به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۱۸۷۶۴۸

زیباکلام: اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات ۹۸ نمی‌شوند

زیباکلام: اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات ۹۸ نمی‌شوند
گروه سیاسی: یک استاد دانشگاه گفت: زاکانی و دوستانش می خواهند از دلخوری مردم نسبت به اصولگراها و اصلاح طلبان بهره بگیرند و جریان جدیدی را پایه گذاری کنند. آنها می خواهند بگویند «ای مردم ما هم مثل شما دلخونی از اصولگرایان و اصلاح طلبان داریم بنابراین به ما رأی دهید چون ما یک جریان جدید هستیم و در بحث مفاسد اقتصادی نبودیم» اما به نظر من اینها فریب افکارعمومی است.مشروح گفتگو با زیباکلام را بخوانید:

به نظر شما ابتکار شورای عالی سیاستگذاری در تشکیل کارگروه «تعامل با شورای نگهبان» جواب می دهد یا خیر؟
خیر و تأکید می کنم خیر. اینها همه اش برای دلخوش کردن پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات است. در واقع شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان می خواهد به سرمایه اجتماعی این جریان بگوید که در حال انجام اقداماتی برای ورود پرقدرت به عرصه انتخابات مجلس است اما واقعیت مطلب را باید در جای دیگر جستجو کرد. این شورا نمی تواند بابت حمایت از لیست امید و حسن روحانی به مردم پاسخ پاسخ دهد و حالا نمی داند با چه زبانی از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کند و به آنها بگوید که مانند سال 92، 94 و 96 پای صندوق های رأی بیایند و به فهرست مورد تأیید اصلاح طلبان رأی بدهند.شورای نگهبان اگر در تأییدصلاحیت نامزدها از انتخابات مجلس دهم سختگیری بیشتری نکند، قطعا سختگیری اش کمتر نخواهد بود بنابراین همه این حرفها با هدف دادن روحیه به کسانی است که از اصلاح طلبان قطع امید کردند.چند هفته پیش هم اعلام کردند که با وزیر کشور دیدار کردیم و دیدار با آقای روحانی و آقای جهانگیری هم در دستورکار است اما این دیدارها هیچ تأثیری ندارد و صرفا کاربردش دادن روحیه به پایگاه اجتماعی مستأصل و ناامید جریان اصلاحات است.جواب همه این حرف ها را آقای کدخدایی در یک جمله داد و اعلام کرد «نیاز به این دیدارها نیست و اصلاح طلبان اگر راست می گویند به قانون تمکین کنند». معنای حرف آقای کدخدایی این است که شورای نگهبان هر کسی را ردصلاحیت یا تأیید صلاحیت کرد در چارچوب قانون بوده است.

وزرای جداشده از دولت روحانی می توانند با نامزدی در انتخابات، قوتی به لیست اصلاح طلبان ببخشند؟
خیر، شانس و امید موفقیت شان در انتخابات مجلس شورای اسلامی حتی از آقای لاریجانی کمتر است.

تلاش طیف مخالفان دولت برای حذف علی لاریجانی است، به همین خاطر علیرضا زاکانی می خواهد از شهر قم کاندیدا شود، در این وضعیت آقای لاریجانی شانس رأی آوردی از قم دارد یا خیر؟
زاکانی و دوستانش می خواهند از دلخوری مردم نسبت به اصولگراها و اصلاح طلبان بهره بگیرند و جریان جدیدی را پایه گذاری کنند. آنها می خواهند بگویند «ای مردم ما هم مثل شما دلخونی از اصولگرایان و اصلاح طلبان داریم بنابراین به ما رأی دهید چون ما یک جریان جدید هستیم و در بحث مفاسد اقتصادی نبودیم» اما به نظر من اینها فریب افکارعمومی است چون هیچ کسی از جمله آقای زاکانی را نمی توان در این طیف پیدا کرد که طی 40 سال گذشته نقشی در قدرت سیاسی کشور نداشته باشد.

به نظر شما آقای زاکانی و دوستانش می توانند آقای لاریجانی را از مجلس آینده حذف کنند؟
با توجه به اینکه هیچ امیدی به اصولگرایان نمی رود، ممکن است آقای زاکانی یا تندرو دیگری بتواند موفقیت در برابر لاریجانی به دست آورد.

لاریجانی از قم نیاید می تواند از ساری نامزد شود و به مجلس راه پیدا کند و دوباره رئیس مجلس شود؟
خیلی بعید می دانم آقای لاریجانی و اصولگرایان از شهرهای بزرگ موفقیتی در انتخابات بتوانند کسب کنند چون درصد مشارکت مردم در این شهرها خیلی کم خواهد بود. شاید او با نامزدی از یک حوزه انتخابیه کوچک مثل لاریجان یا لاهیجان بتواند با 20-30 هزار رأی وارد مجلس شود.
مرجع : نامه نیوز
برچسب ها: صادق زیباکلام