به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۹ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۱۸۸۹۲۴

درمان وپیشگیری ازسرطان باواکسن آر.ان‌.ای

گروه علمی: پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، راهبرد جدیدی برای ارائه واکسن‌های آر.ان‌.ای ابداع کرده‌اند تا سیستم ایمنی بدن را به مقابله با سرطان ترغیب کنند.
درمان وپیشگیری ازسرطان باواکسن آر.ان‌.ای
واکسن‌هایی که از آر.ان‌.ای ساخته می‌شوند، می‌توانند یک راه احتمالی برای درمان سرطان یا پیشگیری از انواع بیماری‌های عفونی باشند. بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه زیست‌فناوری در حال حاضر سعی دارند تا چنین واکسن‌هایی را ابداع کنند و تعداد کمی از این واکسن‌ها نیز به آزمایش‌های بالینی راه پیدا کرده‌اند.یکی از چالش‌های ابداع واکسن‌های آر.ان‌.ای، اطمینان از این موضوع است که آر.ان‌.ای حتما به سلول‌های ایمنی مورد نظر برسد و پروتئین رمزگذاری شده را به اندازه کافی تولید کند. همچنین، واکسن باید بتواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا سلول‌های سرطانی تحریک کند.مهندسان شیمی "دانشگاه ام.ای.تی"(MIT) برای ارائه چنین واکسن‌هایی، مجموعه‌ای از نانوذرات لیپید را ابداع کرده‌اند. آنها در پژوهش خود نشان دادند که این نانوذرات می‌توانند تولید پروتئینی که توسط آر.ان‌.ای رمزگذاری شده، راه‌اندازی کنند و تاثیر واکسن را افزایش دهند. آنها واکسن آر.ان‌.ای را روی موش‌ها آزمایش کردند و توانستند رشد تومورهای ملانوما را با موفقیت مهار کنند.

"دنیل اندرسون"(Daniel Anderson)، استادیار مهندسی شیمی دانشگاه ام.آی.تی گفت: یکی از اکتشافات مهم پژوهش ما این است که می‌توانیم لیپیدهای آر.ان‌.ای که سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کنند، بسازیم.وی افزود: مزیت دیگر واکسن آر.ان‌.ای این است که به ما امکان می‌دهد بیماری مورد نظر را به سرعت تغییر دهیم. ما می‌توانیم فقط با تنظیم توالی آر.ان‌.ای، به سرعت واکسن‌هایی را برای بیماری‌های گوناگون بسازیم. شاید روزی بتوانیم بیش از 1000 لیپید با ساختارهای متفاوت ارائه دهیم و با بررسی ساختارهای متفاوت در آزمایشگاه، به آر.ان‌.ای کمک کنیم تا به سلول‌های مورد نظر برسد.پژوهشگران، این واکسن را روی دو مدل موش مبتلا به ملانوما آزمایش کردند و دریافتند که واکسن می‌تواند رشد تومور را متوقف کند و امکان نجات موش بیمار را افزایش دهد.اندرسون ادامه داد: ما باور داریم که می‌توانیم از این واکسن، در سطح گسترده و حوزه‌های گوناگون استفاده کنیم و به جنگ بیماری‌هایی برویم که در حال حاضر، واکسنی برای آنها وجود ندارد.این پژوهش، در مجله "Nature Biotechnology" به چاپ رسید.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: واکسن سرطان