به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۲ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۸۷۵۰۰

تقاضا برای مسکن هست، اما پول در بساط نیست!

گروه اقتصادی: جهش قیمت خانه منجر به افت ۷۳ درصدی معاملات و ریزش بی‌سابقه قیمت اوراق تسهیلات مسکن شده است.
تقاضا برای مسکن هست، اما پول در بساط نیست!
میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مردادماه ۱۳۹۸ به ۱۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید که البته نسبت به ماه قبل ۲.۴ درصد کاهش یافت اما نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش نشان داد. با وجودی که بازار به حد اشباع قیمت رسیده و انتظار می‌رود برای سه تا چهار سال مسیر ثبات را در پیش بگیرد، افت توان خرید متقاضیان از یک طرف و عدم همخوانی سقف تسهیلات با قیمت روز مسکن، به کاهش شدید تقاضا برای دریافت وام منجر شده است.آن‌طور که مدیر امور طرح وبرنامه بانک مسکن گفته است: شرایط فعلی به لحاظ قیمت اوراق تسهیلات مسکن، بی‌سابقه بوده است و تاکنون قیمت اوراق به این میزان ریزش نداشته است. محمدحسن مرادی البته مقطع زمانی حاضر را بهترین فرصت برای خرید اوراق به منظور دریافت تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان مصرفی عنوان کرده است. با این وجود، کارشناسان معتقدند اگرچه قیمت خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) کاهش یافته اما متقاضیان واقعی، قدرت خرید خانه را ندارند.

وام مسکن ۲۲ درصد قیمت یک آپارتمان ۵۵ متری است
با توجه به میانگین قیمت مسکن شهر تهران هم‌اکنون یک آپارتمان ۷۵ متری که به عنوان میانگین الگوی مصرف عنوان می‌شود ۹۷۷ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت یک واحد ۶۵ متری ۸۴۶ میلیون و یک واحد ۵۵ متری با توجه به متوسط قیمت شهر تهران ۷۱۶ میلیون تومان است؛ در حالی که سقف پرداخت تسهیلات برای زوجین تهرانی ۱۶۰ میلیون تومان است. بر این اساس وام ۱۶۰ میلیون تومانی، تنها ۲۲ درصد قیمت یک آپارتمان ۵۵ متری در پایتخت را پوشش می‌دهد.قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه قبل بیش از ۴۴ هزار تومان قیمت داشت اما در روزهای اخیر نوسان چندانی نداشته و حدود قیمت آن ۴۲ هزار تومان است که زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن و جعاله باید حدود ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان هزینه کنند.در این روزها کفِ قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن حدود قیمت ۴۱ هزار تومان است.

این اوراق بسته به اینکه در چه تاریخی منتشر شده تا بیش از ۴۲ هزار تومان هم داد و ستد می‌شوند. به عنوان نمونه هر ورق از اوراق تسهیلات مسکنِ اردیبهشت ۱۳۹۸ حدودا ۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان داد و ستد می‌شود و هر ورق از اوراق فروردین ۱۳۹۸ معادل ۴۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود.همچنین بیشترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن به مرداد ماه ۱۳۹۸ مربوط است. قیمت این اوراق ۴۳ هزار و ۳۰۰ تومان است. دیگر اوراق منتشر شده در سال ۱۳۹۸ و اواخر ۱۳۹۷ بیش از ۴۲ هزار تومان معامله می شود. اوراقی که در نیمه اول سال ۱۳۹۷ منتشر شده است نیز حدود ۴۱ هزار تومان داد و ستد می شود اما اوراقی که در سال ۱۳۹۶ منتشر شده و به سر رسیدِ آن زمان زیادی نمانده است کمتر از ۴۱ هزار تومان قیمت خورده است.

تقاضا برای مسکن هست، پول نیست
فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که مهاجرت از کلانشهرها به شهرهای اطراف نشان می‌دهد تقاضا برای مسکن وجود دارد اما مردم نقدینگی ندارند، گفت: رکود مسکن خوشحال کننده نیست بلکه برای اقتصاد کشور آفت است.وی با بیان این‌که مهم‌ترین عامل ایجاد رکود در بخش مسکن، نبود نقدینگی در بخش تقاضا است، تصریح کرد: اگر در ماه‌های گذشته شرایط بازار مسکن به صورت رکود تورمی بود، هم‌اکنون تورم تا حدودی کنترل شده اما رکود کماکان پابرجاست. یک نقدینگی در دست دولت است که باعث ایجاد تورم در سال گذشته شد. از طرف دیگر نقدینگی دست مردم نیست که بتواند به رونق در سطوح اقتصاد از جمله بازار مسکن کمک کند.پورحاجت درباره پیش‌بینی آینده گفت: من کاهش شدید قیمت مسکن را متصور نیستم. توصیه‌هایی هم که از جانب برخی مسوولان برای خرید نکردن می‌شود کارساز نخواهد بود. هنوز مردم در تلاش هستند که مسکن مناسب خود را خریداری کنند. از جمله دلایل پایین آمدن تعداد معاملات به امتناع فروشندگان برمی‌گردد. با این حال قیمت‌ها تا حدودی متعادل شده و فایل‌های فروش آپارتمان و زمین افزایش پیدا کرده است. این موضوع می‌تواند به رشد معاملات و ایجاد شرایط برای پروژه‌های مشارکتی منجر شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: وام مسکن