به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۱۸۷۹۲۰

عینک "ری-بن" روی چشم "فیسبوک"!

گروه علم و فناوری: بنابر گزارش‌ها فیسبوک همچنان در تلاش برای تولید عینک واقعیت افزوده است اما این بار از یک شرکت عینک سازی معروف ایتالیایی کمک گرفته است.
عینک "ری-بن" روی چشم "فیسبوک"!
بنابر گزارش پایگاه خبری سی.ان.بی.سی شرکت فیسبوک برای طراحی یک عینک واقیت افزوده منحصر به فرد با شرکت عینک سازی ایتالیایی "لوکساتیکا"(Luxottica) همکاری کرده است.شرکت لوکساتیکا مالک پرفروش‌ترین برندهای عینک در جهان مانند "ری-بن"، "اوکلی" و "پرسول" است.منابع نزدیک به این شرکت گفتند که کد نام این دستگاه "اوریون"(Orion) است و نه تنها به عنوان یک هدست واقعیت افزوده طراحی می‌شود، بلکه می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای تلفن‌های هوشمند شخصی نیز استفاده کرد.گزارش‌ها نشان می‌دهد فیسبوک می‌خواهد دستگاهی توسعه دهد که کاربران بتوانند توسط آن تماس برقرار کنند، رسانه‌های اجتماعی خود را چک کنند و اطلاعاتی را در وب مشاهده کنند.  این محصول به نوعی همانند محصول "گوگل گلس"(Google Glass) که شرکت گوگل آن را توسعه داد، است.

عینک گوگل در واقع یک کامپیوتر پوشیدنی به حساب می‌آید.گوگل با یک طراحی ساده و معمولی سعی بر آن داشته رغبت مضاعفی برای کاربران در استفاده از این فناوری نوظهور ایجاد نماید. عینکی با وزن کمتر از یک عینک آفتابی که به مدت یک روز باتری آن شارژ نگه می‌دارد. این عینک بدون شیشه است. در واقع یکی از چشم‌های کاربر کاملاً آزاد بوده و تصویر توسط یک منشور بر روی چشم دیگر تابش می‌شود. یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی عینک وظیفهٔ عکس‌برداری و فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰پی، از آنچه را که کاربر می‌بیند به عهده دارد. این دوربین به همراه صفحه نمایش، صفحه کنترل لمسی، باتری و سایر اجزا در یک سمت عینک قرار داشته و بقیه اجزای عینک را قاب آن تشکیل می‌دهد.

عینک در حال ساخت "اوریون" نیز همانند گوگل گلس یا شاید پیشرفته‌تر خواهد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد ممکن است اوریون مجهز به یک دستیار صوتی باشد که بتواند دستورات صوتی کاربران را انجام دهد.اوایل سال جاری پایگاه خبری "بیزینس اینسایدر" گزارش داد  که این غول رسانه‌های اجتماعی صدها نفر از کارمندان بخش "آزمایشگاه مجازی فیسبوک"(Facebook's Reality Labs)خود را به بخش جدیدی موسوم به "سخت افزار واقعیت افزوده"(augmented reality hardware) منتقل کرده است.بنا بر گزارش‌ها، این تیم توسط "مایکل ابراش"(Michael Abrash) مدیر بخش واقعیت افزوده/ واقعیت مجازی و "اندرو بازبوسورث"(Andrew 'Boz' Bosworth) معاون بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فیسبوک رهبری می‌شود.

همان طور که گفته شده فیسبوک با شرکت عینک سازی معروف ایتالیایی همکاری کرده است بنابراین انتظار می‌رود که عینک‌های اوریون از هدست‌های واقعیت افزوده شرکت‌های دیگر مانند هدست "هولولنز"(Hololens) مایکروسافت یا هدست "مجیک لیپ"(Magic Leap) استارتاپ امریکایی "مجیک لیپ"، مدرن‌تر و سبک‌تر باشد.از رونمایی آخرین نسل هولولنز، تقریباً چهار سال می‌گذرد. نسل جدید هولولنز در مقایسه با نسل اول آن، کوچک‌تر است. "هولولنز ۲"(HoloLens ۲) به جای داشتن دسته‌های مدل پیشین، مانند سایر هدست‌های جدید، ساختاری کش‌مانند دارد تا کاربر بتواند آن را به راحتی روی سر نگه دارد.

به نظر می‌رسد به کار بردن نسخه جدید هولولنز، بسیار ساده‌تر از مدل‌های قبلی باشد. تصاویر، نشان می‌دهند که دوربین و حسگر هولولنز جدید، مانند نسخه قدیمی آن است اما در شناسایی حرکات و واکنش‌های دست کاربر، قابلیت‌های بسیار بهتر و پیچیده‌تری دارد. قیمت هدست‌های مذکور ۳ هزار و ۵۰۰ دلار است. "هولولنز ۲" برای کارگران کارخانه، طراحان صنعتی و افراد نظامی طراحی شده است.فیسبوک مدت طولانی است که علاقه به ایجاد عینک‌های واقعیت افزوده دارد و حتی "مارک زاکربرگ" موسس این شرکت در کنفرانس"توسعه دهندگان اف ۸"(F۸ developer) در سال ۲۰۱۷ نیز در این باره گفته بود.بنابر گزارش‌ها اگر این عینک‌ها با موفقیت طراحی و توسعه داده شوند احتمالا بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ برای فروش عرضه خواهند شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فیس بوک