به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۱۸۷۳۳۷

چارلز كوپرمن موقتا مشاور امنیت ملی آمریکا شد

چارلز كوپرمن موقتا مشاور امنیت ملی آمریکا شد
گروه بین‌الملل: در حالیكه دونالد ترامپ در توییت بركناری جان بولتون گفته بود هفته آینده جانشین او را معرفی می‌كند، كاخ سفید، چارلز کوپرمن را به عنوان مشاور موقت امنیت ملی معرفی كرد.

چارلز كوپرمن در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان معاون وزیر دفاع بوده است. او در طی سی سال گذشته مدیر عامل اجرایی لاکهید مارتین بزرگترین پیمانکار صنایع هوایی ارتش آمریکا و مدیر عامل اجرایی بویینگ بوده است. او از جمهوری‌خواهان کهنه‌کار و از حامیان سرسخت سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران به شمار می‌رود و پایان‌نامه دکترایش در مورد پیمان موشکی سالت2 بوده است. او 68 ساله و فارغ التحصیل علوم سیاسی و از ژانویه 2019 قائم مقام جان بولتون بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توییتی از برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود خبر داد.
رئیس جمهوری آمریکا در این توییت تصریح کرد: «شب گذشته به جان بولتون اعلام کردم که دیگر به خدمات وی در کاخ سفید نیازی نداریم.» ترامپ در ادامه با اشاره به مشاور امنیت ملی خود، چهره ای شناخته شده با سیبیل معروف و مواضع بسیار تند در قبال ایران، روسیه و یا کره شمالی تاکید کرد: «من همانند خیلی افراد دیگر در دولت با شماری از پیشنهاد های وی به شدت مخالف بودم.» رئیس جمهوری آمریکا همچنین یادآور شده است که هفته آینده فرد جایگزین جان بولتون را تعیین و معرفی خواهد کرد.

اما جان بولتون با انتشار توییتی اعلام کرده است که دوشنبه شب پیشنهاد استعفای خودش را با دونالد ترامپ مطرح کرده اما رئیس جمهوری آمریکا به او گفته است که «بگذار فردا در این باره صحبت کنیم.» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید از تندروترین افراد در دولت آمریکا بود و در هر مناقشه ای شدیدترین رویکرد و مواضع را اتخاد می کرد. رسانه های آمریکایی پیشتر بارها از اختلاف نظر میان رئیس جمهوری این کشور و مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر داده بودند.
برخی منابع آگاه فاش کرده اند که اختلافات پیشین رئیس جمهوری آمریکا با جان بولتون بر سر مسائل مختلف پس از توافق اخیر واشنگتن با طالبان تشدید شد و مسئله برکناری مشاور امنیت ملی کاخ سفید از همین نقطه کلید خورد. بر اساس این گزارش جان بولتون مخالف سرسخت توافق با طالبان بود و از این رو به طور کلی از روند مذاکرات فشرده فرستاده آمریکا و نمایندگان طالبان کنار گذاشته شده بود.
واشنگتن پست اخیرا به اختلاف نظرهای موجود میان ترامپ و بولتون در خصوص روند صلح با طالبان اشاره و از همین مسئله به عنوان دلیل اصلی دعوت نشدن مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یکی جلسات مهم دولت در باره بحران افغانستان یاد کرده بود. بولتون از حامیان حمله نظامی به ایران بود. روزنامه نیویورک تایمز ماه مه گذشته از وجود اختلاف میان دونالد ترامپ و جان بولتون، رئیس مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مورد مساله ایران خبر داده بود. به نوشته این رسانه آمریکایی، در حالیکه ترامپ خواهان اجتناب از درگیری نظامی با ایران بود، جان بولتون از رویکرد رئیس جمهوری ایالات متحده در قبال این موضوع ابراز نارضایتی می کرد.
آمریکا پس از سرنگون شدن پهپاد تجسسی «گلوبال هاوک» در تنگه هرمز تنها چند دقیقه با حمله نظامی به ایران فاصله داشت، طرحی که تحت حمایت جان بولتون و با هماهنگی برخی فرماندهان نظامی در شرف اجرا بود اما در دقایق آخر با تصمیم ترامپ متوقف شد. پیش از آن نیز روزنامه وال‌استریت ژورنال ابتدای سال جاری میلادی با انتشار گزارشی مدعی شد که وزارت دفاع آمریکا در ماه سپتامبر گذشته با درخواست جان بولتون برای طراحی چندین گزینه حمله نظامی به ایران موافقت کرده بود.
به گزارش وال‌استریت ژورنال، بولتون حتی پیش از پیوستن به تیم ترامپ نیز در تلاش برای تغییر حکومت ایران بوده است؛ به طوری که سال ۲۰۱۵ میلادی و در مصاحبه اش با نیویورک تایمز گفته بود که تنها راه متوقف کردن اقدامات حکومت ایران، بمباران این کشور است. او پس از پیوستن به دولت فعلی آمریکا نیز تلاش های بسیاری برای تسریع اقدام آقای ترامپ برای خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهان با ایران ترتیب داد.