به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۱۸۷۶۰۷

۱۰سال زندان برای استاد دانشگاه ملبورن در ایران​​​​​​​

گروه بین‌الملل: هویت سومین تبعه استرالیایی که به همراه دو تن دیگر از اتباع این کشور اخیرا در ایران بازداشت شده‌اند توسط خانواده‌اش اعلام شد. نام این فرد کایلی مور گیلبرت است که به عنوان محقق و استاد در دانشگاه ملبورن تدریس می‌کند.
۱۰سال زندان برای استاد دانشگاه ملبورن در ایران​​​​​​​
مارک فیرکین و جولی کینگ دو تبعه دیگر استرالیایی زوجی هستند که طی ماه های اخیر بنا به دلایلی که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده در حوالی جاجرود در اطراف تهران دستگیر شده‌اند. فرد دوم و کایلی مور گیلبرت که هویتش روز شنبه اعلام شد دارای تابعیت دوگانه استرالیایی- بریتانیایی هستند. گفته می‌شود که دلیل دستگیری و بازداشت کایلی مور گیلبرت با دو تبعه دیگر استرالیایی فرق داشته است. خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های استرالیایی و بریتانیایی اعلام کرد که این محقق و استاد دانشگاه در ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. وزارت امور خارجه استرالیا در بیانیه‌ای به نقل از خانواده کایلی مور گیلبرت اعلام کرده است که وی متخصص سیاست خاورمیانه در دانشگاه ملبورن بوده و به صورت ویژه بر روی موضوعات مرتبط با کشورهای خلیج فارس تحقیق می کرده است. خانواده این تبعه بازداشت شده در ایران در بیانیه ای که توسط وزارت خارجه استرالیا منتشر شده از تلاش های دولت و دانشگاه ملبورن برای دنبال کردن این ماجرا و حمایت از آنها تشکر کرده است.

استرالیا روز چهارشنبه دستگیری و بازداشت سه تن از اتباع در ایران را تایید و اعلام کرد از راه های دیپلماتیک در تلاش برای آزادی آنهاست. ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا که پیش تر وجود انگیزه سیاسی در دستگیری و بازداشت سه شهروند کشورش در ایران را رد کرده بود در تازه ترین اظهارات اعلام کرده است که در راستای اقدامات دیپلماتیک برای حل این بحران هفته گذشته با همتای ایرانی خود گفتگو کرده است. وی از فاش کردن جزئیات گفتگوها با همتای ایرانی خود در این خصوص امتناع کرده و یادآور شده بود: «دولت تمام تلاش خود را به خرج داده تا با اتباع استرالیایی دستگیر شده در ایران به گونه ای منصفانه، انسانی و منطبق با عرف و قواعد بین المللی رفتار شود.» این تنش در حالی میان دو کشور روی می دهد که استرالیا به تازگی مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا برای آنچه «تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس» خوانده شده را پذیرفته است. وزیر امور خارجه استرالیا با این وجود تصریح کرده است که دستگیری اتباع کشورش در ایران با تنش ها در منطقه ارتباطی ندارد.
برچسب ها: دانشگاه ملبورن