به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۱۸۷۷۷۶

توییت تازه دونالد ترامپ درباره ایران: خواهیم دید!

توییت تازه دونالد ترامپ درباره ایران: خواهیم دید!
کروه بین‌الملل: دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «به یاد بیاورید وقتی که ایران یک پهپاد را شکار کرد، آگاهانه اعلام کرد که در “فضای هوایی”‌شان بوده وقتی‌که، در واقع، اصلا نزدیکش هم نبود. با علم به این که می‌دانستند این یک دروغ بزرگ است، به شدت به آن روایت چسبیدند. حالا آن‌ها می‌گویند که هیچ ربطی به حمله به عربستان سعودی نداشتند. خواهیم دید؟»

رندی لارسن، استاد پیشین و رییس گروه دانشکده جنگ ملی آمریكا گفته است: «این احتمال وجود دارد که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی به اندازه حمله ژاپن به ⁧ پرل‌هاربر مهم باشد.» حمله ژاپن به بندر پرل‌هاربر در ۷دسامبر۱۹۴۱ سبب ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم شد.

ادعای آمریکا به دست‌داشتنِ ایران در ماجرای آرامکو
پس از وزیر خارجه ایالات متحده، وزیر انرژی آمریکا نیز مدعی شد که ایران در حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکو دست داشته است و آمریکا آماده بهره‌برداری از ذخایر نفت راهبردی این کشور برای جبران نفت بازار جهانی است. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا روز دوشنبه در سخنرانی خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای دست داشتن ایران در حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکو در عربستان سعودی، گفت که بازار نفت منعطف است و به گونه مثبتی به حمله علیه صنعت نفت عربستان واکنش نشان خواهد داد. پری افزود: رئیس جمهور ترامپ دستور استخراج نفت از ذخایر راهبردی نفت را در صورت نیاز، صادر کرده است و وزارتخانه من آماده پاسخگویی است. وی در ادامه با تکیه بر ادعایش علیه ایران که پیش‌تر مطرح شد، گفت: آمریکا با قطعیت حمله ایران علیه عربستان سعودی را محکوم می‌کند و ما از دیگر کشورها می‌خواهیم که همین کار را انجام بدهند. ایk رفتار غیرقابل قبول است. آن‌ها باید مسئول[ این اتفاق] باشند. در این باره دچار اشتباه نشوید. این حمله‌ای علیه اقتصاد جهانی و بازار جهانی انرژی بود.
 مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم قبلا گفته بود: در حالی که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند که در دیپلماسی مشارکت دارند، تهران پشت نزدیک به ۱۰۰ حمله علیه عربستان سعودی است.  به دنبال این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری در واکنش به ادعای پمپئو علیه ایران مبنی بر اینکه حمله به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو کار ایران بوده، نوشت: مایک پمپئو که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است. آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.
برچسب ها: دونالد ترامپ