به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۸۷۹۱۶

اصلاح و درمان دندان‌های کج

اصلاح و درمان  دندان‌های کج
گروه سلامت و زیبایی: اگر دندان‌های شما کج شده باشد می‌تواند بر ظاهر جدید شما تأثیر بگذارد. بسته به میزان کجی و وضعیت دندان‌های بیمار،  روشهای مخنلفی برای اصلاح و درمان دندان‌های کج استفاده می‌شود.  در این میان امروزه افراد بنا به دلایل مختلفی مانند کم هزینه بود به سمت درمان لمینت دندان می‌روند. در ادامه  توضیح مختصری درمورد هریک از روشهای ممکن برای درمان دندان‌های کج  و نیز امکان استفاده از لمینت دندان برای اصلاح  دندان‌های کج به نقل از متخصصین کلینیک دندانپزشکی سیب سفید آورده شده است. 

زمانی که دندان‌ها زیادی کج هستند
دندان‌های کج علاوه بر اینکه ظاهر نامناسبی دارند  می‌توانند برای سلامت دهان و دندان شما یک تهدید به حساب بیایند. تمیز کردن فضای بین  دندان‌هایی که به شدت کج هستند بسیار دشوار است و این مسئله احتمال درد ناشی از حفره‌های ایجاد شده را افزایش می‌دهد. اگر به صورت تصادفی زیادی به یک شِی سخت فشار بیاورید یا گاز بزنید، ممکن است دندان‌هایتان به هم فشار وارد کنند، و بشکنند یا خرد شوند.
اگر دندان‌های شما به قدری کج هستند که برای سلامتی شما خطرات زیادی را به همراه دارند، دریافت لمینت دندان گزینه ی مناسبی نیست. ونیرها تنها می‌توانند مشکل را بپوشانند به جای اینکه آن را اصلاح کنند. به علاوه، دندان‌هایی که به شدت کج هستند احتمالا باعث می‌شوند که ونیر‌ها در دهان عجیب و ناهماهنگ به نظر برسند.
ممکن است لازم باشد با دندانپزشک خود در مورد درمان ارتودنسی که می‌تواند دندان‌های شما را در مکان مناسب شان قرار دهد صحبت کنید. پس از این که دندان‌های خود را در جایی که به آن تعلق دارند قرار دادید می‌توانید برای کامل کردن لبخند تان ونیر پرسلن را در نظر بگیرید.

ناهماهنگی‌های جزئی دندان‌ها
اگر دندان‌های شما فقط به میزان کمی کج هستند و اگر مشکلی در مورد نیش شما وجود ندارد، احتمال این که بتوانید لمینت دندان استفاده کنید زیاد است. این پوشش‌های کوچک باعث تغییر شکل دندان‌های شما شده و کاری می‌کنند که دندان‌های شما کاملا صاف به نظر برسند- نیازی به براکت نیست! البته در مواردی که کجی کم باشد میتوانید از کامپوزیت دندان هم استفاده کنید.
البته به یاد داشته باشید که دندانپزشک شما بهترین کسی است که می‌تواند تشخیص دهد لمینت دندان برای شما مناسب است یا خیر. ممکن است توصیه کنند که قبل از انجام هرگونه درمان زیبایی، دندان‌های خود را با استفاده از ارتودنسی، صاف کنید تا بهترین نتیجه ممکن را از لبخند ساخته شده ی خود بگیرید.

روش‌های دیگر صاف کردن دندان‌ها
ونیر پرسلن یکی از بهترین راه‌ها برای صاف کردن دندان‌ها بدون براکت است زیرا آنها مزیت‌های زیبایی بیشتری دارند و از ماندگاری بالایی برخوردار هستند. اگرچه به جای ونیر، برخی افراد پیوند دندان را برای اصلاح ناهماهنگی جزئی انتخاب می‌کنند.این گزینه ممکن است عالی به نظر برسد و هزینه کمتری نسبت به ونیر‌ها داشته باشد اما ماندگار نیست. توجه داشته باشید که که در موارد حاد نمی توان درمان ونیر را جایگزین ارتودنسی کرد.
همچنین می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد براکت‌های شفاف Invisalign یا SmartMoves صحبت کنید، که به شما این امکان را می‌دهد بدون آن که مجبور باشید از براکت‌های فلزی و سیم‌هایی که با براکت‌های سنتی همراه است استفاده کنید لبخند محکم تری داشته باشید.
دندان کج؟ ممکن است شما شرایط مناسب برای دریافت ونیر پرسلن را داشته باشید یا نداشته باشید. بهترین راه برای این که بفهمید این است که با دندانپزشک خود صحبت بزنید.

لمینت دندان در افرادی که به ارتودنسی نیاز دارند
دندانپزشک شما دندان‌های شما را ارزیابی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آیا ارتودنسی لازم است یا خیر. اگر مشکل جدی نداشته باشید ، لمینت دندان  می‌تواند دندانهای شما را تغییر شکل می‌دهد ، و آنها را محکم تر و یکنواخت تر ، و همچنین سفیدتر کند. باید در نظر گرفت که که لمینت دندان نمی تواند به جای ارتودنسی دندان استفاده شود. متاسفانه در برخی موارد به دلیل اطلاعات ناکافی  درمان لمینت را به جای ارتودنسی پیشنهاد می‌دهند.

گزینه‌های مختلفی از جمله دریافت براکت یا ارتودنسی و لمینت دندان برای اصلاح طرح لبخند وجود دارند. بسیار مهم است که هنگام تصمیم گیری در مورد اصلاح لبخند ، در مورد هر روش درمانی اطلاعات صحیح و دقیق داشته باشید و مهم است که  طول مدت درمان ، هزینه ، زمان بهبودی و میزان رضایت خود را در نظر بگیرید. ممکن است مشکل دندان‌های شما هم با ارتودنسی قابلیت رفع داشته باشد و هم با لمینت دندان. اما باید تفاوت‌های این دو در نظر گرفته شود و در نهایت با مشورت متخصص دندانپزشکی بهترین گزینه مناسب شما انتخاب شود. مهمترین چیز حفظ سلامت  دهان و دندان شماست.
لمینت دندان و براکت هر دو می‌توانند نقص‌های خاصی را اصلاح کنند ، اما شباهت آنها به همین جا ختم می‌شوند. لمینت دندان یک روش کاملا مرتبط به  دندانپزشکی زیبایی می‌باشد ، در حالی که ارتودنسی دندان،  ساختار اسکلتی دندانها ، کام و فک را مورد بررسی قرار می‌دهند. هر دو گزینه نتایج خارق العاده ای ایجاد می‌کنند ، اما کدام یک برای شما مناسب است؟

لمینت دندان و ارتودنسی چه تفاوت‌هایی دارند؟
ارتودنسی می‌تواند بسیاری از نقص‌های صورت و دندان را از جمله اصلاح دندان‌های کج ، تصحیح اوربیت ، کمبود نیش ، ضربدری یا مال اکلوژن فک را اصلاح و درمان کنند. همچنین ممکن است از براکت‌ها بهمراه سایر انواع درمانهای ارتودنسی برای بزرگتر کردن یک کف باریک یا فک استفاده شود.
لمینت یک  گزینه زیبایی برای دندان است که می‌تواند دندان‌هایی را که دارای تراشه ، ترک خوردگی ، رنگ آمیزی ، شکل عجیب و غریب یا سایر عیب‌های زیبایی دندان هستند اصلاح کند. ارتودنسی فرآیندی طولانی تر است که ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد ، با استفاده از لمینت ، لبخند شما فقط در دو یا سه قرار ملاقات می‌تواند درخشان و جذاب شود.