به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۱۸۷۶۳

افزایش وام مسکن بعد از اصلاح سودبانکی

گروه اقتصادي: تصمیم‌گیری بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن به بعد از اصلاح نرخ سود بانکی موکول شد، در حال حاضر تسهیلات مسکن ۲۰ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد.
افزایش وام مسکن بعد از اصلاح سودبانکی
پس از برگزاری چندین جلسه برای افزایش سقف وام مسکن، مسئولان ارشد بانک مرکزی تصمیم‌ گرفتند، تا بررسی این موضوع را متوقف کنند. این گزارش می‌افزاید: توقف برگزاری جلسه برای تعیین افزایش سقف وام مسکن از سوی بانک مرکزی از دو هفته پیش به دلیل در دستور کار بودن اصلاح نرخ سود بانکی از سوی شورای پول و اعتبار است. به نظر می‌رسد طرح اصلاح نرخ سود بانکی در راستای رویکرد جدید بانک مرکزی و بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

مسئولان بانک مسکن بارها بررسی‌ کارشناسی خود را در خصوص پوشش دادن میزان کنونی وام مسکن و کفاف دادن این وام برای خرید یک واحد مسکونی را به بانک مرکزی ارائه کرده‌اند، اما ظاهرا بانک مرکزی تا زمانی که نرخ سود بانکی تعیین نشود، هیچ اقدامی برای افزایش سقف وام مسکن انجام نخواهد داد.کارشناسان مسکن معتقدند، عدم افزایش سقف وام مسکن در 8 سال گذشته باعث شده، تا وام مسکن دیگر کفاف حتی 20 درصد قیمت یک واحد مسکونی در تهران را ندهد.

اگرچه برخی نیز اعلام می‌کنند، هر گونه افزایش سقف وام مسکن موجب رشد قیمت مسکن می شود و این در حالی است که در 8 سال گذشته قیمت مسکن علیرغم رشد سقف وام مسکن 5 برابر افزایش یافته است.به تازگی بانک مسکن پیشنهاد کرده تا وام خرید مسکن از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و وام ساخت مسکن از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یابد. ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز اعلام کرده که تعیین نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است. ظاهرا قرار است در جلسه هفته آینده شورای پول و اعتبار، موضوع «اصلاح نرخ سود بانکی» و کاستن فاصله و شکاف بین نرخ سود و تورم، در دستور کار قرار بگیرد.

..توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۳:۵۱
موافقم انشاا... وام خرید خانه 30 تومن بشه (153913)
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۴:۰۴
خدا کنه به اسم زیاد کردن وام سودشو نبرن بالا. (153925)
۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۵:۱۷
نرخ سود سپرده بره بالا سود وام هم میزه بالا دیگه! (154000)