به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۱۸۸۱۰

اندیشمندآمریکایی:غنی‌سازی حق‌ایران است

گروه بين‌الملل: عضو ارشد یک اندیشکده آمریکایی در یادداشتی به روزنامه ˈواشنگتن‌پستˈ نوشت: تصمیم برخی کشورها برای سلب حق غنی‌سازی ایران که به موجب پیمان ˈان پی تیˈ از آن برخوردار می‌شود، حقیقت را تغییر نخواهد داد.
اندیشمندآمریکایی:غنی‌سازی حق‌ایران است
ˈفیلیس بنیسˈ مدیر ˈپروژه جدید انترناسیونالیسمˈ اندیشکده آمریکایی ˈمطالعات سیاسیˈ در واکنش به سر مقاله روزنامه واشنگتن‌پست، با نادرست خواندن دیدگاه هیات سردبیران این روزنامه در انکار حق غنی سازی ایران نوشت: از نگاه برخی از ما، به ویژه در آمریکا، که نسبت به خلع سلاح هسته ای جهانی متعهد شده ایم، باید گفت متاسفانه، پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای یا همان ˈان پی تیˈ، حقوقی مساوی برای تمام امضا کنندگان قائل شده است.

به نوشته وی، ˈماده 4 این پیمان حقوق کشورهای غیر برخوردار از سلاح های هسته ای، مانند ایران، را تصریح می کند. به موجب این ماده، حق لاینفک تمامی طرف های این پیمان در زمینه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای محفوظ است. و حق تولید انرژی هسته ای، غنی سازی اورانیوم با هدف تامین سوخت لازم برای تولید انرژی را نیز شامل می شود. این که برخی کشورها تصمیم گرفته اند مانع از استفاده ایران از حق خود و وادار کردن آن به خرید اورانیوم غنی شده از خارج شوند، واقعیت را تغییر نمی دهد.ˈ

بنیس ادامه داد ˈآمریکا و دیگر کشورهای برخوردار از سلاح های هسته ای باید با دقت بیشتری متوجه تعهدات خود باشند که به موجب ماده 6 همین پیمان بر عهده آن ها قرار گرفته و عبارت است از ˈخلع سلاح هسته ای عمومی و کاملˈ. به نوشته وی، حرکت کردن در مسیر انجام این وظایف می تواند به دستیابی به یک توافق هسته ای واقعی با ایران منتهی شود.

۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ۱۸:۰۴
این که مهم نیست
رئیس جمهورش مهمه
تازه چزا هالیوودیسم که پر از این اندیشمند ها بود برگزار نکرد دولت و اجازه بهش نداد (154162)