به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۸۷۷۵۲

كاندیدای زندانی رییس‌جمهور تونس می‌شود؟

گروه بین‌الملل: براساس نتایج اولیه‌ انتخابات از نتیجه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز تونس نشان می‌دهد قیس‌سعید (كاندیدای مستقل) و نبیل‌قروی (سرمایه‌داری‌ که در حال حاضر به‌جرم پول‌شویی در زندان است!) به دور دوم رسیده‌ و دو كاندیدای اسلام‌گرا شكست خورده‌اند.
كاندیدای زندانی رییس‌جمهور تونس می‌شود؟
براساس نتایج اولیه‌ انتخابات که موسسه "سیگما کانسای" اعلام کرده است، "قیس سعید" از نامزدهای مستقل در این انتخابات با کسب 19.50 درصد آرا در جایگاه نخست و "نبیل القروی" رهبر حزب "قلب تونس" با کسب 15.5 درصد از آرای رای‌دهندگان در جایگاه دوم قرار دارند.

نامزد حزب اسلام‌گرای میانه‌روی «النهضه»، نفر سوم است و نخست‌وزیر کنونی تونس و نامزد اصلی، نفرپنجم است. قیس سعید، چهره دانشگاهی و مستقل است و نبیل‌قروی سرمایه‌داری‌است که در حال حاضر به‌جرم پول‌شویی در زندان است! او به رفتارهای پوپولیستی ‌شبیه‌ به سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر سابق ایتالیا شهره است. مسئولان میزان شرکت‌ در انتخابات را تا آخرین ساعات بعد‌ازظهر دست‌کم پنج درصد بیش از انتخابات سال ۲۰۱۴ اعلام کردند. ۲۶ نامزد در این دور از انتخابات در رقابتی سخت با یکدیگر قرار دارند.

کمیته عالی انتخابات تونس میزان نهایی مشارکت واجدین شرایط رای در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشور را 45،2 درصد اعلام کرد، 
به طور رسمی ۲۶ نفر نامزد مقام ریاست جمهوری تونس شده‌اند. این کاندیداها در رقابت سختی با یکدیگر قرار دارند. اگر هیچ کدام از نامزدها نتوانند بیش از نیمی از آرا را در دور اول کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. در جریان کارزار انتخاباتی به دلیل نزدیکی میزان محبوبیت نامزدها نتیجه این انتخابات غیرقابل پیش‌بینی اعلام شده بود. برگزاری این انتخابات در واقع برای ماه نوامبر (دو ماه دیگر) برنامه ریزی شده بود. اما به دلیل مرگ باجی قائد سیسی، رئیس جمهوری پیشین تونس که ۹۲ سال داشت، تاریخ برگزاری انتخابات به جلو افتاد. او پس از تظاهرات اعتراضی گسترده در این کشور و کنار رفتن زین‌العابدن بن علی، به دنبال برگزاری اولین انتخابات آزاد در سال ۲۰۱۴ قدرت را در دست گرفته بود. بن علی در پی اعتراضات مردم در سال ۲۰۱۱ از قدرت كنار رفت.

 علاوه بر اسلام‌گرایان و سکولارها حامیان رییس‌جمهور پیشین تونس (بن‌علی) نیز نامزدهای خود را معرفی کرده‌اند. در حال حاضر قوی‌ترین حزب در پارلمان تونس، حزب اسلامی لیبرال "النهضه" است. تونس به عنوان نمونه‌ بارز یک دموکراسی در جهان عرب شناخته می‌شود. هشت سال پس از بهار عربی (سال ۲۰۱۱ میلادی) تونس تنها کشوری است که روندی دموکراتیک را تا کنون پشت سر گذاشته است اما به دلیل مشکلات بزرگ اقتصادی و سیاسی در این کشور این روند مورد تهدید قرار دارد. شرایط بد اقتصادی و افزایش قیمت‌ها باعث افزایش نارضایتی‌های مردم در این کشور شده است. بسیاری از جوانان تونسی بیکارند و آمار فارغ‌التحصیلان بیکار نیز بسیار بالاست. انتخابات تونس هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود. ویژگی انتخابات کنونی این بود که برای اولین بار نامزدهای انتخاباتی در سه دور مناظره تلویزیونی شرکت و از مواضع خود دفاع کردند.
 
برچسب ها: تونس