کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دعوت عربستان از کارشناسان سازمان ملل برای تحقیق درباره حملات

26 شهريور 1398 ساعت 12:52

گروه بین‌الملل: وزارت خارجه عربستان اعلام کرده که برای تحقیق درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکو از کارشناسان سازمان ملل دعوت می‌کند تا مشخص شود چه کشوری پشت این حملات قرار داشته است.


این خبر را وزارت خارجه عربستان روز دوشنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) اعلام کرد. به گزارش رویترز به نقل از وزارت خارجه عربستان، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که سلاح‌های ساخت ایران در این حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده است که در اثر این حملات تولید نفت عربستان به نصف کاهش پیدا کرده و تاسیسات نفتی یکی بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام جهان تخریب شده است.

وزارت خارجه عربستان گفته است: «پادشاهی سعودی آماده است تا از کشور و مردمش دفاع کند و با قدرت به این حملات پاسخ دهد.» بیانیه عربستان تصریح کرده که این حملات تولید نفت جهانی را مورد هدف قرار داده و آن را در ادامه "اقدامات خصمانه" قبلی علیه ایستگاه‌های پمپاژ نفت عربستان در ماه مه دانسته است. حملات پهپادی به تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در مجموعه "بقیق" و "خریص" صبح شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) انجام گرفت.

حوثی‌های یمن که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند مسئولیت حملات را برعهده گرفته‌اند. جمهوری اسلامی هرگونه دخالت خود در حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده است. با این حال ایالات متحده آمریکا نوک پیکان را به سوی ایران نشانه گرفته و جمهوری اسلامی را عامل این حمله می‌داند. سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری ریاض که در یمن علیه حوثی‌ها می‌جنگد، روز دوشنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) اعلام کرد که بنا بر تحقیقات اولیه از "تسلیحات ایرانی" در حمله به تاسیسات نفتی عربستان استفاده شده است.

وزیر دفاع آمریکا: برای دفاع از نظم بین‌الملل آماده‌ایم
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ از آمادگی این کشور برای دفاع از نظم جهانی سخن گفت. ترامپ نیز اعلام کرد آمریکا برای اقدام نظامی آمادگی کامل دارد، اما شتابی برای عمل کردن ندارد. شماری از سیاستمداران دولت آمریکا بار دیگر اعلام کرده‌اند که مسئولیت حمله به تاسیسات نفتی عربستان متوجه ایران است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که برای انجام یک اقدام نظامی علیه عاملان این حمله همه چیز آماده است. او در عین حال گفته که برای اقدام علیه عاملان این حمله شتابی ندارد و منتظر نتایج قطعی بررسی‌ها و تحقیقات پیرامون این حمله است.

س از حمله به پالایشگاه نفتی بقیق و همچنین میدان نفتی خریص، نگرانی از بروز یک رویارویی نظامی جدید در خلیج فارس افزایش یافته است. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، غروب دوشنبه ۱۶ سپتامبر به وقت محلی و پس از دیدار و گفت‌وگوی خود با دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری از آمادگی کامل آمریکا برای دفاع از "نظم جهانی" سخن گفته است. اسپر ایران را متهم به پایمال کردن نظم و قوانین بین‌الملل کرده است.

دونالد ترامپ نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفته است که آخرین اطلاعات مربوط به حملات روز شنبه ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان را از طریق گفت‌وگو با رئیس پنتاگون کسب کرده است. ترامپ بار دیگر اعلام کرده است که این کشور برای شروع یک اقدام نظامی علیه عاملان این حمله آمادگی کامل دارد. رئيس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که آمریکا از منظر نظامی آمادگی بیشتری از هر کشور دیگری در جهان دارد. ترامپ در عین حال گفته است که او برای انجام این اقدام شتابی ندارد و منتظر نتایج قطعی تحقیقات و بررسی این حملات و عاملان آن است. ترامپ همچنین گفته است که در حال حاضر آمریکا سرگرم مشاوره سیاسی و نظامی با متحدان خود است. او گفته است: «ما گزینه‌های بسیاری داریم.» و در ادامه افزوده است که دلیلی برای عجله کردن وجود ندارد و اولویت لحظه با گفت‌وگو با متحدان است.

رییس‌جمهور آمریکا گفت: ایران مقصر حمله به تاسیسات نفتی عربستان است اما گزینه دیپلماسی با ایران هنوز پایان نیافته است، اما به دنبال جنگ نیستیم. گزینه دیپلماسی با ایران هنوز پایان نیافته است. وزیر خارجه ما به زودی به عربستان سفر می‌کند. ما بهترین تسلیحات جهان را داریم و از هر کشور دیگری در تاریخ قدرتمندتریم، اما قطعا می‌خواهیم (از درگیری) اجتناب کنیم. دیپلماسی با ایران هرگز منقضی نمی‌شود. کسی نمی‌داند چه می‌شود. آن‌ها میخواهند توافق کنند، بالاخره این اتفاق می‌افتد. به عربستان قول نداده‌ایم که از آن‌ها حفاظت کنیم. باید بنشینیم و با آن‌ها (سعودی‌ها) به راه حلی برسیم.


کد مطلب: 187832

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187832/دعوت-عربستان-کارشناسان-سازمان-ملل-تحقیق-درباره-حملات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir