به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۷ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۱۸۷۹۳۸

کدام پزشکان بیشتر دچار قصور می‌شوند

گروه جامعه: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که بر اثر اشتباهات پزشکی و درمان نادرست، در هر دقیقه، ۵ نفر در جهان جان خود را از دست می‌دهند.
کدام پزشکان بیشتر دچار قصور می‌شوند
سازمان جهانی بهداشت پس از بررسی شیوه‌های نا امن درمان اعلام کرد: بیشتر خطاهای پزشکی مربوط به تشخیص اشتباه پزشک، داروی نامناسب برای درمان، قطع عضو، اشتباه و عمل جراحی مغز است.این سازمان در بررسی‌های خود اعلام کرده، بسیاری از کارکنان مراکز درمانی، جرات بیان اشتباهات خود را ندارند و در بسیاری از مواقع از بیم مجازات، ترجیح می‌دهند آن را پنهان کنند. این در حالی است که موضوع خطاهای پزشکی را نمی بایست در کنار اشتاباهات و قصور پزشکی قرار داد. زیرا، آنچه مسلم است اینکه خطای پزشکی ناخودآگاه و بدون قصد، ممکن است رخ دهد. اما، اشتباه پزشکی را نمی توان نادیده گرفت.

سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده است که سالانه بیش از ۱۳۸ میلیون نفر در جهان به دلیل اشتباهات پزشکان آسیب می بینند.قصور و اشتباه پزشکی شامل اشتباه در تشخیص، اشتباه در تجویز دارو و درمان، و مصرف نادرست داروها هستند و این سه فاکتور از دلایل اصلی آسیب بیماران محسوب می شوند.بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تنها اشتباهات مرتبط با تجویز نادرست دارو هزینه ای حدود ۴۲ میلیارد دلار به سیستم خدمات و درمان جهان تحمیل می کند.ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: قصور پزشکی که منجر به مرگ می شود، بیشتر در اعمال جراحی اتفاق می افتد.

وی همچنین به قصور پزشکی در بخش اطفال و زنان و زایمان نیز اشاره کرد و افزود: قصور پزشکی در رشته زنان و زایمان، بیشتر با مرگ مادر یا فرزند همراه است.خسرونیا ادامه داد: قصور پزشکی در جراحی های قلب و مغز و اعصاب، بیشتر اتفاق می افتد که علت آن، ریسک بالای این قبیل جراحی ها است.رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با عنوان این مطلب که قصور پزشکی در ایران در مقایسه با سایر کشورها کمتر اتفاق می افتد، افزود: جراحان ایرانی در هنگام عمل، دقت بیشتری بر کاری که انجام می دهند، دارند. اما، نکته ای که نباید فراموش کرد، این است که اصولا درمان با عارضه همراه است.خسرونیا تاکید کرد: در اعمال جراحی سخت و دشوار، باید منتظر اتفاقات ناخواسته و ناگوار باشیم. زیرا، ممکن است که بیمار به علت خونریزی فوت کند.

وی در عین حال با عنوان این مطلب که خطا و اشتباهات پزشکی با یکدیگر تفاوت دارند، گفت: قصور می تواند ناشی از به موقع نرسیدن پزشک بر بالین بیمار باشد. و یا اینکه درمانی را عهده دار شود که تبحر و مهارت کافی برای انجام آن را ندارد و نمی بایست قبول کند. این قبیل موارد را می توان قصور پزشکی دانست.خسرونیا با بیان این مطلب که قصور در تمامی رشته های پزشکی وجود دارد، افزود: این قبیل اشتباهات در رشته های مختلف پزشکی، کم و زیاد است. به طوری که یک متخصص داخلی می تواند با تجویز اشتباهی دارو و یا آندوسکوپی، دچار قصور شود.وی ادامه داد: وقتی یک پزشک جراح روزی ۵ تا ۶ عمل جراحی انجام می دهد، به تبع ممکن است دچار خطا شود.خسرونیا گفت: اما یک سری از عوارض درمان ها قابل پیش بینی و جلوگیری نیست.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با عنوان این مطلب که خطاهای ناشی از درمان در همه جای دنیا اتفاق می افتد، افزود: اگر اعمال جراحی، انتخابی باشد، قطعا عوارض کمتری به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که برخی پزشکان اصرار دارند که همه بیماران را تحت عمل جراحی قرار دهند.علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی، با عنوان این مطلب که ۳ درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به عارضه می‌شوند، به آمار شکایت از پزشکان در ایران اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار مورد شکایت بود که ۵۰ درصد آنها در دادسراهای نظام پزشکی انجام شده است.وی با عنوان این مطلب که ۳۰ درصد مردم برای شکایات پزشکی به چند جا مراجعه می‌کنند، افزود: ۴۰ درصد از شکایات منجر به محکومیت شده و برای ۶۰ درصد هم حکم برائت صادر شده است.در همین حال، رضا گل پیرا مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ۷۵ درصد از خطاهای درمانی قابل پیشگیری است، گفت: این خطاها می تواند موجب افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌ها برای بیماران شود.
مرجع : مهر
برچسب ها: قصور پزشکی