به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۱۸۷۸۹۴
۱۱ کشته و ۲ نقص عضو!

تلفات سنگین فوتبال ایران در ۱۸ سال

گروه ورزشی: از سرها و دست‌های شکسته که بگذریم و روی جراحات سطحی در قیاس با مرگ که خط بکشیم، حوادث فوتبال ایران در سال‌های اخیر بسیار تلخ و ترسناک بوده است، مرگ ۱۱ نفر و نابینا شدن دو انسان تنها بخشی از این مصیبت‌هاست...
تلفات سنگین فوتبال ایران در ۱۸ سال
آلفردو دی استفانو - مهاجم پیشین رئال مادرید - درباره فوتبال جمله زیبایی دارد، اینکه یک بازی بدون گل مانند شنبه بدون آفتاب است... پیام فوتبال ایران اما متفاوت از این جمله زیباست، اینکه حتی اگر یک مسابقه گل‌ هم داشته باشد می‌تواند با مرگ یک کودک روز تاریکی را برای یک پدر رقم بزند... درست جایی که پسر بچه‌ای ۸ ساله پس از دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و صنعت نفت آبادان به دلیل خیس بودن چمن زیر داربست فلزی و بر اثر تماس صورتش با میله‌های فلزی دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.از این دست اتفاقات ناگوار در فوتبال ایران کم نیستند، نبود استانداردهای لازم در ورزشگاه‌ها و رفتارهای پر تنش از سوی هواداران سیاهه‌ای از تلفات را برای ما ایرانی‌ها به یادگار گذاشته و کام بسیاری را تلخ کرده است.

۱۶ اردیبهشت‌ ۱۳۸۰ - مرگ ۲ نفر در ورزشگاه شهیدمتقی ساری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۰ در حالی‌ که نیمه اول دیدار تیم‌های پرسپولیس و شموشک-نوشهر در ورزشگاه شهید متقی به پایان رسیده بود، به دلیل ازدحام بیش از حد تماشاگران و سهل انگاری مسوولان برگزاری مسابقه به منظور رعایت نظم و ساماندهی استقرار تماشاگران، ناگهان سقف ورزشگاه که هزاران نفر روی آن نشسته بودند فرو ریخت و پس از آن نیز فروریختن آوار جایگاه‌های زیرین موجب شد تا هزاران نفر از تماشاچیان زیر آوار بماندند.  بیش از ۲۰ هزار تماشاچی برای تماشای بازی بین این دو تیم در این ورزشگاه گرد هم آمده بودند و در نهایت این واقعه تلخ موجب شد تا دو نفر از تماشاچیان جان خود را از دست بدهند و ۷۲ نفر نیز در بیمارستان بستری شوند.

۱۲ دی‌ ۱۳۸۶ - نابینا شدن یک سرباز در اصفهان
۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۸۶ بود که در دیدار تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران یک سرباز در اتفاقی تلخ به دلیل اصابت مواد محترقه از سوی تماشاچیان، بینایی خود را از دست داد!همان زمان فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان طی اطلاعیه‌ای در این رابطه این‌گونه توضیح داد: "قبل از شروع مسابقه، چند نفر از هواداران وابسته به تیم اصفهان که بعضا در باشگاه سپاهان مسوولیت دارند با شعارها و الفاظ نامربوط و غیرمتعارف باعث تحریک هواداران دو تیم و تماشاچیان می‌شوند. به هنگام بازی نیز بر اثر عواطف و احساساتی که همراه با هیجانات طرفداران تیم‌های مورد علاقه بوده و آن هم توسط عده‌ای که از تذاکرات و توصیه‌های ماموران انتظامی امتنا می‌کنند سرزده و از آن‌جایی که همیشه در مسابقات پرتاب اشیاء به سمت میدان و حاشیه آن بود، در این بازی متاسفانه پرداخت مواد محترقه، سنگ و اشیاء در سکوهای استقرار تماشاچیان و بین همدیگر کشیده می‌شود که در این حرکات زشت، یکی از پرسنل خدوم و زحمت‌کش یگان ویژه پاسداران فرماندهی انتظامی استان اصفهان که مسوولیت نظم و امنیت مسابقه و ورزشگاه را بر عهده داشت با پرتاب مواد محترقه به سوی وی، متاسفانه به شدت مجروح و یکی دیگر از پرسنل یگان ویژه و چند هوادار دیگر نیز دچار جراحاتی می‌شوند و در این بین سرباز یگان ویژه به نام محمد احمدی که از ناحیه چشم و جمجمه دچار آسیب‌های جدی می‌شود. "

جمعه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - مرگ‌بارترین روز آزادی
دیداری از سری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که قرار بود ساعت ۱۸ روز جمعه ۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۴ با قضاوت شمس‌المائدین داور سنگاپوری در ورزشگاه آزادی برگزار شود، دیداری که با نتیجه دو بر یک به سود ایران به پایان رسید اما مرگ ۷ نفر از هموطنان ایرانی آن را به تلخ‌ترین پیروزی تیم ملی فوتبال تبدیل کرد.واقعه‌ای تلخ که آسوشیتدپرس در مورد آن این‌گونه نوشت: "بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این ورزشگاه جمع شده بودند و پزشکان محلی به شبکه‌های تلویزیونی گفتند این خروج ناگهانی تماشاگران سبب کشته شدن افراد شده است و هنوز دلیلی برای این خروج منتشر نشده است و دست کم ۷ نفر از تماشاچیان کشته شده‌اند و شاید تعداد کشته‌شدگان نیز بیشتر شود. "

