کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آرامکو در یک شب ۵۰۰ میلیارد دلار از دست داد

آمریکا: از شمال خلیج‌فارس به عربستان حمله شد

26 شهريور 1398 ساعت 21:00


گروه بین‌الملل: شبکه سی‌بی‌اس گزارش داد: مقام‌های ارشد آمریکایی‌ مدعی‌اند که در حمله به تاسیسات ‌نفتی مهم عربستان، ۲۰موشک کروز و پهپاد از درون خاک ایران، از جایی در شمال خلیج‌‌‌فارس، به سوی عربستان پرتاب شده است. سی بی اس در این‌باره گزارش داد: در زمان وقوع این حمله، پدافند هوایی عربستان برای دفع حملات احتمالی حوثی‌های یمن، متوجه جنوب این کشور بوده، در حالی‌که موشک‌های شلیک‌شده از شمال عربستان به تأسیسات برخورد کردند.
مقامات آمریکایی به CBS گفته‌اند: آمریکا مکان‌های دقیق نقاط پرتاب بیش از بیست موشک کروز و پهپاد به عربستان را در ایران مشخص کرد. این نقاط در جنوب ایران و در شمال خلیج‌فارس قرار دارند. در زمان وقوع این حمله، پدافند هوایی عربستان برای دفع حملات احتمالی حوثی‌های یمن، متوجه جنوب این کشور بوده، در حالی‌که موشک‌های شلیک‌شده از شمال عربستان به تأسیسات برخورد کردند. یکی از موشک‌های کروز از آسمان کویت عبور کرده است. کارشناسان نظامی آمریکا در تاسیسات نفتی عربستان که مورد حمله قرار گرفته‌اند، مستقر شده‌اند.
مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا گفته است ارتش آمریکا به حالت آماده باش درآمده و وزیر امورخارجه آمریکا در راه عربستان است. مایک پنس افزود: آمریکا در حال بررسی مدارکی است که بنا بر ادعای او، نشان می‌دهد ایران پشت حملات اخیر علیه تأسیسات نفتی عربستان بوده است. آمریکا برای دفاع از کشورمان، نیروهایمان و هم‌پیمانانمان در خلیج [فارس] هر اقدامی را که لازم باشد، انجام خواهد داد. پنس ادامه داد: در صورتی که ایران این حملات را برای اعمال فشار به ترامپ به منظور کاستن از تحریم‌ها انجام داده باشد، این راهبرد شکست خواهد خورد.
در همین حال، نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از دولت خواست اسناد حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را در اختیار مجلس نمایندگان قرار دهد.

وال‌استریت: دولت آمریکا به عربستان گفته منبع حملات، ایران بوده است
به نوشته روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال، دولت آمریکا به عربستان گفته محل آغاز حملات به تاسیسات نفتی این کشور، ایران بوده است. عربستان با این حال گفته است که هنوز برای اظهار نظر نهایی زود است.
 بر اساس تخمین ایالات متحده، ایران با بیش از ۲۰ پهپاد و حداقل ۱۲ موشک این حملات را انجام داده است. وال‌استریت ژورنال در نسخه روز دوشنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) خود این موضوع را براساس اطلاعات یک منبع موثق که نخواسته نامش فاش شود، منتشر کرده است.
مقامات دولت سعودی اما گفته‌اند که این اطلاعات کافی نیست تا بر اساس آن مشخص شود که این حملات قطعا از سوی ایران صورت گرفته است. مقامات دولت آمریکا گفته‌اند عربستان سعودی در روزهای آینده اطلاعات بیشتری در این باره دریافت خواهد کرد. حملات پهپادی به تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در تاسیسات "بقیق" و میدان نفتی"خریص" صبح شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) انجام گرفت.
حوثی‌های یمن که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند مسئولیت حملات را برعهده گرفته‌اند. جمهوری اسلامی هر گونه دخالت خود در حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان را تکذیب کرده است. با این حال ایالات متحده آمریکا نوک پیکان را به سوی ایران نشانه گرفته و جمهوری اسلامی را عامل این حمله می‌داند. وزیر انرژی عربستان گفته است که در اثر این حملات تولید نفت عربستان به نصف کاهش یافته و به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این مقدار حدود شش درصد از نیاز جهانی به نفت خام است. دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا، اعلام کرده که کشورش آماده حمایت از عربستان سعودی است اما منتظر "تعیین قطعی" مسئول این حملات است. او تاکید کرده که مایل نیست وارد یک درگیری جدید شود اما "بعضی وقتها آدم باید این کار را بکند" به خصوص زمانی که به گفته ترامپ موضوع بر سر "یک حمله خیلی بزرگ" است که می‌تواند پیامدهای "خیلی خیلی بزرگتری" داشته باشد.

آرامکو در یک شب ۵۰۰ میلیارد دلار از دست داد
حمله به تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان لطمات وسیعی بر جا گذاشته است. قرار است که این شرکت تا چند هفته دیگر وارد بازار بورس شود. تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که ارزش این شرکت با این حمله "۵۰۰ میلیارد دلار افت کرده باشد". شرکت "آرامکو" در عربستان بعد از حمله به دو پالایشگاه "بقیق" و "خریص" سرنوشت نامعلومی در بازار بورس پیدا کرده است. امین ناصر، مهندس ۶۱ ساله سعودی و مدیرعامل شرکت "آرامکو"، قصد دارد ظرف چند هفته آینده این بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان را وارد بازار بورس کند؛ اتفاقی که بازارهای بین‌المللی بورس بی‌‌صبرانه انتظارش را می‌کشند، چرا که قرار بوده که این بزرگ‌ترین ورود یک شرکت به بازار بورس از نظر حجم سرمایه باشد. شبکه "ان‌تی‌وی" در گزارشی به قلم "ولفرام وایمر" می‌نویسد، ریاض امید دارد که ارزش این شرکت بیش از دو هزار میلیارد دلار تعیین شود. با نگاهی به ارزش شرکت "لوفت‌هانزا" که هفت میلیارد دلار است می‌‌فهمیم اگر چنین اتفاقی بیافتد ارزش "آرامکو" حدود ۳۰۰ برابر "لوفت‌هانزا" خواهد شد.
اما حملاتی که به پالایشگاه‌های "آرامکو" صورت گرفته صرفنظر از این که عامل آن شبه‌نظامیان حوثی یمن مورد حمایت ایران باشند یا یک گروه دیگر، عربستان را چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است. این حملات زیان‌های اقتصادی عظیمی به بار آورده‌اند که بر ارزش "آرامکو" به‌سرعت تأثیر گذاشته است. تحلیل‌گران پتروشیمی در لندن می‌گویند، سرمایه‌گذاران جهان از این پس ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت را بالاتر از گذشته می‌دانند و ارزش سهام "آرامکو" در شرایط فعلی با خطر ریزش شدید روبروست. از نظر آن‌ها، حتی اگر اوضاع در این شرکت به‌سرعت به حال عادی بازگردد ارزش درازمدت این شرکت باید کاملا از نو ارزیابی شود. به گفته آن‌‌ها، اکنون دیگر آسیب‌پذیری آرامکو بر همگان روشن شده و کسی ارزش درازمدت این شرکت را بیش از یک‌‌‌ونیم هزار میلیارد دلار ارزیابی نمی‌کند. با این وصف می‌توان گفت که ارزش این شرکت تنها در یک‌شب دست کم ۵۰۰ میلیارد دلار پایین آمده است.


کد مطلب: 187884

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/187884/آمریکا-شمال-خلیج-فارس-عربستان-حمله

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir