به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۱۸۷۵۹۵

اختلاف ۱۰ تا ۱۳میلیونیِ قیمت‌ها در بازار خودرو

گروه اقتصادی: هرج و مرج و نبود نظارت بر قیمت‌گذاری خودروها باعث شده است تا برخی خودروسازان محصولاتشان را حتی از بازار هم گرانتر بفروشند.
اختلاف ۱۰ تا ۱۳میلیونیِ قیمت‌ها در بازار خودرو
نبود نظارت کافی بر بازار خودرو و قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های خودروساز باعث نابسامانی در تعیین نرخ برخی خودروها شده است به طوری که این محصولات در بازار با قیمتی پایین‌تر از نرخ کارخانه معامله می‌شوند ولی شرکت‌های خودروساز حاضر به کاهش قیمتهایشان نیستند. در این مورد می‌توان به جک S5 شرکت کرمان‌موتور اشاره کرد که با قیمت 263 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود در حالی که نرخ کارخانه‌ای این خودرو 300 میلیون تومان است.همچنین سراتو سایپا در بازار 293 میلیون تومان عرضه می‌شود، در حالی که قیمت کارخانه 295 میلیون تومان است. سایپا چندی پیش قیمت این خودرو را در شرایطی که در بازار 290 میلیون تومان معامله می‌شد به یکباره افزایش داد و به 295 میلیون تومان رساند.در این مورد می‌توان به ام‌وی‌ام X22 دنده‌ای نیز اشاره کرد که قیمت کارخانه‌ای آن 161 میلیون تومان است ولی در بازار با قیمت 143 میلیون تومان معامله می‌شود. ام‌وی‌ام M22 اتومات نیز در بازار با قیمت 173 میلیون تومان عرضه می‌شود اما قیمت کارخانه‌ای آن 195 میلیون تومان تعیین شده است.قیمت چری تیگو 5 نیز در بازار 268 میلیون تومان است در حالی که قیمت نمایندگی برای فروش این خودرو 328 میلیون تومان تعیین شده است.این در حالی است که خودروهای فروخته شده توسط شرکت‌های خودروساز با فاصله زمانی به مشتریان تحویل داده می‌شود اما خرید نقدی از بازار به معنای تحویل همزمان خودرو به مشتری است.

* اختلاف 10 تا 13 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار
نابسامانی در قیمت‌گذاری خودروها در حالی ادامه دارد که با وجود کاهشی بودن قیمت خودروهای داخلی در بازار همچنان شاهد ثابت بودن قیمت کارخانه‌ای این خودروها هستیم. در حال حاضر اختلاف 10 تا 13 میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار در مورد اکثر خودروهای با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان وجود دارد.در بررسی بازار باید به قیمت 45.5 میلیون تومانی سایپا 111 در بازار اشاره کنیم و بگوییم که قیمت سایپا 131 نیز در بازار 41.5 میلیون تومان و تیبا 48.5 میلیون تومان است.قیمت پژو206 تیپ 2 نیز در بازار 75 میلیون تومان و سمند LX حدود 73 میلیون تومان است. در مورد پژو 405 مدل GLX نیز باید به قیمت 71 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم در حالی که قیمت کارخانه‌ای آن 63 میلیون تومان است.پژو پارس نیز با قیمت 90 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو نیز 78 میلیون تومان است. قیمت پژو 2008 در بازار 303 میلیون تومان است و سراتو سایپا با قیمت 203 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.در حال حاضر مزدا 3 که قیمت آن زمانی به 510 میلیون تومان هم رسیده بود با قیمت 367 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت بسترن نیز در بازار 167 میلیون تومان است ، این خودرو توسط نمایندگی با قیمت 124 میلیون تومان عرضه می‌شود.اختلاف قیمت کارخانه و بازار در حدی بالا است که هرچند خرید و فروش راکد است اما شاید باز هم زمینه دلال‌بازی در این بازار وجود داشته باشد. این در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو این اختلاف قیمت نباید بیشتر از 2 تا 3 میلیون تومان باشد.

* بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی دارد  گفت: در حال حاضر خرید و فروش در بازار انجام نمی‌شود و بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست.وی ادامه داد: افرادی که در خرید خودرو سرمایه‌گذاری کرده بودند حالا با ضرر بازار را ترک می‌کنند.مؤتمنی با بیان اینکه روند کاهشی قیمت خودرو در بازار ادامه خواهد داشت، به مشتریان این بازار توصیه کرد که اگر عجله ندارند برای خرید بهتر و کاهش قیمت‌ها صبر کنند.وی تصریح کرد: افرادی که طی ماه‌های گذشته برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند حالا قصد فروش این خودروها را دارند و همین مسئله نیز بر کاهش قیمت‌ها در بازار موثر است.به گفته وی، تغییر و تحول در مدیریت شرکت‌های خودروساز، مقابله با انحصار فروش خودرو و برخورد با چند نمایندگی متخلف شرکت‌های خودروساز در کاهش قیمت خودرو در بازار موثر بوده است.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو ادامه داد: تاکنون خودرو به صورت کارتکسی عرضه می‌شد و قیمت‌گذاری توسط چند نمایندگی شرکت‌های خودروساز صورت می‌گرفت، در حالی که حالا جلوی فروش کارتکسی گرفته شده و این مسئله بر قیمت‌های بازار موثر بوده است.

* خودروسازان ابتدا تعهداتشان را عملی کنند، بعد پیش فروش بگذارند
محمد رضاخانی، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در این مورد به خبرنگار فارس گفت: با فروش فوری خودرو زیاد موافق نیستیم، زیرا شرکت‌های خودروساز ابتدا باید تعهدات قبلی خود را عملی کنند سپس به فروش و یا پیش‌فروش خودرو بپردازند.وی افزود: خودروساز زمانی باید برای فروش خودرو اقدام کند که محصولاتش در نمایندگی وجود داشته باشد تا تعهد جدیدی پیش از عملی شدن تعهدات قبلی ایجاد نشود.رضاخانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران در بازار خودرو با ضرر این بازار را ترک می‌کنند، گفت: اگر خریداری عجله نداشته باشد می‌تواند با قیمت مناسب خودروی موردنیاز خود را خریداری کند.وی با بیان اینکه هم اکنون فروشنده در بازار خودرو زیاد است ولی تعداد خریداران کم است، افزود: در صورت افزایش عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز طی ماه‌های آینده باز هم شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.قیمت‌گذاری خودرو در حالی با هرج و مرج همراه است که طبق مصوبه مجلس قرار شد شورای رقابت مجدداً قیمت‌گذاری خودروها را انجام دهد. در عین حال، فرشاد مقیمی معاون سابق وزیر صنعت نیز از تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو توسط سازمان حمایت خبر داده بود. در این وضعیت تابش رئیس سازمان حمایت به فارس گفته بود اطلاعی از این مسئله ندارد.در هر حال قیمت‌گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است و خودروسازان با قیمت‌های دلخواه خود، محصولاتشان را عرضه می کنند.
مرجع : فارس
برچسب ها: بازار خودرو