کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کمیته قانون اساسی تازه سوریه تشکیل شد

1 مهر 1398 ساعت 18:10

گروه بین‌الملل: دبیرکل سازمان ملل از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خبر داد.


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز (دوشنبه) اعلام کرد که کمیته قانون اساسی سوریه شکل گرفته است. گوترش با بیان اینکه سازمان ملل فعالیت این کمیته در ژنو را تسهیل خواهد بخشید، گفت که این کمیته اولین جلسات خود را طی چند هفته‌های آتی برگزار می‌کند. از مدت‌ها قبل مذاکرات بسیاری برای تشکیل این کمیته انجام شده بود و تشکیل این کمیته گامی برای حل و فصل سیاسی بحران در سوریه است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل نیز سوریه در جریان دیدار امروز پیترسون نماینده وی با مقام های این کشور در دمشق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی توافق های لازم را انجام داده است. "گیر پدرسون" فرستاده ویژه سازمان ملل نیز که روز دوشنبه وارد دمشق شد با مقام های سوری به ویژه "ولید المعلم" وزیر خارجه این کشور در خصوص بحران و تشکیل کمیته قانون اساسی دیدار و گفت وگو کرد. در همین حال "آنتونیو گوترش" چهارشنبه گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر سازمان ملل در نیویورک با ابراز امیدواری از این که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه گامی بسیار مهم در حل سیاسی درگیری ها است، افزود: "گیر پیترسون" نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز ملاحظات نهایی را با طرف های سوریه ای اعمال کرده است.
سازمان ملل ماه هاست تلاش می کند با هدف استفاده از نظرات کارشناسان و نمایندگان جامعه مدنی، این کمیته  ۱۵۰ نفره را تشکیل دهد که ۵۰ عضو آن را دولت سوریه  و ۵۰ نفر را گروه های مخالف و ۵۰ نفر دیگر را نماینده سازمان ملل در سوریه انتخاب می کند. سال گذشته نیز در جریان نشستی با شرکت گروه‌های مختلف سوری در شهر سوچی روسیه، قرار شد سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان طرف‌های تضمین کننده آتش‌بس در سوریه، به شکل‌گیری کمیته‌ای جهت تدوین یک قانون اساسی جدید برای این کشور کمک کنند؛  از آن پس به منظور نهایی شدن ترکیب این کمیته، رایزنی‌های متعددی بین سه کشور و طرف‌های سوری انجام شده است. مهم ترین مشکل تشکیل کمیته مزبور ترکیب اعضای آن و وابستگی برخی افراد مطرح برای عضویت در آن بود که سوریه ملاحظاتی در ارتباط با آنها داشت.


کد مطلب: 188313

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/188313/کمیته-قانون-اساسی-تازه-سوریه-تشکیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir