به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۵ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۱۸۸۵۴۹

ولیعهد عربستان مسئولیت قتل را بر عهده گرفت

ولیعهد عربستان مسئولیت قتل را بر عهده گرفت
گروه بین‌الملل: چند روز پیش از نخستین سالروز قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، محمد بن‌سلمان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی "پی‌بی‌اس" مسئولیت این قتل را بر عهده گرفت اما آگاهی و دخالت در آن را انکار کرد.

فرستنده آمریکایی درباره زندگی ولیعهد عربستان مستندی تهیه کرده که قرار است اول اکتبر (نهم مهر) و یک روز قبل از سالگرد قتل خاشقجی پخش شود. این فرستنده بخش کوتاهی از مستند یاد شده را که شامل قسمتی از گفت‌وگوی مجری برنامه با محمد بن سلمان می‌شود و در آن به موضوع قتل ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست اشاره شده در سایت اینترنتی خود منتشر کرد. اظهارات بن‌سلمان در این گفت‌وگو روز چهارشنبه ۲۶ سپتامبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. بن سلمان می‌گوید از آنجا که قتل خاشقجی در دوره مسئولیت او انجام شده مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد. او در عین حال تاکید کرده که تصمیم‌گیری و سازماندهی این قتل بدون اطلاع او صورت گرفته است. جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. حکومت سعودی ابتدا ادعا می‌کرد این روزنامه‌نگار منتقد از کنسولگری خارج شده و سپس مدعی شد مرگ او بر اثر مشاجره و "درگیری فیزیکی" در کنسولگری رخ داده است.  سرانجام با افزایش فشارهای بین‌المللی و اظهارات مقامات ارشد ترکیه مبنی بر در اختیار داشتن یک فایل صوتی از مکالمه‌های لحظه قتل، دادستان عمومی عربستان تائید کرد که قتل خاشقجی به دستور سعود القحطانی، معاون سابق رئیس اطلاعات و با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده است.
نزدیکان بن‌سلمان در میان قاتلان
مطابق گزارش رسانه‌های ترکیه یک تیم ۱۵ نفره که شماری از محافظان شخصی ولیعهد عربستان نیز در بین آنها بوده‌اند با دو جت شخصی از ریاض به استانبول سفر کرده و جمال خاشقجی را در کنسولگری به طرز فجیعی به قتل رساندند. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مقامات ارشد ترکیه گفته‌اند که شواهد زیادی وجود دارد که اثبات می‌کند محمد بن‌سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده و در جریان این کار بوده است.
بن‌سلمان در پاسخ به این پرسش که چگونه ممکن است قتل یکی از منتقدان مشهور حکومت بدون اطلاع او انجام شده باشد به خبرنگار شبکه "پی‌بی‌اس" گفته است که عربستان سعودی ۲۰ میلیون جمعیت دارد که سه میلیون نفر آنها حقوق‌بگیر دولت هستند. روزنامه‌نگار منتقد عربستانی از بیش از یک سال پیش از ناپدید شدن به خاطر تعقیب و آزار ماموران حکومتی به ایالات متحده پناه برده بود. او به طور اصولی از برنامه‌های اصلاحات ولیعهد عربستان استقبال می‌کرد اما از منتقدان جدی تمایل روزافزون محمد بن‌سلمان به اقتدارگرایی و حکومت فردی بود.
پیدا نشدن جسد خاشقجی
با گذشت حدود یک سال از قتل جمال خاشقجی هنوز جسد او که ظاهرا در کنسولگری عربستان در استانبول تکه تکه شده پیدا نشده است. یاسین آکتای، یکی از مشاوران رجب طیب اردوغان آبان ماه سال گذشته به روزنامه "حریت" گفته بود که قاتلان روزنامه‌نگار منتقد سعودی به این ترتیب از شر جسد او خلاص شدند که آن را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کردند. تقریبا همزمان، روزنامه واشنگتن‌پست نیز گزارشی درباره علت کشف نشدن جسد جمال خاشقجی منتشر کرد که روایت مشاور رئیس جمهوری ترکیه درباره این ماجرا را تائید می‌کند. این روزنامه آمریکایی به نقل از منابع خود در ترکیه که نامشان فاش نشده نوشته بود که "شواهد بیولوژیک" نابودی جسد روزنامه‌نگار منتقد سعودی در باغ کنسولگری عربستان در استانبول پیدا شده است.
 
دادستان عمومی عربستان از بازداشت و محاکمه ۱۱ نفر خبر داده که در قتل جمال خاشقجی دست داشته‌اند. درباره جزئیات این پرونده و سرنوشت متهمان تا کنون گزارش قابل توجهی منتشر نشده است.
ولیعهد عربستان مدتی پس از تائید قتل خاشقجی، این اقدام را یک "جنایت انزجارآور" خوانده بود که به گفته او "برای تمام سعودی‌ها و تمام انسان‌ها در جهان بسیار دردناک است". بن‌سلمان حتی برای ابراز همدردی با خانواده این روزنامه‌نگار منتقد با پسر او صلاح خاشقجی نیز دیدار کرده است.