به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۱۸۷۸۳۴

پس چرا دختر آبی اقدام به خودسوزی کرد؟

پس چرا دختر آبی اقدام به خودسوزی کرد؟
گروه سیاسی: پس‌لرزه‌های خودسوزی سحر خدایاری مشهور به دختر آبی همچنان ادامه دارد. روزنامه کیهان طی یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری ضمن سناریو خواندن این خودسوزی، به علی مطهری حمله کرد. در مقابل این نماینده تهران و عضو فراکسیون امید هم در نامه‌ای به اظهارات شریعتمداری واکنش نشان داد.
حسین شریعتمداری در واکنش به مواضع مطهری درباره سحر خدایاری نوشته بود: از برخی وب‌سایت‌ها و... به اصطلاح سلبریتی‌های بی‌شخصیت انتظاری نیست... ولی این اقدام زشت و سخیف از کسانی که عنوان نمایندگی مردم را - ‌به حق یا به ناحق‌- بر پیشانی خود نهاده‌اند، قابل توجیه نیست. اقدام برخی نمایندگان مجلس «نباید از سوی مراجع ذی‌صلاح نادیده گرفته شود» و «نمایندگی مجلس آش کشک خاله نیست» که نظام جمهوری اسلامی «چاره‌ای جز تحمل آن نداشته نباشند.

پس از اظهارات مدیرمسئول کیهان درباره موضوع سحر خدایاری، علی مطهری در بخشی از پاسخ خود به شریعتمداری درباره توئیتش توضیحاتی داد و نوشت: محتوای اصلی و جان کلام اینجانب در آن توئیت این بود که چرا موضوع به این کم اهمیتی که با چند کلمه نصیحت متهم خاتمه می‌یافت به دادگاه انقلاب که جای رسیدگی به اقدامات مسلحانه و مواد مخدر و مانند آن است ارجاع شده است تا چنین حادثه‌ای رخ دهد. ولی متاسفانه مسئولان مربوط به جای پاسخ به این سوال، موضوع را بردند روی این مطلب که اساساً حکمی درباره او صادر نشده است، پس ما مسئولیتی نداریم.
چند روز بعد از بستری شدن سحر در بیمارستان گفتند فردی در دادگاه انقلاب به او گفته حکم تو شش ماه حبس است و او خودسوزی کرده. بعد از فوت سحر گفتند خیر، او گفته حکم تو در صورت اثبات، شش ماه حبس است. در توئیت من هم آمده بود که او بعد از شنیدن این خبر خودسوزی کرده، اشاره‌ای به این که حکم دادگاه صادر شده بوده یا نه، نشده بود. بعداً سخنگوی قوه قضاییه گفت حتی همین هم نبوده است.»
او اضافه کرد: «تصدیق می‌کنید که با این وضع اطلاع‌رسانی، زمینه برای استفاده رسانه‌های مخالف فراهم می‌شود. تا زمانی که حکومت، وجدان جامعه را قانع نکند فضا برای آنها مهیاست و نمی‌توان گفت هیچ کس اظهارنظر نکند و از حقوق ملت دفاع نکند چون آنها بهره می‌برند.
توییت یك فعال رسانه‌ای به ماجرای تلخ دختر آبی

مطهری با بین اینکه «اگر قوه قضاییه در همان ساعات اول فوت سحر گزارش منصفانه‌ای می‌داد زمینه بهره برداری دشمن از بین می‌رفت و اکنون نیز دیر نشده است»، سوالاتی را که قوه قضاییه باید پاسخ دهد برشمرد. بنابر تاکید او قوه قضاییه باید پاسخ دهد چرا حادثه‌ای به این کم اهمیتی به دادگاه انقلاب ارجاع شده و چه کسی ارجاع داده است؟ و اگر نه حکمی برای سحر صادر شده بوده و نه کسی به او خبر شش ماه حبس را داده است، پس چرا او اقدام به خودسوزی کرده است؟
مطهری همچنین پرسید: اگر صرفاً بیماری روانی علت این خودسوزی بوده چرا آمده مقابل دادگاه انقلاب این کار را انجام داده و مثلاً در همان قم این کار را نکرده است؟ اگر او بیمار روانی بوده چرا همان ابتدا پرونده مختومه اعلام نشده و دادگاه برای مداوای او اقدام نکرده است؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیا با رضایت پدر متوفی سایر افراد و نهادهای جامعه مسئولیتی برای پیگیری موضوع ندارند؟ ممکن است پدری بخواهد دخترش را زنده به گور کند، آیا دیگران باید سکوت کنند و بگویند اختیارش را دارد؟ پدر که مالک دختر نیست و دختر هم کنیز و مال او حساب نمی‌شود.
مطهری در پایان تاکید کرد: اگر قوه قضاییه همان ابتدا به این سوالات پاسخ می‌داد و مثلاً می‌گفت ده درصد هم ما مقصر بوده‌ایم زمینه سوءاستفاده دشمن به کلی از بین می‌رفت چون جامعه قانع شده بود. ولی این روش که در این گونه حوادث همیشه نظام بی‌تقصیر است و باید دنبال مقصر در طرف مقابل و رسانه‌های خارجی و هرکسی که اظهارنظری کرده است بگردیم همین وضع فعلی را به وجود می‌آورد که همچنان ابهامات در اذهان عمومی باقی است و از میزان اعتماد مردم به نظام می‌کاهد.
برچسب ها: دختر آبی