به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۱۸۸۰۹۶
آمریکا نیروی نظامی بیشتری به خلیج فارس اعزام می‌کند

مارک اسپر: به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم اما...!

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع آمریکا با بیان اینكه به درخواست عربستان و امارات متحده عربی نیروی نظامی به خلیج فارس اعزام می‌کند، گفته است که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست، اما برای هر گزینه‌ای آماده خواهد بود.
مارک اسپر: به‌دنبال جنگ با ایران نیستیم اما...!
مارک اسپر، شامگاه جمعه ۲۸ شهریور (۲۰ سپتامبر) اعلام کرد که دونالد ترامپ با اعزام نیروی نظامی آمریکا به خلیج فارس موافقت کرده است. او گفت که اعزام سربازان آمریکایی به درخواست عربستان سعودی و امارات متحده عربی به منظور تقویت توان دفاعی از هوا و پدافند موشکی نیروی نظامی آنها به خلیج فارس انجام خواهد گرفت. به گفته وزیر دفاع آمریکا اعزام نیروی نظامی برای محافظت از زیرساخت‌های بنیادی از جمله تاسیسات نفتی عربستان خواهد بود.

او همچنین افزود که امارات نیز از آمریکا درخواست کمک کرده است. اسپر در ادامه تاکید کرد که اعزام نیروی نظامی نخستین گام است و امکان دارد که در آینده نیز این اقدام ادامه یابد. مارک اسپر صریحا تاکید کرد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست، اما برای هر گزینه‌ای آماده خواهد بود. وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که همه چیز نشان می‌دهد که ایران مسئول حملات به تاسیسات نفتی عربستان بوده است. به گفته اسپر تحقیقات توسط کارشناسان آمریکایی، سعودی و بین‌المللی نشان داده است که سلاح‌های مورد استفاده از تولیدات ایران است و نقطه شلیک خاک یمن نبوده است. برخی از مقامات آمریکایی هم پیش از این به خبرگزاری‌ها گفتند که حملات به آرامکو از جنوب غربی ایران صورت گرفته و نه تنها از پهپادها بلکه از موشک‌های کروز نیز در این حملات استفاده شده است.

اوخر ماه مه سال جاری نیز پنتاگون۱۵۰۰ نیروی نظامی برای مقابله با "افزایش تهدیدات ایران"  به خلیج فارس اعزام کرده بود. حملات پهپادی به تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در پالایشگاه "بقیق" و میدان نفتی"خریص" صبح شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) انجام گرفت. پس از این حملات سطح تولید نفت عربستان به نیمی از حجم عادی کاهش یافته بود جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم روز جمعه گفت است که جزئیات اعزام نیروها در روزهای آینده علنی خواهد شد. او ولی تاکید کرده که "شمار نیروی اعزامی هزاران سرباز نخواهد بود".

جمهوری اسلامی ایران هرگونه مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی را انکار می‌کند اما حوثی‌ها که از طرف ایران مورد حمایت قرار می‌گیرند مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی را برعهده گرفته‌اند. حسن روحانی و دیگر مقامات بلندپایه ایرانی ولی این اقدام حوثی‌ها را "حق مشروع" این گروه شیعه یمنی دانسته‌اند. دونالد ترامپ روز جمعه پیش از اعلام اعزام نیروی نظامی آمریکا به خلیج فارس در حاشیه دیداری با اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در کاخ سفید در نشستی مطبوعاتی گفته بود که  می‌تواند "در عرض یک دقیقه" دستور حمله نظامی به مثلا ۱۵ هدف مهم در ایران را بدهد، اما می‌خواهد حتی‌الامکان از آن خودداری کند.

ترامپ در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حمله نظامی هم گفت: «این امکان همیشه وجود دارد.» او تاکید کرد که آمریکا دارای قوی‌ترین نیروهای نظامی جهان است. ترامپ گفت انتظار دارد که تحریم‌ها "عمل کنند" و بر ایران تاثیر بگذارند و او چنین راهبردی را بر حمله نظامی ترجیح می‌دهد. ترامپ گفت: «فکر کنم تحریم‌ها عمل می‌کنند.» دولت آمریکا جمعه تحریم‌هایی جدید را هم علیه چند نهاد مالی، از جمله بانک مرکزی ایران به اتهام "تامین مالی فعالیت‌های تروریستی" مقرر کرد. به گزارش رویترز به نقل از وزارت خزانه‌داری آمریکا، صندوق "توسعه ملی" و شرکت " اعتماد تجارت  پارس" علاوه بر بانک مرکزی مشمول تحریم‌های جدید آمریکا هستند.