به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۸ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۱۸۸۰۰۱

الکترودهای اسفنجی افکار را می‌خوانند

گروه علم و فناوری: ممکن است پژوهشگران در توسعه دستگاه رابط‌های مغز پیشرفت‌هایی داشته باشند، اما در توسعه الکترودهایی که برای تشخیص فعالیت مغزی کاربران استفاده می‌شوند، هنوز هم در مراحل اولیه هستند.
الکترودهای اسفنجی افکار را می‌خوانند
دانشمندان چینی اخیرا تصمیم گرفته‌اند تا دراین باره کاری انجام دهند و الکترودهای بدون ژلی توسعه دهند که هنگامیکه بر روی سر قرار می‌گیرند حتی با وجود موی سر افراد بتوانند افکار آنها را بخوانند.به طور معمول ، هنگامی که شخصی از سیستمی که به آنها اجازه می‌دهد یک کامپیوتر یا دستگاه دیگری را با افکار خود کنترل کنند، استفاده می‌کند میبایست چندین الکترود را به پوست سر خود متصل کند.این الکترودها فعالیت الکتریکی درون مغز را تشخیص می‌دهند ، اما برای برقراری ارتباط مناسب، باید با ژل رسانا روکش شوند. حتی در این صورت ممکن است موهای کاربر باعث ایجاد تداخل شود و علاوه بر این شستشوی ژل‌های مذکور دشوار است.به دنبال ایجاد جایگزینی برای این موضوع ، تیمی از "دانشگاه چینهوا" (Beijing's Tsinghua University) پکن الکترودهای ارزان ، انعطاف پذیر و قابل انعطافی را با قرار دادن نانوسیم های نقره رسانا در مواد اسفنجی ملامین معمولی تولید کردند.

هنگامی که یک کلاه جمجمه حاوی ۱۰ عدد از این الکترودها روی سر داوطلبان مورد آزمایش قرار گرفت ، مشخص شد که این دستگاه‌ها می توانند فعالیت مغز را روی سرهای تراشیده شده با همان دقت نسبت به الکترودهای معمولی تشخیص دهند. با وجود این ، برخلاف نمونه‌های معمولی ، الکترودهای اسفنجی در تشخیص فعالیت مغز بر روی سر افرادیکه مو داشتند نیز عملکرد خوبی داشت و به ژل نیازی نبود. همچنین گفته می شود که الکترودهای اسفنجی که پژوهشگران چینی توسعه داده اند تحت تاثیر گرما یا عرق قرار نمی گیرند.طی آزمایشات یک زن (که سر آن تراشیده نشده بود) با موفقیت از کلاه الکترود برای کنترل یک ماشین اسباب بازی با استفاده از امواج مغزی خود استفاده کرد.یافته‌های این مطالعه در مجله "Nano Letters" منتشر شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: افکارسنجی