به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۱ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۸۹۰۶۶

تشخیص سرطان نادر چشم بایک برنامه

گروه علمی: پژوهشگران اخیرا اپلیکیشنی را توسعه داده‌اند که با دیدن چشم افراد در تصاویر می‌تواند یک سال زودتر از پزشکان تشخیص دهد که آیا آنها به رتینوبلاستوما (Retinoblastoma) یا تومور شبکیه نوعی سرطان چشم مبتلا هستند یا خیر.
تشخیص سرطان نادر چشم بایک برنامه
این برنامه " CRADLE " نام دارد و افراد پس از نصب آن می‌توانند دریابند که کودک آنها به این بیماری مبتلا است یا خیر چراکه این برنامه با وارد شدن به قسمت گالری گوشی افراد و آنالیز عکس‌های کودکان آنها، متوجه این بیماری می‌شود و بنابراین نیازی نیست والدین تصویری را بارگذاری کنند.پس از اینکه افراد برنامه مذکور را نصب کردند این برنامه در تصاویر جستجو کرده و چشم آنها را آنالیز کرده و به دنبال سفیدی در چشم  یا لکوکوریا (leukocoria) می‌گردد. لکوکوریا  درخشش غیر طبیعی رنگ سفید در مردمک چشم است که می تواند در هنگام عکس یا معاینه چشم مشخص شود.

این می تواند نشانه‌ای از رتینوبلاستوما باشد ، سرطانی که معمولاً نوزادان و کودکان زیر پنج سال را مبتلا می کند. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود قابل درمان است. رتینوبلاستوما یا تومور شبکیه نوعی سرطان پیشرونده سریع است که در سلول‌های شبکیه چشم رشد می‌کند.  این سرطان از سرطان‌های شایع کودکان زیر ۵ سال است.دانشمندان این برنامه را روی بیش از ۵۲ هزار عکس امتحان کردند که در این بین ۲۰ کودک به بیماری چشمی مانند رتینوبلاستوما مبتلا بودند.در چهار مورد از پنج کودک مبتلا به اختلالات چشم ، برنامه توانست کودکان مبتلا به این بیماری را به طور متوسط ۱.۳ سال زودتر تشخیص دهد.دانشمندان امیدوارند که این فناوری به مبتلایان جوان کمک کند که زودتر تحت درمان قرار گیرند تا احتمال بهبودی آنها افزایش یابد.

این برنامه توسط تیمی از پژوهشگران "دانشگاه بیلر" تگزاس ساخته شده است. این نرم افزار از فناوری به نام CRADLE برای تجزیه و تحلیل خودکار عکس‌ها استفاده می‌کند."مایکل مونسون" (Michael Munson) پژوهشگر این مطالعه گفت: برنامه CRADLE به صورت خصوصی تصاویر دیجیتالی را که مستقیماً در دستگاه کاربر ذخیره شده‌اند بدون نیاز به بارگذاری عکس ، تجزیه و تحلیل می‌کند. این اپلیکیشن همچنین بر روی کودکان مبتلا به بیماری کوت نیز آزمایش شد. این بیماری باعث ایجاد رگ‌های خونی غیر طبیعی در شبکیه می‌شود و می‌تواند منجر به کوری شود.مونسون در ادامه گفت: در ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به اختلالات چشم ، این اپلیکیشن حدود یکسال زودتر لوکوکوریا را از روی عکس‌ها تشخیص می‌دهد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: سرطان