به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۱۸۸۷۵۳

تولید دانگ فنگ و تندر ۹۰ در ایران متوقف شد

گروه اقتصادی: طی چندماهه گذشته هر روز خبرهایی در مورد قطع همکاری یا خروج کمپانی های بزرگ بین المللی از بازار ایران گوش می رسد و تاکنون خروج خودروسازان فرانسوی و کره ای از کشور قطعی شده است.
تولید دانگ فنگ و تندر ۹۰ در ایران متوقف شد
اکثر برندهای چینی هنوز به شکل رسمی موضع خود را اعلام نکرده اند و ژاپنی هایی نظیر مزدا نیز ظاهرا گزینه تعلیق فعالیت های خود در ایران را انتخاب کرده اند. تاکنون از سرنوشت تولید سوزوکی ویتارا اطلاعاتی در درست نبود اما حالا به نظر می رسد که پرونده عرضه این ژاپنی کهنه کار در بازار ایران نیز مختومه شده است.با عنایت به توقف تولید خودرو سوزوکی و بی نتیجه ماندن تلاش های انجام شده جهت تامین مجموعه قطعات به تعداد تعهدات که منجر به عدم امکان تحویل تعهدات باقیمانده این محصول گردیده است،‌ ضروری است نمایندگی محترم نسبت به تبدیل خودروی سوزوکی خود به خودرو هايما S7 و سایر خودروهایی که متعاقبا” اعلام می شود اقدام نمایند. در غیر این صورت به دلیل عدم امکان تحویل خودروی مذکور،‌ ادامه قرار داد فعلی میسر نبوده و پس از پایان مهلت مقرر (۹۷٫۱۲٫۲۹) جریمه و ‌سود قراردادهای تبدیل نشده متوقف خواهد شد و ممکن است شرایط تبدیل درآینده نیز محدودتر گردد.

با این حساب به نظر می رسد که ایران خودرو عملا مشتریان را ترغیب به خرید و جایگزینی هایما کرده است و حتی پیش بینی عدم عرضه هایما را نیز محتمل می داند، در واقع اگر بخش خراسانی ایران خودرو به یکباره شرکای خود (سوزوکی و هایما) را از دست بدهد، حفظ مشاغل مربوط به این کارخانه بسیار سخت خواهد بود. البته این یک واقعیت است که هایما نیز درست مانند سایر خودروسازان چینی، تاکنون خروج رسمی خود از بازار کشور را اعلام نکرده است اما طی هفته های اخیر شواهدی در این خصوص از سوی منابع مختلف مطرح شده است که می تواند به کاهش شدید تنوع خودروهای جذاب در بازار آشوب زده این روزهای کشورمان منجر شود.

تولید ال ۹۰ و دانگ فنگ متوقف شد
بازه زمانی انتشار گزارش‌های ماهانه تولید و فروش شرکت‌های حاضر در بورس فرارسیده است. شرکت ایران خودرو در گزارش ماهانه منتهی به 31 شهریور ماه سال جاری، خبرهای خوبی را برای سهام‌داران خود به همراه نداشته است.این شرکت در گزارش دوره یک ماهه منتهی به 31 شهریور، با کاهش بیش از 17 درصدی مجموع مبلغ فروش کلیه محصولات خود مواجه بوده و از رقم 1٫8 هزار میلیارد تومان در بازه یک ماهه منتهی به 31 مرداد 98، به رقم 1٫5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

توقف دو گروه خودرویی چینی و اروپایی
پس از توقف تولید سوزوکی ویتارا در مرداد ماه، در گزارش شهریور ماه ایران خودرو نیز شاهد توقف تولید دو گروه خودرویی دیگر هستیم؛ در این ماه، میزان تولید خودروی ال 90 در صفر شده و تنها 78 دستگاه باقی مانده از دوره‌های قبل به ارزش 3٫4 میلیارد تومان به فروش رفته است. در مجموع شش ماهه نخست امسال هم 66 میلیارد تومان از این محصول فروش رفته است.همچنین در ادامه، این گزارش ماهانه نشان می‌دهد که تولید خودروی دانگ فنگ نیز همچون ال 90 در آخرین ماه تابستان متوقف شده و صرفا 275 دستگاه از آن به ارزش 42.4 میلیون تومان برای هر خودرو و مجموع 11٫6 میلیارد تومان به فروش رفته است. در مجموع شش ماهه 140 میلیارد تومان از این خودرو فروخته است.
مرجع : دیجیاتو
برچسب ها: صنعت خودروسازی