کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شورش جوانان اندونزی علیه طرح اجرای شریعت

10 مهر 1398 ساعت 15:53

 گروه بین‌الملل: دانشجویان اندونزیایی در اعتراض به تشدید قوانین جزایی کشورشان براساس شریعت به خیابان‌ها ریخته‌اند، تظاهرات خشمگینانه‌ای كه در طول ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.


به گزارش دویچه وله، موج گسترده اعتراضی در اندونزی شباهت بسیاری به وضعیت حاکم بر هنگ‌کنگ دارد: جوانانی که خواسته‌ها و شعارهای خود را فریاد می‌زنند و با گاز اشک‌‌آور نیروهای پلیس رویارو هستند. همان گونه که در هنگ‌کنگ بیشتر این دانشجویان بودند که علیه طرح‌های دولت دنباله‌روی چین به خیابان‌ها ریختند، در اندونزی نیز ده‌ها هزار نفر که بیشترشان دانشجو هستند طی روزهای گذشته در پایتخت، جاکارتا، و دیگر شهرهای بزرگ این کشور واقع در جنوب شرقی آسیا به خیابان‌ها آمدند، کشوری با جمعیت بیش از ۲۶۰ میلیون نفر که اکثر آنها مسلمان هستند. اندونزی مدت‌ها به عنوان کشوری با خوانشی روادار از  اسلام شهرت داشت، اما طی سال‌های گذشته نیروهای بنیادگرا و سنتی حوزه نفوذ خود را در این کشور گسترش داده‌اند. برای نمونه در استان آچه سال‌هاست که شریعت اسلام بر قوانین جزایی حاکم است. در اینجا زوج‌هایی که ازدواج نکرده‌اند به جرم تماس‌های بدنی ممنوعه در ملاء عام شلاق می‌خورند.
 
حال قرار است در این کشور یک بسته از قوانینی به تصویب برسد که بر اساس آن، شریعتی که گاه و بی‌گاه اجرا می‌شد، از این پس وارد نظام قضائی کشور شود. دولت اندونزی سال‌هاست قصد دارد نظام قضائی کشور را که از دوره حاکمیت استعماری هلند همچنان معتبر است، اصلاح و بازبینی کند. بر اساس پیش‌نویس مفاد اصلاحات قضائی، زوج‌هایی که بدون عقد زناشویی با یکدیگر زندگی می‌کنند (ازدواج سفید) می‌توانند تا شش ماه محکوم به زندان شوند. از سوی دیگر، رابطه جنسی خارج از زناشویی و سقط جنین، بدون تأیید پزشک، و نیز آموزش در زمینه شیوه‌های جلوگیری از حاملگی و نیز توهین به رئیس‌جمهوری کشور، مواردی است که جرم محسوب می‌شود و مجازات در پی دارد.  حوزه گردشگری رو به افول این کشور نیز می‌تواند به شدت متأثر از این قوانین شود. این حقوق جزایی مبتنی بر شریعت نه تنها شهروندان اندونزیایی، بلکه اتباع خارجی‌ای را که در این کشور تردد دارند نیز در بر خواهد گرفت. از جمله در جزیره بالی که دارای سنت هندوییسم است و محبوب موج‌بازان دریایی.


کد مطلب: 189001

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/189001/شورش-جوانان-اندونزی-علیه-طرح-اجرای-شریعت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir