کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش‌ها به طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل

20 شهريور 1398 ساعت 17:41

گروه بین‌الملل: دولت‌های اسلامی به سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو مبنی بر الحاق بخشی از کرانۀ باختری رود اردن به خاک اسرائیل واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.


نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در جریان یک سخنرانی انتخاباتی که از تلویزیون این کشور پخش شد، وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات عمومی سه‌شنبۀ آینده ۱۷ سپتامبر، حاکمیت اسرائیل را تا درۀ اردن و شمال دریای مرده (بحرالمیت) گسترش دهد. طرح این وعده‌ها واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین دولتهای اردن، ترکیه و عربستان سعودی را در پی داشت. صائب عریقات، دیپلمات ارشد فلسطینی و رئیس هیأت فلسطینیِ مذاکره‌کننده با اسرائیل برای تشکیل کشور مستقل، چنین حرکتی را «جنایت جنگی» خواند. حنان عشراوی، عضو ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین نیز اعلام کرد که نتانیاهو نه تنها مخالف طرح «دو دولت» است بلکه در حال از بین بردن همه شانس‌ها برای رسیدن به صلح است. ایمان صفادی، وزیر خارجه اردن این طرح را عامل «تشدید جدی» تنش‌ها در منطقه خواند و هشدار داد که این کار می‌تواند «کل منطقه را به سمت خشونت سوق دهد».
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه وعده‌های نخست‌وزیر اسرائیل را «نژادپرستانه» توصیف و از او به دلیل «دادن همه گونه پیام‌ غیرمجاز و غیرقانونی و خشونت‌آمیز» در آستانۀ انتخابات انتقاد کرد. عربستان سعودی این سخنان را محکوم کرد و عامل تشدید بحران‌های منطقه‌ای و رساندن آن به مرحله‌ای خطرناک خواند. ریاض همچنین خواستار تشکیل نشست اضطراری وزرای خارجۀ ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی شد. اتحادیه عرب نیز این سیاست را «تهاجم» و یک «پیشروی خطرناک» توصیف کرد و در بیانیه‌ای اعلام داشت که طرح نتانیاهو نقض قوانین بین‌الملل و ویران کنندۀ پایه‌های صلح در خاورمیانه است.

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی کرانۀ باختری را به اشغال خود درآورده اما از الحاق این مناطق به خاک خود سخنی نگفته است. فلسطینی‌ها معتقدند تمام این منطقه بخشی از کشور مستقل آنها در آینده خواهد بود. نتانیاهو پیش از این نیز بارها تاکید داشته است که اسرائیل به دلایل امنیتی باید همواره حضور نظامی خود را در دره اردن حفظ کند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل نیز ضمن هشدار به اسرائیل دربارۀ این طرح اعلام کرد: «موضع دبیرکل همیشه واضح بوده است. اقدامات یکجانبه به روند صلح کمک نمی‌کند.» او افزود: «تصمیم‌های اسرائیل برای تحمیل قوانین، حوزه قضایی و مدیریت خود بر سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری، هیچ اثر حقوقی بین‌المللی ندارد و تنها ویران کنندۀ پتانسیل‌های احیای مذاکرات برای رسیدن به صلح و عملی کردن راه حل دو دولت است.»

نخست‌وزیر اسرائیل چه گفت؟
بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در جریان فعالیتهای انتخاباتی خود، با رونمایی از طرحش برای آینده اسرائیل اعلام کرد که تمام شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانۀ باختری رود اردن را به خاک اسرائیل ضمیمه می‌کند. با این وجود تاکید کرد برای عملی کردن این طرح، باید تا زمان انتشار برنامۀ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دربارۀ توافق صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها منتظر بماند. اما دربارۀ دره اردن و شمال دریای مرده گفت: «یک مکان وجود دارد که می‌توانیم بلافاصله پس از انتخابات، حاکمیت اسرائیل را بر آن اعمال کنیم؛ البته اگر من از سوی شما شهروندان اسرائیل یک دستور واضح دریافت کنم.» سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن در قلب اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها قرار دارد. اسرائیل در این منطقه همچنین در بیت‌المقدس شرقی نزدیک به ۱۴۰ شهرک یهودی‌نشین ساخته است؛ اقدامی که از منظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی است.

عصر سه‌شنبه اندک زمانی پس از پخش سخنان نتانیاهو دربارۀ الحاق بخشی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل، دو راکت از مبدا سرزمین‌های فلسطینی به سمت شهرهای اشدود و اشکلون در جنوب اسرائیل پرتاب شدند. پرتاب راکت‌ها باعث به صدا درآمدن آژیرهای خطر شد و نخست‌وزیر اسرائیل را که در اشدود حضور داشت، وادار کرد تا در میانۀ یک گردهمایی انتخاباتی، سکوی تبلیغات را ترک کند و به پناهگاه برود. به گفتۀ ارتش اسرائیل، دو راکت از نوار غزه پرتاب شده‌اند و هر دو توسط سیستم ضدموشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم شده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است. ساعاتی پس از این حملات، در اوایل روز چهارشنبه هواپیماهای اسرائیلی غزه را بمباران کردند. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل در جریان این حملات ۱۵ مکان از جمله تاسیسات ساخت اسلحه، مجموعه‌ای از زیرساختهای دریایی که توسط شبه نظامیان استفاده می‌شد همچنین تونل‌های حماس هدف قرار گرفته‌اند.


کد مطلب: 187402

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187402/واکنش-ها-طرح-الحاق-کرانه-باختری-اسرائیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir