به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۱۸۷۵۴۵

حذف علی لاریجانی؛ سناریویِ جدید دلواپسان قم

حذف علی لاریجانی؛ سناریویِ جدید دلواپسان قم
گروه سیاسی_رسانه ها: روزنامه آرمان نوشت: چندی دیگر انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود و فعالیت‌های انتخاباتی افرادی که خود را دارای ویژگی‌های نمایندگی مردم می‌دانند آغاز شده است. شواهد بیانگر آن است که نمایندگان فعلی هم تمایل به ترک کرسی‌های پارلمان ندارند و درصدد کاندیداتوری مجدد برای بقا در بهارستان هستند.قم یکی از شهرهاست که فعالیت انتخاباتی نمایندگان آن برای پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم مشهود است. علی لاریجانی، مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی ۳ نماینده قم هستند که در ادامه به بررسی فعالیت‌های آنها پرداخته خواهد شد.

لاريجاني مي‌رود يا مي‌ماند؟
علي لاريجاني شناخته‌ترين نماينده مجلس است که از مجلس هشتم تا کنون از سوي مردم قم به عنوان نماينده به مجلس راه پيدا کرده و کرسي رياست در اختيار او بوده است. از مجلس هشتم به بعد او بر کرسي رياست مجلس تکيه زده اما ظاهرا اما و اگرهايي درمورد تداوم حضورش در مجلس يازدهم و کرسي رياست وجود دارد. تخريب‌هاي ناشيانه عليه او پنهان نمي‌ماند و هر روز به بهانه‌اي درصدد تضعيف علي لاريجاني هستند که البته از اين تلاش‌ها درصدد کسب اين نتيجه هستند که او در انتخابات مجلس يازدهم شرکت نکند که البته اگر لاريجاني قصد شرکت داشته باشد شايد مانند انتخابات دهم مجلس با اصلاح‌طلبان مذاکره کند.از سوي ديگر مخالفان لاريجاني در قم درصورت تصميم حضور او در انتخابات اقدام به معرفي کانديداهايي مي‌کنند که راي او را بشکنند و نگذارند او به مجلس راه پيدا کند يا با حداقل راي وارد بهارستان يازدهم شود به عنوان مثال سعيد جليلي و عليرضا زاکاني را مطرح و براي او تبليغ مي‌کنند. علي لاريجاني را بايد در دو زمان تعريف کرد که شامل قبل 90 و پس از آن مي‌شود. او در انتخابات‌هاي 86 و 90 گزينه اصلي اصولگرايان براي ورود به مجلس بود و براي جلوس بر کرسي رياست اتفاق نظر داشتند اما پس از آن لاريجاني رويکرد خود را تغيير داد به نحوي که در انتخابات 94 نام علي لاريجاني در ليست اميد که منتسب به اصلاح‌طلبان است منتشر شد که دليلش واضح بود.

علي لاريجاني تمايل به آن نداشت که همانند نماينده همشهري‌اش يعني مجتبي ذوالنوري هر از چندگاهي به دولت يا اصلاح‌طلبان هجمه کند و در ذهن افکار عمومي به دلواپس جناحي و باندي شناخته شود. ميزان هجمه‌ها به علي لاريجاني در سال‌هايي که بر کرسي رياست جلوس کرده بود چشمگير بود و نکته قابل تامل آنکه اين هجمه‌ها از سوي جريان منتسب به اصولگرايي به او وارد مي‌شد. اکنون نيز گفته مي‌شود که علي لاريجاني تمايلي به حضور در مجلس يازدهم ندارد چنانکه نيمه مرداد علي لاريجاني در پاسخ به سوال تسنيم مبني بر اينکه گفته مي‌شود قرار است از قم براي انتخابات مجلس کانديدا نشويد؟ گفت: بنده هنوز درباره اينکه کانديدا انتخابات مجلس و يا اينکه از حوزه انتخابيه قم کانديدا شوم تصميم نگرفته‌ام اين ظاهراً که شما مي‌گوييد از کجا مي‌دانيد؟وي درباره اينکه در انتخابات مجلس با کدام جريان سياسي تعامل و ائتلاف خواهد کرد، گفت: «هنوز درباره حضور در انتخابات تصميم نگرفته‌ام که اين موضوعات مطرح باشد.» فارغ از پاسخ مبهم لاريجاني درباره حضور يا عدم حضورش در انتخابات مجلس يازدهم بايد به عملکرد دفتر او در قم هم توجه داشت.

طفره مسئولان دفتر لاريجاني از حضور در ميان مردم
دفتر علي لاريجاني در قم سوت و کور است و نشاني از پويايي و فعاليت ثمربخش ندارد. با جست‌وجو در سايت‌هاي اينترنتي تنها فعاليت رئيس دفتر لاريجاني چنين بود: «حجت‌الاسلام والمسلمين فصيحي مسئول دفتر رئيس مجلس از اداره کل امور مالياتي بازديد کرد» و سال 91 هم حجت‌الاسلام والمسلمين فصيحي اظهارات استاندار قم درباره اعلام پيش‌بيني حوادث روز 22 بهمن را به شدت تکذيب کرد. تنها يک سايت اطلاع‌رساني درباره فعاليت‌هاي رئيس مجلس فعال است که چينش آن به نحوي است که نشاني از ارتباط با مخاطبان در آن ديده نمي‌شود؛ تنها يک گزينه «ارتباط با ما» دارد که در آن پس از درج کامل اطلاعات بايد دليل ارتباط ذکر شود که خدا مي‌داند چه زماني به مخاطب پاسخ داده شود.

از سوي ديگر بر خلاف سايت ساير نمايندگان مجلس، نشاني دفتر لاريجاني در قم ذکر نشده است که اين اقدام مي‌تواند دليلي بر ادعاي کم‌کاري مسئولان دفتر لاريجاني در قم باشد. اعضاي دفتر لاريجاني در قم تمايلي به حضور در ميان مردم و شنيدن دغدغه‌ها و نيازهايشان ندارند که به او منتقل کنند.آنها با اين ذهنيت که منسوب به رئيس مجلس و نه علي لاريجاني در قامت نماينده قم هستند خود را بالاتر از آن مي‌دانند که با مردم قم سخن بگويند که بدون شک همين رفتار سبب هجمه‌هاي زيادي از قم به لاريجاني شده و مي‌شود چون مسئولان دفتر لاريجاني از برقراري ارتباط با گروه‌هاي مختلف که بعضا مخالف لاريجاني هستند پرهيز مي‌کنند و زمينه را براي همجه‌ آنها به رئيس مجلس فراهم مي‌کنند. شايد هم آنها از مواجه شدن با مخالفان لاريجاني هراس دارند و فکر روزهايي را مي‌کنند که لاريجاني در مجلس نباشد و آنها بيکار شوند!

ديدارهاي مردمي اثربخش براي اميرآبادي؟
نماينده ديگر قم احمد اميرآبادي فراهاني است که در طيف دلواپسان جاي دارد. او از چندي پيش خود را چهره افشاگر فساد در مجلس معرفي کرد و سعي در بيان اخباري کرد که توجه افکار عمومي را به خود جلب کند مثلا در گفت‌وگوي ويژه خبري اظهارداشت: «يک زن 32 هزار سکه و ‌6 هزار خودرو ‌خريده است» و پس از آن ادعا کرد: «تعداد قابل توجهي از 95 پيشنهاد من در بودجه امسال تصويب شد» يا اخيرا پس از چالش ناپديد شدن صدرالساداتي‌ها بود که اين نماينده در صفحه شخصي خود در توئيتر نوشت: «پيگير موضوع برادران صدرالساداتي شدم، مسئولان مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشدند و در حال حاضر در قم به سر مي‌برند و زندگي عادي خودشان را دارند.» دفتر اين نماينده براي ملاقات مردمي او برنامه‌ريزي مي‌کند که همين موضوع در کسب راي در انتخابات اسفند موثر است.آنچه انتخاباتي بودن اين ديدارها را پررنگ مي‌کند به فواصل زماني برگزاري آنها مربوط است به عنوان نمونه يک ديدار در 15 شهريور و ديدار بعدي در 22 شهريور برگزار شده است و اعضاي دفتر اميرآبادي تلاش زيادي براي ارتباط با مراجع و قشرهاي مختلف قم دارند تا اين نماينده دلواپسان براي حضور در مجلس يازدهم با کمبود راي مواجه نشود. مسئولان دفتر اميرآبادي ذکر نشاني در سايت اين نماينده را امر مثبتي براي ارتباط با مخاطب و کسب راي مي‌دانند چنانکه در سايت اين نماينده قم، خيابان توحيد، بين کوچه 7 و 9، پلاک 153 به عنوان نشاني ذکر شده است.

ذوالنوري هم آماده است
ديگر نماينده قم مجتبي ذوالنوري است که رياست کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را بر عهده دارد. او به‌خوبي مي‌داند براي پيروزي در انتخابات اسفند بايد بر موضوعي تاکيد کند که براي بخشي از جامعه داراي اهميت است بنابراين مدت‌هاست وقت خود را صرف مخالفت با برجام و هر اقدامي کرده که از سوي رئيس‌جمهور و وزير خارجه در حوزه فعاليت‌ها و مذاکرات هسته‌اي انجام مي‌شود. ذوالنوري مي‌داند بخشي از مردم قم تحت تاثير القائات او و هم‌طيفانش هستند بنابراين براي حضور در مجلس يازدهم فعاليت‌هاي ضدبرجامي خود را ادامه مي‌دهد. دفتر ذوالنوري هم مانند دفتر اميرآبادي فعال است و زمينه را براي حضور و سخنراني اين نماينده در مراسم‌ها ي قم مانند نشست شوراي فرهنگ عمومي استان قم آماده مي‌کنند.
برچسب ها: علي لاريجاني