به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۱۸۷۹۱۹

دارورسانی به بدن باهیدروژل مبتنی برپروتئین

گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی، نوعی هیدروژل ابداع کرده‌اند که مبتنی بر نوعی پروتئین است و می‌تواند به انتشار دارو در بدن کمک کند.
دارورسانی به بدن باهیدروژل مبتنی برپروتئین
شاید به زودی یک سیستم دارورسانی در اختیار داشته باشیم که مبتنی بر یک پروتئین قابل تجزیه زیستی است و می‌تواند بیش از دو هفته در بدن باقی بماند تا انتشار دارو به صورت پایدار انجام شود.  پژوهشگران "مدرسه مهندسی تندن دانشگاه نیویورک"(Tandon)، در یک پژوهش بینارشته‌ای موفق شدند نخستین هیدروژل مهندسی شده را ابداع کنند که با این معیارها سازگار است و می‌تواند به پیشرفت دارورسانی، مهندسی بافت و ارائه داروهای ترمیمی در آینده کمک کند.هیدروژل‌ها، شبکه‌های سه‌بعدی پلیمر هستند که در واکنش به محرک‌های فیزیکی یا شیمیایی، از محلول به ژل تبدیل می‌شوند. این ماتریس‌های پلیمری می‌توانند محموله‌هایی مانند مولکول‌های کوچک را محاصره کنند یا یک چارچوب ساختاری را برای کاربردهای مهندسی بافت ارائه دهند.

پژوهشگران به سرپرستی "جین کیم مونتکلار"(Jin Kim Montclare)، استاد مهندسی شیمی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد این پژوهش، در بررسی خود موفق شدند جزئیات به وجود آمدن یک هیدروژل متشکل از یک پروتئین را ارائه دهند که ویژگی‌هایی شبیه به هیدروژل‌های مصنوعی دارد.هیدروژل‌های پروتئین بیشتر از هیدروژل‌های مصنوعی، قابل تجزیه زیستی هستند و به اتصال‌دهنده‌های عرضی شیمیایی و سمی نیازی ندارند.

مونتکلار گفت: این نخستین هیدروژل پروتئین است که نسبت به گرما واکنش نشان می‌دهد و بر اساس پروتئینی ابداع شده که در دمای پایین و بدون نیاز به عوامل خارجی، از محلول به ژل تبدیل می‌شود. این پژوهش، پیشرفت بزرگی به شمار می‌رود زیرا هیدروژل‌های مبتنی بر پروتئین، در حوزه زیست‌پزشکی بسیار مناسب هستند.این گروه پژوهشی طی آزمایش‌هایی، یک مولکول کوچک را به همراه هیدروژل پروتئین در کپسول قرار دادند و دریافتند که این مولکول کوچک، موجب افزایش دما و یکپارچگی مکانیکی می‌شود و امکان انتشار دارو را در یک بازه زمانی مشخص فراهم می‌کند.برای اینکه واکنش هیدروژل‌های پروتئین نسبت به دماهای مشخص تنظیم شوند و برای رساندن داروهای گوناگون به کار بروند، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.این پژوهش، در مجله "Biomacromolecules" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: هیدروژل