به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۴ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۱۸۸۵۱۳

آمریکا: دولت ایران زندانیان و گروگان‌ها را آزاد كند

گروه بین‌الملل: سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده از ایران خواست زندانی‌ها و گروگان‌های آمریکایی و دیگر کشورها را آزاد کند. او در واکنش به سخنان روحانی تاکید کرد که ایران باید در پی کسب احترام باشد.
آمریکا: دولت ایران زندانیان و گروگان‌ها را آزاد كند
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتری به سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد. اورتگاس گفت: «پرزیدنت روحانی خواهان آن است که جهان به ایران احترام بگذارد. اما رژیم ایران باید در پی کسب احترام باشد. مسئولان ایرانی می‌توانند از آزاد کردن آمریکایی‌ها و دیگر گروگان‌ها شروع کنند.»  واکنش اورتگاس در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر درپی اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مورد ضرورت افزایش تحریم‌ها علیه ایران بطور کلی و سپاه پاسداران بطور اخص بود. حسن روحانی در سخنان خود ایالات متحده را متهم کرد که با خروج از برجام به تعهدات بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل بی‌احترامی کرده است. او افزود، در مقابل، ایران با وفاداری به برجام به مدت یک سال پس از خروج آمریکا نشان داد که به قطعنامه شورای امنیت پایبند بوده است.روحانی اعلام کرد که آمریکا به سازمان ملل "حرمت" نمی‌گذارد و اروپا نیز "ناتوان" از اجرای تعهدات خود است.
مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که آزادی زندانیان این کشور و دیگر کشورها در ایران می‌تواند گامی مثبت در جهت تنش‌زدایی تلقی شود. در روزهای گذشته بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز از ایران خواسته بود که نازنین زاغری- راتکلیف را آزاد کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در روزهای گذشته به خبرنگاران گفت که بحث مبادله نازنین زاغری به ازای تسویه بدهی لندن به تهران وجود داشته است. ظریف گفت این پیشنهاد اولین مرتبه از سوی فیلیپ هموند، وزیر خارجه وقت مطرح شد، اما او چندی بعد در ژوئیه ۲۰۱۶ وزارت خارجه را ترک کرد. پیشنهاد این بوده که بریتانیا ۴۰۰ میلیون پوند بدهی به ایران را بپردازد و ظریف متقابلا برای آزادی نازنین زاغری – راتکلیف از زندان تلاش کند. ناظران سیاسی اعتراف ایران به دریافت پول در قبال آزادی یک زندانی را تاییدی بر سیاست "گروگانگیری" جمهوری اسلامی می‌دانند.