی اورانیوم اعمال شده بود فراتر رفته است.  ایران اردیبهشت‌ ماه امسال در سالروز خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، اگر اروپا نتواند محدودیت‌هایی که در فروش نفت ایران و روابط بانکی این کشور بر اثر بازگشت ‌تحریم‌های آمریکا ایجاد شده را برطرف سازد به مرور از تعهدات خود نسبت به برجام خواهد کاست. کورنل فروتا، رئیس موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که چند روز پیش از ایران بازدید کرد، نصب این سانتریفوژهای جدید را تأیید کرده و روز یکشنبه گفت: «این سانتریفوژها یا نصب شده‌اند یا در حال نصب‌اند.» در گزارشی که فروتا در سفرش به ایران در این زمینه داده آمده است: «تمام سانتریفوژهای نصب‌شده برای گازدهی آماده هستند، اما هنوز به آن‌ها گاز تزریق نشده است.»

سخنگوی اتحادیه اروپا نصب این سانتریفوژها را "به‌شدت نگران‌کننده" خوانده و تأکید کرده که "تعهد" این اتحادیه به توافق اتمی به "پایبندی کامل ایران به تعهدات‌" برجامی بستگی دارد. او از ایران خواسته است، "تمام فعالیت‌های ناسازگار" با برجام را متوقف کرده و به "هیچ اقدام دیگری" در جهت "تضعیف حفظ و اجرای کامل این توافق" دست نزند. ایران اعلام کرده است، با این که تعهدات خود را کاهش داده به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان اجازه بازرسی از برنامه اتمی این کشور را خواهد داد. اسرائیل کاتص، وزیر خارجه اسرائيل، با توجه به سفر رئيس موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و صدور بیانیه‌ای از سوی آژانس، از امضاکنندگان باقیمانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، روسیه‌، چین و آلمان) خواست، از مشی آمریکا در خروج از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران پیروی کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل نیز دوشنبه ضمن نمایش تصاویری که گفته شد مربوط به "یک تأسیسات پنهانی در ایران برای تحقیقات هسته‌ای" است قدرت‌های اروپا را به ترک برجام فراخواند. نتانیاهو خطاب به جامعه بین‌المللی گفت: «بیدار شوید و تشخیص دهید که ایران به طور قاعده‌مند در حال نقض این توافق است.» او ادامه داد: «تنها راه متوقف ساختن پیشروی ایران به سوی بمب [هسته‌ای] و تعرض این کشور در منطقه فشار و فشار بیش‌تر است.»