به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۸۸۴۳۳
جانسون در دیدار با روحانی: نگران اقدامات تنش‌زای ایران در منطقه هستیم

ماکرون: ایران و آمریکا فرصت مذاکره در نیویورک را از دست ندهند

مرکل: لغو همه تحریم‌ها واقع‌بینانه نیست
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور فرانسه سه‌شنبه شب، پیش از ترک نیویورک گفت معتقد است شرایط برای بازگشت سریع به میز مذاکرات رهبران ایران و آمریکا فراهم شده اما به خود آنها بستگی دارد که از این فرصت استفاده کنند.
ماکرون: ایران و آمریکا فرصت مذاکره در نیویورک را از دست ندهند
 امانوئل ماکرون، با اشاره به اینکه حضور فیزیکی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و دونالتد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد «بهترین فرصت» برای شروع مذاکرات است، از رهبران ایران و آمریکا خواست که این فرصت را از دست ندهند.رئیس جمهوری فرانسه در این زمینه تأکید کرد: «فکر نمی‌کنم در هفته‌ها و ماه‌های آینده فرصتی برای روحانی وجود داشته باشد که به آمریکا بیاید و فکر هم نمی‌کنم که ترامپ به تهران برود. باید ازاین فرصت که دو طرف اینجا هستند، استفاده کرد زیرا به نظر من بهترین راه برای آغاز مذاکرات انجام یک ملاقات و بحثی صریح بین دو طرف اصلی است.»
روز سه‌شنبه یکی از فشرده‌ترین روزهای کاری سازمان ملل متحد برای ایران بود و رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا با حسن روحانی دیدار کردند تا راهی برای تنش رو به افزایش در روابط میان ایران و آمریکا پیدا کنند.
امانوئل ماکرون در روزهای دوشنبه و سه شنبه تلاش کرد تا ملاقاتی را میان رؤسای جمهوری آمریکا و ایران ترتیب دهد. با تقاضای حسن روحانی برای لغو تحریم‌های سنگینی که واشنگتن علیه ایران وضع کرده و امتناع ترامپ از انجام این درخواست و موکول کردن آن به بازگشت بدون پیش شرط ایران به میز مذاکره، عملا تمام تلاش‌های رهبرانی اروپایی برای آغاز مذاکرات میان دو طرف تاکنون بی‌نتیجه مانده است.
رئیس جمهوری فرانسه گفته است که «میل مشترکی برای پیشرفت و یافتن راه‌حل» وجود دارد، نه فقط برای کاهش تنش‌ها بلکه برای یک توافق بلند مدت. اما گفته است که آغاز این فرایند به اراده دو طرف بستگی دارد.
به هر روی به نظر می‌رسد تلاش‌های رهبران اروپایی بویژه امانوئل ماکرون چندان نتایج امیدبخشی در پی نداشته است و همچنان شرایط دو طرف برای آغاز مذاکرات از یکدیگر بسیار دور است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد ملاقات دوباره مکرون و حسن روحانی، با حضور بوریس جانسون همراه شد و امانوئل مکرون از روحانی خواست که با پرزیدنت ترامپ دیدار کند.  مکرون در این دیدار به حسن روحانی گفت که رفتن روحانی از آمریکا بدون ملاقات با پرزیدنت ترامپ از دست دادن یک فرصت است؛ چرا که روحانی به این زودی به آمریکا باز نمی گردد و ترامپ نیز به ایران سفر نمی کند، بنابراین آنها باید همین حالا ملاقات کنند. رویترز نوشت که بوریس جانسون نیز این نظر ماکرون را تایید کرد. از سوی دیگر، آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که نخست وزیر بریتانیا از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواست که پیشرفتی در امر تضمین آزادی زندانیان دوتابعیتی بریتانیایی در ایران ایجاد کند. بوریس جانسون پس از دیدار با روحانی گفت که دیدارشان سازنده بوده، اما نتیجه گیری در بر نداشته است.

