به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۱۸۹۰۶۱
از بسته شدن مرزهای ایران تا منع رفت و آمد در بغداد

آمار کشته‌های اعتراضات عراق به ۱۸نفر رسید

آمار کشته‌های اعتراضات عراق به ۱۸نفر رسید
گروه بین‌الملل: در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها در دو روز گذشته، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای مقررات منع رفت‌ و آمد (حکومت نظامی) در بغداد را اعلام کرد: «تردد همه وسایل نقلیه و افراد از ساعت پنج صبح امروز [پنج‌شنبه ۱۱ مهر/۳ اکتبر] کاملا ممنوع است.»
براساس بیانیه نخست‌وزیر عراق، تردد مسافران به فرودگاه بغداد، آمبولانس‌ها، کارمندان دولت در بیمارستان‌ها، سازمان‌های برق و آب و زائران مشمول این مقرارات نمی‌شوند.

به گزارش یورونیوز، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در بغداد، پایتخت و برخی شهرهای دیگر عراق که از روز سه‌شنبه ۹ مهر/۱ اکتبر آغاز شده، دست‌کم ۱۸ کشته از جمله یک کودک و یک نیروی پلیس و بیش از ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشته است. تنها طی اعتراض‌های چهارشنبه شب در شهر ناصریه ۷ معترض و در شهر عماره نیز حداقل ۴ معترض جان خود را از دست دادند، پیشتر نیز کشته شدن ۷ نفر تائید شده بود.
منع رفت و آمد پیشتر در سه شهر ناصریه، عماره و حله نیز به اجرا درآمد و اکنون حکم آن برای بغداد نیز صادر شده است. بنا بر بیانیه دولت این محدودیت‌‌ها تا طلاع ثانوی ادامه خواهند یافت. از سوی دیگر و در پی بالاگرفتن ناآرامی ها وزیر دفاع عراق به تمام واحدهای نظامی دستور آماده‌باش داده است.

این تجمعات سراسری که در اعتراض به بیکاری، فساد دولت و خدمات عمومی ضعیف برپا شده، فاقد هرگونه رهبری سازمان یافته بوده و بزرگترین آن از زمان نخست وزری عادل عبدالمهدی باشد. گزارش‌های موجود حاکی از آن است که نیروهای پلیس برای متفرق کردن مردم معترض از شلیک گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرده‌ اند. به گزارش برخی رسانه ها در مناطقی شلیک متقابل میان نیروهای امنیتی و معترضان نیز روی داده است.دامنه اعتراضات ضد دولتی در عراق به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده و بسیاری با هشتگ مردم عراق را نجات دهید (#save_the_Iraqi_people) درباره آن به تبادل نظر می‌پردازند.

تنها چند هفته پیش از برگزاری مراسم اربعین و در حالی که پیش بینی می شود چند میلیون زائر از سمت مرزهای ایران به عراق بروند، معترضان با شعارهایی از قبیل «ایران باید از عراق برود، کربلا آزاد است» نسبت به سیاست‌های ایران در عراق اعلام نارضایتی کردند. در همین حال، قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ایران نیز اعلام کرده که با توجه به درگیری در برخی از شهرهای کشور عراق مرزهای چذابه و خسروی از چهارشنبه شب بسته شده است. با این وجود، میر مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در شهر کربلا اعلام کرده است که امسال دست‌کم سه میلیون ایرانی در مراسم اربعین حضور خواهند یافت. هلال احمر ایران روز نهم مهرماه نیز از بارگیری و ارسال محموله ۱۶۰ تنی دارو و تجهیزات درمانی هلال احمر به عراق برای مراسم اربعین خبر داد.
برچسب ها: اعتراضات عراق