کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نتانیاهو:تهدید تهران روزی متوجه مسکو خواهد شد

22 شهريور 1398 ساعت 14:55

گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر اسرائیل در اقامتگاه حکومتی روسیه در سوچی با ولادیمیر دیدار و گفت‌وگو کرد. او دراین دیدار گفت به تهدیدهای ایران در سوریه پاسخ خواهد داد. پوتین هم از همکاری‌های نظامی و امنیتی روسیه با اسرائیل ستایش کرد.


سفر بنیامین نتانیاهو، به دلیل تشدید تنش بین ایران و اسرائیل و بمباران‌های مواضع ایران در سوریه و همچنین انتخابات پارلمانی اسرائیل در ۱۷ سپتامبر اهمیت زیادی دارد. نتانیاهو ضمن هشدار درباره تهدیدهای ایران تاکید کرد که تهران سلاح و ایدئولوژی خود را نه تنها علیه غرب بلکه روزی آن را علیه مسکو نیز به کار خواهد گرفت! ولادیمیر پوتین در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل در سوچی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های نظامی و امنیتی بین روسیه و اسرائیل ابراز امیدواری کرد که سیاستمداران مسئول در انتخابات پارلمانی در ۱۷ سپتامبر پیروز شوند. پوتین در این ملاقات خطاب به نتانیاهو گفت: «مناسبات نظامی و امنیتی دو کشور در نتیجه تلاش‌های شما کیفیت جدیدی پیدا کرده است.»

به گفته پوتین همکاری مشترک اسرائیل و روسیه در شرایطی که تروریسم جهانی تهدید می‌کند بسیار با اهمیت است. روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" به نقل از نتانیاهو نوشت که او باور نمی‌کند ایران و روسیه درحال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر باشند بلکه برعکس در ارتباط با بسیاری از مسائل، روسیه و ایران مواضع متفاوتی دارند. نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "آر‌بی‌سی" روسیه هم گفت که مواضع روسیه و ایران در مورد مسائل جهانی همیشه یکی نبوده و دو کشور در مسائلی با هم اختلاف نظر دارند.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه خود همچنین تاکید کرد: « بزرگترین مشکل، اسلام رادیکال شیعه است که از طرف ایران سازماندهی می‌شود. این کشور تلاش می‌کند به سلاح اتمی دست یابد و به خاورمیانه تسلط پیدا کند.» نتانیاهو در ادامه مصاحبه تاکید کرد که تماس‌های مستقیم و دوستی وی با پوتین این امکان را داده است تا از برخورد روسیه و اسرائیل در سوریه جلوگیری شود. سفر نتانیاهو در شرایطی انجام می‌گیرد که ۴ روز دیگر در این کشور انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود و این سفر با توجه به شمار بالای یهودیان روس‌تبار ساکن اسرائیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. رای این جمعیت در سرنوشت انتخابات اسرائیل نقش مهمی بازی خواهد کرد.

سفر به روسیه و اوکراین با توجه به یهودیان روس‌تبار ساکن اسرائیل در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنیامین نتانیاهو، در جریان سفر خود به روسیه و دیدار با پوتین هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند: تحکیم همکاری‌های نظامی دو کشور. نتانیاهو هفته گذشته نیز به اوکراین سفر و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود. هدف از سفر نتانیاهو به روسیه و اوکراین تنها جلب آرای یهودیان روس‌تبار ساکن اسرائیل نیست. او بر آن است تا از این طریق، سیاست‌های نظامی ارتش اسرائیل را در ارتباط با بحران سوریه با رئیس جمهور روسیه هماهنگ کند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در ارتباط با هدف سفر نتانیاهو به روسیه از جمله بر اهمیت گسترش و تحکیم همکاری‌های نظامی بین دو کشور تاکید کرده است. در بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل به‌ویژه به اوضاع بحرانی سوریه اشاره شده است. در این بیانیه از اوضاع بحرانی کشور جنگ‌زده سوریه در مرز مشترک این کشور با اسرائیل به‌مثابه منبع اصلی ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه یاد شده است. نتانیاهو بر آن است تا در جریان یک سری سفر دیپلماتیک در آستانه برگزاری انتخابات در این کشور، اهمیت روابط راهبردی دولت خود و دیگر کشورها در عرصه مسائل امنیتی و نظامی را به نمایش بگذارد.

روزنامه اسرائیلی جروزالیم پست نیز روز پنجشنبه ۱۲ سپتامبر با انتشار گزارشی به سفر نتانیاهو به روسیه پرداخته است. بر اساس اظهارات نتانیاهو که بر روی خروجی فرستنده خبری "آر‌بی‌سی" روسیه بازتاب یافته هدف از سفر او به روسیه هماهنگ کردن فعالیت‌های نیروی هوایی روسیه و اسرائیل در سوریه است. جروزالیم پست به نقل از نتانیاهو به همکاری‌های گسترده نظامی دو کشور اسرائیل و روسیه به رغم حمایت پوتین از دولت‌های ایران و سوریه اشاره کرده است. نتانیاهو در رابطه با نقش روسیه در سوریه گفته است: «من گمان نمی‌کنم که روسیه و ایران در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر هستند. اتفاقا کاملا برعکس. به باور من در ارتباط با بسیاری از مسائل، روسیه و ایران مواضع متفاوتی دارند.»


کد مطلب: 187494

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187494/نتانیاهو-تهدید-تهران-روزی-متوجه-مسکو-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir