به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۱۸۷۹۳۱

نخست‌وزیر استرالیا: اقدام علیه ایران عجولانه است

گروه بین الملل: نخست‌وزیر استرالیا تصمیم‌گیری درباره اقدام نظامی علیه ایران با ادعای دست داشتن این کشور در حمله به تاسیسات آرامکو عربستان را عجولانه خواند و خواستار پرهیز از تشدید تنش‌ها شد.
نخست‌وزیر استرالیا: اقدام علیه ایران عجولانه است
اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا که قرار است به زودی به واشنگتن سفر کند، امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی داخلی به سوالاتی پیرامون حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان پاسخ داد.آمریکا و برخی کشورهای عربی با طرح ادعاهایی بی‌اساس مدعی شده‌اند که حمله به آرامکو توسط ایران انجام شده است. این در حالی است که حوثی‌های یمن همان ابتدا مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند. همچنین مقامات ایران به‌طور جدی ادعای دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند.بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا موریسون در پاسخ به سوالی درباره پیوستن به آمریکا برای پاسخ نظامی به ایران به بهانه حمله به آرامکو گفت: از نظر من بسیار عجولانه است که در این باره تصمیم‌گیری شود. تاکنون نیز درخواستی مطرح نشده است.وی ادامه داد: بیانیه آمریکا در این زمینه، یک بیانیه درباره ظرفیت‌هایش بود نه لزوما درباره قصدش (برای حمله).بنابراین، من فکر می‌کنم که می‌بایست در رابطه با این موضوع محتاطانه رفتار کنیم. من اطمینان دارم که در میان بسیاری از مسائل، درباره وضعیت جغرافیایی- استراتژیک در شرایط کنونی بحث و رایزنی خواهد شد.

صبح روز شنبه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان هدف حمله پهپادی انصارالله یمن قرار گرفت که به گفته مقامات سعودی، در نتیجه آن حدود نیمی از تولید نفت عربستان متوقف شده است.سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله پس از وقوع این حمله اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح روز شنبه 23 شهریورماه (۱۴ سپتامبر) با ۱۰ پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات دوم "توازن بازدارندگی" هدف گرفته است.با این حال، وزیر امورخارجه آمریکا ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری در واکنش به ادعای پمپئو نوشت: مایک پمپئو که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است.

آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.همچنین سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و یکی از سناتورهای آمریکایی در خصوص حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان توسط یمنی ها واکنش نشان داد و اظهار داشت: حدود ۵ سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله ور نگاه داشته و یمنی ها نیز نشان داده اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می کنند.

موسوی با اشاره سخنان وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: چنین اتهام زنی ها و اظهارنظرهای کور و بی حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی معنی است. در روابط بین المللی حتی "خصومت ورزی" هم دارای حداقلی از باور پذیری و چارچوبهای منطقی است که مقامات آمریکا این اصول حداقلی را نیز درنوردیده‌اند. اینگونه اظهارنظر ها و اقدامات بیشتر شبیه برنامه ریزی سازمانهای مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است. آمریکایی ها سیاستی به نام "فشار حداکثری" در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی ها به سمت "دروغ حداکثری" گرایش پیدا کرده است.وی در پایان تنها راه حل ایجاد آرامش در منطقه و پایان دادن به بحران بی حاصل در یمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودی، قطع کمک های سیاسی و تسلیحاتی کشورهای غربی به متجاوزین و تلاش برای یافتن راه حل های سیاسی دانست.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: استرالیا