به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۸۸۹۶۰

هدفِ دانش‌آموزانِ المپیادی دور‌زدنِ کنکورنیست

گروه جامعه: معاون مرکز و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: ما به عنوان باشگاه دانش‌پژوهان جهان به شدت از ظرفیت علمی و توانمندی دانشی دانش آموزان المپیادی نقره و برنز دفاع می‌کنیم.
هدفِ دانش‌آموزانِ المپیادی دور‌زدنِ کنکورنیست
عنایت سالاریان (معاون مرکز و باشگاه دانش پژوهان جوان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره نحوه جذب مدال آوران نقره و برنز در دانشگاه‌های برتر کشور گفت: سهمیه مربوط به نقره و برنز که مصوبه شورای هدایت استعداد درخشان وزارت علوم است، مازاد بر سهمیه ثابت سازمان سنجش است. بنابراین این المپیادی‌ها جای کسی را نمی‌گیرند و این سازمان جا برای اضافه کردن این المپیادیها دارد.وی ادامه داد: ما به عنوان آموزش و پرورش معتقدیم دانش‌آموزان مدال‌آور به دلیل اینکه از فرایند پیچیده آزمون‌های سخت می‌گذرند، آنها را به عنوان افراد مستعد می‌شناسیم و از شرایط عادی بالاتر هستند، واقعا به لحاظ علمی حقشان هست که سازمان سنجش یا دانشگاه‌ها حمایت و مساعدت کنند تا این ثبت‌نامها انجام بگیرد.معاون مرکز و باشگاه دانش پژوهان جوان گفت: قاعدتا ما به عنوان یک وزارتخانه مستقل و وزارت علوم به عنوان یک وزارتخانه مستقل دیگر از نظر قانونی اجازه دستور نداریم و هر یک متناسب با قواعد خودشان کار می‌کنند. لذا پیشنهاد ما این است که مرجعی مانند شورای انقلاب فرهنگی که قوانین برای مدال طلا در نظر گرفته، برای برنز و نقره هم همین اتفاق بیفتد. یک مرجع بالادستی که مصوباتش عمر طولانی‌تری داشته باشد و اطمینان بیشتری برای مدال آوران ایجاد کند.

سالاریان افزود: به عنوان مثال سال گذشته یک بخشنامه صادر شد، با این عنوان که بیش از ۱۵ درصد به مدال آوران نقره و برنز سهیمه داده نخواهد شد. بعد از پیگیری‌های ما و همکاری وزیر آموزش و پرورش وقت بنا شد سال ۹۸ را مستثنی قائل شوند.این گونه تصمیمات که سالانه ابلاغ می‌شود، هم ما، هم داوطلبان و هم المپیادی‌ها را نگران می‌کند، اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد مدال طلا دائمی است و حداقل ۲۰ سال اعتبار دارد.معاون مرکز و باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه هر دانشگاه معذوریت و محدودیت‌هایی دارد، گفت: ما به عنوان باشگاه دانش‌پژوهان جهان به شدت از ظرفیت علمی و توانمندی دانشی المپیادی های نقره و برنز دفاع می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که امکان دارد این دغدغه توسط سازمان سنجش یا دانشگاه‌ها برطرف شود و سهمیه‌ها و ظرفیت‌ها تا حدی که این نیاز و این درخواست‌ها محقق شود، افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم آیین‌نامه‌ای به نام آیین‌نامه حمایت از نخبگان و پژوهشگران در دانشگاه‌ها وجود دارد. در آنجا تصویب می‌کنند که گروه‌های مختلف چه تسهیلاتی در دانشگاه‌ها می‌توانند داشته باشند؟ آنچه که به ما مربوط است، بند ۳ است که در آنجا می‌گوید، نقره و برنز ۲۰ درصد می‌توانند سهمیه داشته باشند.دواطلبان المپیادی می‌توانند از سهمیه ۲۰ درصد خود استفاده کرده و پنج رشته‌ اولویت‌دار را انتخاب ‌کنند.سالاریان ادامه داد: سال گذشته ناگهان همان آیین‌نامه در شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم اصلاح شد و این ۲۰ درصد به ۱۵ درصد رسید که ما پیگیری کردیم و با امضای دو وزیر وزارت آموزش و پرورش و وزیر علوم, مجددا امتیاز ۲۰ درصد برای سال ۹۸ اجرا شد، اما برای سال آینده قرار شده که تصمیم دیگری گرفته شود. ما پیشنهاد کردیم که باشگاه دانش‌پژوهان هم در این شورا حضور داشته باشد، تا حق المپیادی ها ضایع نشود.

معاون مرکز و باشگاه دانش پژوهان جوان با بیان اینکه ما اخیرا پیشنهاد دادیم که سهمیه المپیادی ها نه تنها کم نشود، بلکه به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند، گفت: کار گروهی و همفکری کمیته‌ای که بین ما و وزارت علوم وجود دارد باید تقویت شود تا به فهم مشترکی برسیم. اگرچه آموزش و پرورش در حوزه المپیاد و یا باشگاه دانش‌پژوهان ماموریتش دور زدن کنکور نیست و المپیاد برای ارتقای دانش کشور است. هدفی که ما دنبال آن هستیم ربطی به کنکور ندارد، اما تسهیلاتی در گذشته بوده که ما هم علاقه‌مندیم محفوظ بماند و حتی ۵ درصد هم اضافه شود.

وی اشاره کرد: ​بنده عینا مصوبه را توضیح دادم, ما مرجع تعیین ظرفیت نیستیم. وزارت علوم این تسهیلات را برای المپیادی‌ها قائل است و با نگاهی از زاویه دیگر به دانشگاه این امتیاز را می‌دهد که از بچه‌های المپیادی استفاده کند. به عبارتی المپیادی‌ها می‌توانند این دانشگاه‌ها را برای رشته انتخابی خود انتخاب کنند و این امتیازی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و کلمه مازاد بر سهمیه در خود آیین‌نامه آمده است.معاون مرکز و باشگاه دانش پژوهان جوان در پایان گفت:در المپیاد سال ۹۷ تعداد ۱۰۴ نفر از دانش آموزان دارای مدال نقره, ۹۸ نفر دارای مدال برنز و یک طلای ادبی که به رشته تجربی تغییر رشته داد، برای سال تحصیلی ۹۸ به سازمان سنجش معرفی شدند.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: کنکور