جانسون: نگران اقدامات تنش‌زای ایران در منطقه هستیم

رئيس جمهوری ایران در دیدار با نخست وزیر بریتانیا از بیانیه سه کشور اروپایی در خصوص حمله به تاسیسات نفتی عربستان ابراز تاسف کرد.
حسن روحانی، روز سه‌شنبه عصر به وقت نیویورک در دیدار با بوریس جانسون در خصوص موضوعات مربوط به برجام و همچنین مسائل منطقه گفتگو کرد. در این دیدار رئيس جمهوری ایران ضمن انتقاد از «عمل نکردن» بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام خواهان عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر این تعهدات از جمله اجرایی شدن اینستکس شد. سخنگوی نخست وزیر بریتانیا از قول جانسون گفته است که او در دیدار با روحانی ضمن یادآوری از «حمایت» کشورش از برجام، «نیاز به برقراری گفتگو از جمله درباره یک توافق جایگزین و قابل درک» را مطرح کرده است. بوریس جانسون پیش از این نیز پیشنهاد امضای توافقی تازه درباره پرونده هسته‌ای ایران به جای برجام را مطرح کرده بود، اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

جانسون روحانی را به لندن دعوت کرد
نخست وزیر بریتانیا همچنین از روحانی دعوت کرد به لندن سفر کند. جانسون با تاکید بر اینکه لندن علاقه دارد درباره موضوعات بیشتری با ایران گفتگو کند، از روحانی خواست تا به لندن برود. جانسون در گفتگو با رئیس جمهور ایران با اشاره به اینکه بریتانیا نگرانی‌های جدی درباره بازداشت اتباع دوگانه در تهران دارد خواهان آزادی فوری نازنین زاغری شد و افزود: «سفر من در سال ۲۰۱۷ به تهران در مقام وزیر خارجه بسیار پربار بود اما تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ما مشتاقانه منتظریم پیشرفت‌هایی در خصوص زندانیان دو تابعیتی دستگیر شده در ایران صورت گیرد.» نخست وزیر بریتانیا همچنین ضمن ابراز نگرانی شدید از آنچه او «اقدامات ثبات‌زدای ایران در منطقه» خواند از روحانی خواست اقدامات لازم برای کاهش تنش‌ها در منطقه و خلیج فارس را فراهم سازد.

دیدار پیش‌بینی‌نشده

پیش از این دیدار دوجانبه، حسن روحانی، امانوئل ماکرون و بوریس جانسون به صورت پیش‌بینی نشده‌ای با یکدیگر ملاقات کردند. این دومین بار بود که ماکرون در نیویورک با رئيس جمهوری ایران گفتگو می‌کرد. ماکرون در این دیدار سه جانبه تاکید کرد برای کاهش تنش‌ها باید از فرصت حضور رهبران در نیویورک استفاده کرد.

مرکل: لغو همه تحریم‌ها واقع‌بینانه نیست
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرد که از مذاکره بین ایران و ایالات متحده آمریکا استقبال می‌کند اما برداشته شدن همه تحریم‌ها در قدم اول را واقع‌بینانه نمی‌داند.
خانم مرکل پس از دیدار با روسای جمهور هر دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که واقع‌بینانه نیست که تهران انتظار داشته باشد واشنگتن در ابتدای امر، همۀ تحریم‌ها را لغو کند.
صدر اعظم آلمان گفت: «من از مذاکره بین ایالات متحده و ایران استقبال می‌کنم اما ممکن نیست که همه تحریم‌ها در ابتدای امر لغو شوند و سپس مذاکرات شروع شود. چنین چیزی واقع‌بینانه نیست.» ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از آن حسن روحانی، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود که اگر ایالات متحده آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، ایران حاضر است دربارۀ تغییراتی کوچک در برجام یا افزودن متمم به آن گفتگو کند.
اما پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور در تويیتر تاکید کرد: «آنچه رویترز به نقل از روحانی در مورد آمادگی برای اصلاح یا کوتاه آمدن از برجام زده، صحیح نیست. درست، آمادگی برای کوتاه کردن زمان اجرای برجام است. همان تعهد ۲۰۲۳ که ظریف گفت: تصویب همزمان پروتکل الحاقی در مجلس ایران و لغو نهایی تحریم‌ها در مجلس آمریکا و امکان مذاکره در چارچوب ۱+۵.» از سوی دیگر رئیس جمهوری ایالات متحده که امروز در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، گفت: «تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر ندهد تحریم‌ها لغو نخواهد شد بلکه بیش‌تر هم می‌شود.» سخنگوی دولت آلمان پس از دیدار صدر اعظم این کشور و دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد خانم مرکل درباره ایران و مسائل تجاری با ترامپ گفتگو کرده است.