به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۲۹ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۱۸۸۰۱۵
حوثی‌ها امارات را به حمله‌هوایی تهدید کردند

پمپئو: به دنبال ائتلافی برای صلح‌ هستیم

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه آمریکا گفته است کشورش به دنبال ایجاد ائتلافی برای رسیدن به راه‌ حلی صلح‌آمیز در منطقه است وهمزمان محمدجواد ظریف نیز گفته است ایران می‌خواهد از جنگ پرهیز کند و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود است.
پمپئو: به دنبال ائتلافی برای صلح‌ هستیم
روز پنجشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، در امارات متحده عربی به خبرنگاران گفت که آمریکا به دنبال "یک راه‌ حل صلح‌آمیز برای حل بحران" است. او اضافه کرد که امیدوار است جمهوری اسلامی ایران نیز همین را بخواهد. به گفته وزیر خارجه آمریکا عمده کشورهای خلیج فارس بر این باورند که ایران پشت حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان بوده است. پمپئو تاکید کرد: «هیچکس حتی برای یک لحظه در این تردید نکرد.» پمپئو افزود: «ما برای اهداف دیپلماتیک، خواهان تشکیل یک ائتلاف هستیم اما وزیر امور خارجه ایران تهدید به جنگ می‌کند و می‌گوید که تا آخرین سرباز آمریکایی خواهند جنگید»

پمپئو که قبل از سفر به ابوظبی به عربستان سعودی رفته و با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، دیدار کرده بود، حمله به تأسیسات نفتی عربستان را یک "اقدام جنگی" از سوی ایران خوانده بود. دو مجتمع نفتی متعلق به شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در نخستین ساعات روز شنبه ۱۴ سپتامبر هدف حمله قرار گرفتند. دولت عربستان روز چهارشنبه ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) اعلام کرد که تاسیسات نفتی این کشور در "بقیق" و "خریص" با بیش از ۲۰ پهپاد و حداقل ۱۲ موشک هدف قرار گرفته‌اند. مقام‌های نظامی عربستان بقایای موشک‌های کروز و پهپادهایی را نشان دادند که به گفته مقام‌های عربستان متعلق به ایران هستند.

در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا محمدجواد ظریف، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تصریح کرده است که «چیزی تحت عنوان حمله محدود وجود ندارد» و «ایران خواهان جنگ نیست» اما «برای دفاع از خود تعلل نخواهد کرد». وزیر خارجه ایران هم‌چنین گفته است که «هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به جنگی تمام عیار منجر خواهد شد». او در این گفت‌وگو تاکید کرده که جمهوری اسلامی «خواهان پرهیز از جنگ و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود، یعنی عربستان و امارات متحده عربی» است. ظریف امکان بازگشت به میز مذاکره با آمریکا  را منوط به برداشتن کامل تحریم‌ها به طور کامل از سوی آمریکا دانسته است.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که «پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود؟» گفته است: «یک جنگ تمام عیار». او گفته است: «اگر آمریکا تحریم‌ها را بردارد وضعیت متفاوت خواهد شد و در آن صورت جمهوری اسلامی گفت‌وگو با آمریکا را بررسی خواهد کرد.»

حوثی‌ها امارات را به حمله‌هوایی تهدید کردند
شورشیان یمنی گفته‌اند که اهداف مشخصی را در امارات متحده عربی در نظر گرفته‌اند و می‌توانند هر لحظه به آنها حمله کنند. حوثی‌ها پیش‌تر مسئولیت حمله ویرانگر به تاسیسات نفتی عربستان را به‌عهده گرفتند.
 یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن اعلام کرد که اگر امارات متحده عربی "حمله‌های دشمنانه" خود به مواضع این گروه را پایان ندهد، آنها به اهدافی در امارات حمله خواهند کرد. به گفته سریع، حوثی‌ها این اهداف را مشخص کرده‌اند و برای نابودی آنها لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد. برخی منابع عربی، برج خلیفه در دوبی را از جمله اهداف انصارالله یمن (حوثی‌ها) اعلام كرده‌اند.