یکی از مسائلی که در مورد آن به صورت غیر رسمی در آن روزها بسیار صحبت می‌شد، هلی‌کوپتری بود که در مقابل یکی از رمپ‌های ورزشگاه آزادی فرود آمده بود، گویا اصلا در این نقطه باندی برای فرود وجود نداشت و تنها به علت کم کردن مسافت در این نقطه قرار داده شده بود. هلی‌کوپتر مربوط به فرمانده وقت نیروی انتظامی بود. گویا به علت فرود هلی‌کوپتر در آن نقطه، سایر خروجی‌های نزدیک به هلی‌کوپتر بسته شده بود و تماشاچیان مجبور به خروج از رمپ‌های دیگری بودند. در ادامه بررسی تحقیقات پرونده مدیرکل حراست سازمان تربیت بدنی درباره دخیل بودن استقرار هلی‌کوپتر نیروی انتظامی در حادثه مربوطه عنوان کرد که این مسئله در کمیسیون تحقیق در دست بررسی است اما در نهایت گزارشی رسمی در این باره منتشر نشد.

در نهایت نیز جمال کریمی‌راد - سخنگوی وقت قوه قضاییه - اعلام کرد که بر اساس بررسی کارشناسان منتخب بازرسی و شورای امنیت کشور، مسئولان ورزشگاه ۱۰۰ هزار نفری آزادی و نمایندگان نیروی انتظامی در اتفاق تلخ رخ داده متهم هستند اما در میزان و درصد مسئولیت بین کارشناسان منتخب بازرسی با کارشناسان شورای امنیت ملی کشور تفاوت وجود دارد، در نهایت هم هر یک از دو متهم اصلی حادثه که مسئولان ورزشگاه آزادی و نمایندگان نیروی انتظامی بودند به میزان مساوی ۵۰ درصد در این اتفاق تلخ که منجر به فوت ۷ نفر از تماشاچیان شد، مقصر شناخته شدند.

۱۳ اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ - نابینا شدن یک هوادار
یک هوادار تیم فوتبال استقلال تهران به نام اسماعیل بهداروند در جریان مسابقه فینال جام حذفی در ورزشگاه اروندان خرمشهر بر اثر پرتاپ سنگ از سوی هواداران خونه به خونه، بینایی یک چشمش را از دست داد تا شاهد یکی دیگر از اتفاقات تلخ فوتبال ایران در ورزشگاه‌های کشور باشیم.

۶ اردیبهشت ۹۸ - یک کشته و ۲۵۰ زخمی‌ در آزادی
باز هم پرسپولیس، باز هم سپاهان و باز هم جنگ و دعوا؛ دیدار پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و هفتم هجدهمین دوره لیگ برتر ایران خبرساز شد، دیداری که اتفاقات حاشیه‌ای زیادی به دنبال داشت و نزدیک به ۲۵۰ نفر زخمی به همراه داشت و یک نفر نیز کشته شد.سوت شروع بازی توسط بیژن حیدری هم باعث نشد که دعوای یک ساعته هواداران زرد و قرمز تمام شود، میدان نبردی که روی سکوها شکل گرفته بود و هر کس به دنبال نشان دادن نشانه‌گیری دقیق خود با سنگ و صندلی بود! خودنمایی‌های این جنگ و دعوا، کار بیش از ۲۵۰ هوادار را به بیمارستان کشاند و یک نفر هم جانش را از دست داد.

۲۵ شهریور ۹۸ - مرگ پسربچه ۸ ساله در آزادی
پس از دیدار تیم‌های پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی که ۲۵ شهریورماه سال جاری برگزار شد یک پسر بچه هشت ساله دچار برق گرفتگی شد و با وجود حضور تکنسین‌های اورژانس و انجام اقدامات درمانی در محل، جان خود را از دست داد.به گفته حسن کریمی-مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی- به خاطر بی‌نظمی که در پشت گیت‌های ورزشگاه آزادی ایجاد می‌شد و برای کنترل هواداران، کارشناسان، نیروی انتظامی و مسئولین ورزش به این نتیجه رسیدند که قبل از ورود به گیت‌های ورزشگاه آزادی و برای کنترل و بررسی بلیت و کارت ملی تماشاگران داربستی به فاصله ۱۵۰ متر از گیت‌ها نصب شود تا بتوانند کنترل بهتری برای هواداران داشته باشند. در این بازی "عماد صفی‌یاری" بعد از پایان بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان قصد عبور از گیت‌های بلیت‌فروشی الکترونیک ورزشگاه را داشته که به دلیل خیس بودن چمن زیر داربست فلزی و بر اثر تماس صورتش با میله‌های فلزی دچار برق‌گرفتگی می‌شود و متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد.بر این اساس از سال ۱۳۸۰ و تقریبا همزمان با آغاز لیگ برتر فوتبال ایران، در مجموع و در طی اتفاقات تلخ ورزشگاه‌های ایران ۱۱ نفر کشته و ۲ نقص عضو دایمی رخ داده است. علاوه بر این در بسیاری از دیدارهای جنجالی مصدومیت‌هایی نیز رخ داده که باعث شده افراد زیادی به بیمارستان منتقل شوند. 
مرجع : ایسنا