به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب : ۱۸۷۷۷۸

عربستان:حمله با تسلیحات ساخت ایران بوده است

گروه بین‌الملل: سخنگوی ائتلاف عربی مدعی شد: نتایج اولیه تحقیقات حکایت از آن دارد که حمله به تاسیاست نفتی آرامکو از اراضی یمن انجام نگرفته است.
عربستان:حمله با تسلیحات ساخت ایران بوده است
ترکی المالکی از فرماندهان نظامی عربستان‌سعودی افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سلاحی که در حمله به آرامکو استفاده شده، ایرانی است. ما این توان را داریم که از تاسیسات مهم خود حفاظت کنیم. حمله به آرامکو، امنیت انرژی جهان را و نه فقط عربستان را هدف قرار داده است.

پس از حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی، رسانه‌های بین‌المللی درباره‌ی علت و چگونگی حملات به قلب نفتی عربستان، به‌دنبال علت و منشأ حملات هستند. شبکه ABC آمریکا هم ادعا کرد که حملات به عربستان از خاک ایران انجام شده است و مایک پمپئو در تماس با نخست‌وزیر عراق به وی گفته است: می‌دانیم که حمله به عربستان از خاک شما انجام نشده است.

رویترز در خبری فوری نوشت که وزیر خارجه‌ی ایالات متحده با نخست‌وزیر عراق درباره‌ی حوادث اخیر منطقه گفت‌وگو کرده‌است. پس از آن‌که تعدادی از تحلیل‌گران نظامی، امکان حمله به عربستان از خاک یمن را منتفی دانستند، این فرضیه را مطرح کردند که ممکن‌است این حملات از خاک عراق صورت گرفته‌ باشد. عراق چنین اتفاقی را رد کرد و گفت نقشی در این حملات نداشته، و هیچ حمله‌ای توسط هیچ گروهی از خاک این کشور به سمت عربستان انجام نشده‌است. رویترز نوشت که پمپئو در طی تماس تلفنی با عادل عبدل مهدی به او گفته که ایالات متحده از منشا حملات آگاهی دارد، و انکار عراق را تأیید می‌کند.

دونالد ترامپ امروز در توییتی نوشت: «به یاد بیاورید وقتی که ایران یک پهپاد را شکار کرد، آگاهانه اعلام کرد که در “فضای هوایی”‌شان بوده وقتی‌که، در واقع، اصلا نزدیکش هم نبود. با علم به این که می‌دانستند این یک دروغ بزرگ است، به شدت به آن روایت چسبیدند. حالا آن‌ها می‌گویند که هیچ ربطی به حمله به عربستان سعودی نداشتند. خواهیم دید؟»

رییس‌جمهور آمریکا قبل از این، در ساعت ۲:۲۵ بامداد به وقت تهران در روز دوشنبه و لحظاتی قبل از آغاز به کار بازارهای جهانی، در توییتی نوشته‌بود که به دخایر نفتی عربستان حمله شده، و از آن‌جایی که این اتفاق ممکن‌است باعث افزایش قیمت نفت شود، دستور داده که در صورت لزوم از دخایر نفتی ایالات متحده برای کنترل قیمت نفت جهانی استفاده شود. لحظاتی بعد از این توییت، با باز شدن قسمتی از بازار جهانی در شرق آسیا، قیمت نفت از ۶۰دلار به بیش از ۷۱ دلار رسید. این رشد قیمت از سال ۱۹۹۱ تا امروز بی‌سابقه است. در ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت تهران، ترامپ در توییت دیگری ادعا کرد که ایالات متحده سرمنشأ حملات را شناسایی کرده و “حاضر، آماده و منتظر تأیید” است. او‌ نوشت که منتظر این هستند که ببینند نظر پادشاهی عربستان چیست تا براساس آن اقدام مناسب را انجام دهند.

شبکه‌ی تلویزیونی ABC آمریکا ادعا کرد که یکی از مقام‌های بلندپایه‌ی دولت آمریکا به این شبکه گفته که حملات به عربستان، مستقیما از خاک ایران انجام شده. این مقام اعلام کرده که در این حملات “از چند موشک کروز و حداقل بیست پهپاد انتحاری” استفاده شده‌است. شبکه‌ی ABC گفت که برای برقراری وضعیت عادی در شرکت آرامکو و جبران خسارات، حداقل ۶ ماه زمان مورد نیاز است.

 
برچسب ها: عربستان سعودی