به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۱۸۸۰۹۵

خروش زیست محیطی جوانان منهای ایران!

خروش زیست محیطی جوانان منهای ایران!
گروه بین‌الملل: روز جمعه در تظاهرات سراسری (به جز برخی كشورهای جهان سومی منجلمه ایران كه از قضا بدترین شرایط محیط زیستی را دارند!) جنبش "جمعه‌ها برای آینده"، میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها آمدند و همزمان کارزارهای نجات اقلیم در ۱۵۰ کشور دنیا جریان دارد. 

صادق زیباكلام (استاد دانشگاه) در توییتی درباره اینكه چرا در همه جهان برای دفاع از محیط زیست راه‌پیمایی برگزار شده جز ایران، با كنایه نوشته است كه «مگر ما در كشورمان مشكل محیط زیستی هم داریم؟» گفتنی اینكه بیش از یكسال است تعدادی از فعالان محیط زیست در بازداشت به سر برده و برای برخی از آنان تقاضای مجازات‌های سنگین شده است.

"ما آینده را رقم می‌زنیم". این چشم‌انداز ذهنی خیل عظیم تظاهرکنندگانی بود که دیروز در كشورهای مختلف جهان، در اعتراض به تغییرات اقلیمی به خیابان‌ها ریختند. چشم‌اندازی مشترک نزد دانش آموزان، جوانان و حامیان محیط زیست در شهرهای بیش از ۱۵۰ کشور دنیا برای هشدار به دولت‌ها. روز جمعه ۲۰ سپتامبر، پایتخت آلمان میزبان ۲۷۰ هزار تظاهرکننده و شاهد بزرگترین اجتماع جنبش زیست محیطی "جمعه‌ها برای آینده" بود. هامبورگ شاهد ۱۰۰ هزار تظاهرکننده و کلن صحنه راهپیمایی دستکم ۷۰ هزار نفر بودند. به گزارش پلیس، تعداد تظاهرکنندگان در شهر مونیخ ۲۵ هزار نفر بود و اسقف ایالت بایرن، هاینریش اشتروم نیز در راهپیمایی حضور داشت. کنشگران زیست محیطی مستقل نیز به خیابان‌ها آمدند. صدها دوچرخه سوار در برلین، تظاهرات "جمعه‌ها برای آینده" را با شعار "نافرمانی برای همه" همراهی کردند. این اکسیون باعث شد که رفت و آمد در مرکز شهر برلین برای یک ساعت متوقف شود.

نزدیک ۷۰۰ نفر نیز به نمایندگی از گروه "کارآفرینان برای آینده"، با کراوات و کت و شلوار در برابر وزارت دارایی آلمان تجمع کردند. کاتارینا رویتر، یکی از سخنگویان این گروه از دولت خواست پیش از هر چیز یارانه‌های مضر برای محیط زیست را لغو کند.  خبرگزاری آلمان می‌نویسد، در کل کشور بیش از ۳۰۰۰ شرکت کوچک و متوسط با مجموعا ۲۰۰هزار پست کاری، در تظاهرات یاد شده شرکت داشتند.

شورای کلیساهای پروتستان آلمان نیز با اعلام این که بیش از سه دهه بر امر حفاظت از محیط زیست تاکید داشته، از ایفای نقش  جوانان برای نجات اقلیم ابراز خشنودی کرده است. چهره‌های فرهنگی و اجتماعی آلمان هم  به صفوف معترضان سیاست‌های اقلیمی پیوسته‌اند. دکتر اکهارت فون هیرش‌هاوزن، نویسنده و مجری برنامه‌های علمی می‌گوید: «بحران آب‌وهوا در حال حاضر بزرگترین تهدید علیه بشریت است.» به اعتقاد او، آلمان باید به عنوان یک کشور مرفه و پیشرفته صنعتی، پیشتاز سرمایه‌گذاری در امر حفاظت آب‌وهوا باشد و پیامدهای ناشی از مداخلات انسانی در محیط زیست را مدیریت کند.
 
دانش آموزان در محوطه ساختمان دویچه‌وله - ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹ - شهر بن
 
جنبشی هوشمندانه
جنبش "جمعه‌ها برای آینده" با چشم‌اندازها و اهداف سیاسی، حرکتی بس هوشمندانه از سوی جوانان توصیف می‌شود. این جنبش پس از آن پا گرفت که دانش آموزان روزهای جمعه به جای کلاس درس، به خیابان‌ها رفته و علیه سیاست‌های اقلیمی شعار دادند. مبتکر این جنبش، گرتا تونبرگ، دانش آموز ۱۶ ساله سوئدی است که ابتدا به صورت تک نفره جلوی پارلمان سوئد بست می‌نشست. تظاهرات سراسری  ۲۰ سپتامبر از استرالیا آغاز شد و در اروپا، آسیا و آفریقا ادامه یافت. از سیدنی تا بمبئی، از برلین تا نیویورک. انتظار می‌رود  نقطه عطف تطاهرات این روز، سخنرانی گرتا تونبرگ باشد که هم اینک در آمریکا به سر می‌برد.
تظاهرات سراسری برای هشدار به دولت‌ها در ۵۰۰۰ شهر و کشور دنیا برنامه‌ریزی شده بود و نخستین راه‌پیمایی از استرالیا شروع شد و در اروپا، آسیا و آفریقا ادامه یافت. قرار است دبیرکل سازمان ملل نیز روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر نشستی اضطراری در نیویورک برگزار کند و از رهبران دولت‌های جهان بخواهد به تعهدات خود در قبال توافق پاریس پایبند باشند.

در این روز، سونیا شولتزه وزیر محیط زیست آلمان، توافق اقلیمی میان احزاب ائتلافی را یک شروع جدید نامید و گفت: «از قلم انداختن اهداف اقلیمی نباید تکرار شوند. تدابیر تازه‌ای باید این امر را تضمین کنند.» خانم شولتزه تاکید کرد که برای نخستین مرتبه، اهداف آب‌وهوایی آلمان از نظر قانونی الزام‌آور شده‌اند و مقررات روشنی وجود دارد که اگر در جایی انحرافی از مسیر اقلیمی صورت گرفت، چگونه بتوان آن را جبران کرد.
در بسته پیشنهادی آمده که آلمان باید تا سال ۲۰۳۰ میزان گازهای گلخانه‌ای را ۵۵ درصد به نسبت سال ۱۹۹۰ کاهش دهد. تدابیری چون مالیات بر آلاینده‌های حوزه حمل و نقل و ساختمان، افزایش مرحله به مرحله بهای بنزین، افزایش مالیات بلیط هواپیما، کاهش مالیات ارزش افزوده بلیط قطار، تخفیف خرید خودروهای الکتریکی، بخشش ۴۰درصد هزینه‌های جایگزینی سیستم گرمایشی قدیمی با مدل سازگار با اقلیم یا ممنوعیت نصب بخاری‌های نفتی از سال ۲۰۲۶ از موارد این بسته پیشنهادی هستند.
برچسب ها: زیست محیط