به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۱:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۱۸۷۶۶۵

قیمت برنج ایرانی براساس چه‌ چیزی تعیین می‌شود؟

قیمت برنج ایرانی براساس چه‌ چیزی تعیین می‌شود؟
گروه اقتصادی: به گزارش درکام قیمت برنج ایرانی در یکسال اخیر افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده است و همین باعث ایجاد سردرگمی خریداران برنج ایرانی شده است. چرا که قیمت یک برنج مثل برنج هاشمی در ‌جاهای مختلف تفاوت زیادی می‌کند و ممکن است برنج هاشمی را در یک فروشگاه ۲۰ هزار تومان، در جای دیگری ۲۴ هزار تومان و حتی در جایی ۲۸ هزار تومان پیدا کنید. سایت درکام در مقاله «قیمت روز برنج ایرانی ۹۸» به بررسی این موضوع پرداخته است که این اختلاف قیمت ناشی از چیست و چطور می‌توان متوجه شد برنجی که می‌خریم ارزش رقم پرداختی آن را دارد یا خیر.

 عرضه و تقاضای فصلی باعث افزایش و کاهش قیمت می‌شود
یکی از مهمترین عواملی که در قیمت برنج ایرانی اثرگذار است بحث عرضه و تقاضا است. در مرداد و شهریور که فصل برداشت برنج است و عرضه برنج ایرانی زیاد می‌شود قیمت کاهش پیدا می‌کند و در ایامی مثل شب عید که تقاضا برای برنج افزایش پیدا می‌کند قیمت برنج زیاد می‌شود.
همچنین باید این را در نظر داشت که عرضه و تقاضا فقط مربوط به زمان‌های مختلف نیست و ممکن است در یک شهر که یک فروشنده برنج ایرانی بیشتر نباشد قیمت توسط او تعیین شود ولی در شهرهای شمالی که فروشندگان بیشتری هستند این بازار است که قیمت را تعیین می‌کند و به خاطر عرضه بیشتر معمولاً قیمت رقابتی‌تری را شاهد هستیم.
 
نوع و رقم برنج تعیین می‌کند که حدود قیمت برنج چقدر است
شاید بتوان گفت به جز عامل عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل مؤثر بر قیمت برنج نوع آن است. ارقام برنج ایرانی به ۲ دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسیم می‌شوند که برنج‌های کم‌محصول کیفیت بالاتری دارند و به واسطه اینکه در هر هکتار مقدار کمتری از آن‌ها به دست می‌آید، قیمت بیشتری نسبت به برنج‌های پرمحصول دارند. در کل می‌توان گفت که برنج‌های کم‌محصول مثل صدری دم‌سیاه، هاشمی و طارم قیمت‌های بالاتری نسبت به برنج‌های پرمحصول مثل فجر، ندا و شیرودی دارند.
 
منطقه کشت محصول در کیفیت و قیمت اثرگذار است
۲ شهر در شمال ایران هستند که برنج آن‌ها زبانزد است، فریدونکنار و آستانه. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت برنج منطقه‌ای است که برنج در آنجا کاشت می‌شود. اما این نباید باعث شود که هر برنجی از این ۲ شهر را با قیمت بالایی خریداری کنید. چون ممکن است یک کشاورز در این مناطق نتوانسته باشد برنج خوبی را برداشت کند.

برنج بوجاری شده که نیم‌دانه‌های آن جدا شده‌ گرانتر است
همچنین باید در نظر داشت که برنج پس از برداشت و در حین فرآیند سفید کردن مقداری از آن شکسته می‌شود و برای همین پس از اتمام سفید شدن یک مرحله نیز الک می‌شود تا نیم‌دانه‌های برنج از دانه‌های کامل آن جدا شوند و برنج بوجاری یا یک‌دست‌تر شود. البته که در طی این مرحله همه دانه‌های شکسته جدا نمی‌شوند ولی بسته به تنظیمات دستگاه الک بخش زیادی از نیم‌دانه‌ها جدا می‌شوند که به صورت جداگانه فروخته می‌شوند و بیشتر برای شله‌زرد و آش استفاده می‌شوند.
 
برنج ۱۰۰ درصد خالص در مقابل برنجی که با برنج‌های ارزان مخلوط شده
متأسفانه معضلی که بازار برنج ایرانی را دچار مشکل کرده مخلوط کردن برنج‌های پرمحصول ایرانی و یا برنج‌های خارجی با برنج‌هایی مثل برنج طارم و برنج هاشمی درجه یک برای کاهش قیمت برنج استبا توجه به شباهت بعضی از ارقام برنج مثل شیرودی با برنج‌هایی مثل هاشمی شاید تشخیص این مورد برای خریداران معمولی کار راحتی نباشداین کار باعث می‌شود قیمت برنج کاهش پیدا کند و تاجری که این کار را کرده سود بیشتری از برنج خود ببرد.
 
اما در آخر این کیفیت پخت است که قیمت برنج را تعیین می‌کند
با تمام این اوصاف اول و آخر کیفیت یک برنج است که تعیین می‌کند ارزش واقعی آن چقدر است و حتی ممکن است قیمت برنج دو مزرعه کنار یکدیگر با هم متفاوت باشد. همچنین ممکن است یک برنج در آستانه و فریدونکنار که شهرهای معروفی در برنج هستند به خاطر عدم رسیدگی کشاورز به شالی، کیفیت پایین‌تری از شهرهای دیگر داشته باشد و در نتیجه قیمتش نیز کمتر باشد. برای همین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که کیفیت و ارزش برنج را پس از پخت تخمین بزنید و یا از جایی که به آن اعتماد دارید برنج خود را خریداری کنید.
 
همچنین در یک ماه اخیر نیز قیمت برنج ایرانی افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که تا شب عید باز هم شاهد افزایش قیمت برنج باشیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر امکان نگهداری برنج را دارید برنج یکسال خود را با قیمت مناسبی از سایت درکام تهیه کنید چرا که مرداد و شهریور بهترین فصل برای خرید برنج درجه یک با قیمت مناسب است.
 برنج هاشمی درکام